HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Uppsampling i mjukvara
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2020/08/13 :  15:51:53  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag har testat att låta Jriver uppsampla alla format lägre än 96k dit och f-n vet om det inte händer något. Mest i basen är känslan, kanske lite mer tydlig på något sätt.

Sånt här lurigt för man få för sig en massa som kanske bara beror på att man lyssnar lite mer uppmärksamt men än så länge känns det stabilt.

Har du provat?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2020/08/13 15:52:07

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2020/08/13 :  17:29:53  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Uppsamplar du även 44,1 k till 96 k?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2020/08/13 :  20:36:54  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
japp

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2020/08/13 :  20:40:51  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Är inte 88,2 kHz lämpligare (jämn multipel)

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2020/08/13 :  20:55:31  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Ingen aning, vet inte om det spelar någon roll

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2020/08/13 :  21:43:19  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Du slipper iaf gissningsleken, men som sagt, ibland kan det faktiskt ge ett mjukare och behagligare ljud.
Jag uppsamplar ibland också, och på mindre avancerade DACar upplever äver jag ett trivsammare ljud.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2020/08/13 :  22:14:38  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Mjukare tycker jag inte att det blivit bara mer uppläst i basen o kanske lite mer luft mellan instrument

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2020/08/14 :  08:27:24  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jaså inte? Jag tycker uppsampling blir lite som ett softfilter inom foto, mera lättsmält, men mindre äkta liksom.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/08/14 :  15:17:04  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag har aldrig testat riktigt. En Audio Aero DAC jag har uppsamplar men det går inte att stänga av. Jag tror att det är en förutsättning för att anpassa den digitala signalen till DA-omvandlaren. Men vad vet jag. Ett problem är ju att vi har två standarder för klockfrekvens. 44 och 48 kHz med deras multiplar. På min Sony DAP hör jag ett relä klicka till när den byter frekvens. Tydligen använder den två olika klockor.
Oversampling kom ju tidigt med cd-spelarna, det var ett sätt att lösa problemet med att man fick använda branta analoga filter för att filtrera bort spegelbilder av den analoga signalen som skapades som övertoner uppåt i frekvensbandet runt samplingsfrekvensen och multiplar av den.. Flyttade man samplingsfrekvensen uppåt kunde man använda mjukare filter som inte påverkade den hörbara analoga signalen negativt. Jag minns att på 80-talet så kom det nya generationer av cd-spelare med olika nivåer av oversampling.
-Den här spelaren har hela 4ggr oversamling.!
Det var alltid roligt att fråga säljaren vad det betydde. De skruvade på sig. Men bra var det. Det var de säkra på.
Sedan kom teknik där man interpolerade fram ny värden mellan de som fanns. Jag minns att Denon hade sin Alpha processor och Pioneer sin legato teknik, om jag minns namnen rätt. Det gjorde väl inga underverk. Jag trodde att de skulle sopa banan med sin nya teknik, men de vann inga tester.
(Jag läste mycket hifi tidningar då och såg allt som en tävling).
Sedan kom uppsampling som innebär att man gör om signalen till en annan klockfrekvens. Då blir ju de interpolerade värdena som räknas fram flytande, inte mitt mellan två värden. Men i princip är det ju ingen skillnad mot det som Denon och Pioneer gjorde.
Jag upplever att meningarna går isär om värdet av detta. Vissa hävdar att kunna skapa en sinuskurva vid 20 kHz är fullt tillräckligt (44 kHz samplingfrekvens krävs för detta för att en spegelvänd spökbild av den analoga signalen skapas med bas runt samplingsfrekvensen. Den vill man inte ska dyka upp i det hörbara området och överlappa den signal man vill höra.)
De verkar mena att ingen information tillförs i det hörbara området vid uppsampling. Andra som Rob Watts menar att korrekt utfört så gör man just det. Chords MScaler är väl bevis på detta.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2020/08/14 15:21:12
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2020/08/14 :  16:00:15  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag har läst någonstans att upsampling ger möjlighet till lägre brusgolv och lägre jitter, inte ha något med diskanten att göra. Hittar det inte nu men ska leta efter var.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/08/16 :  14:11:07  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
https://youtu.be/34p6BbHtEKU
Bra test av MScaler och lite förklaringar om upsampling.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/09/25 :  22:33:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
När jag kör via Roon och uppsamlar så tycker jag att det låter bättre.
Inbillar jag detta? Får återkomma.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2020/10/24 :  10:08:20  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
Kan hända att det inte bara är effekten av upp sampling ni hör, dacen kanske ändrar både det digitala och mer ovanligt det analoga filtret beroende på frekvens de tar emot. Impulssvar/ringningar blir bättre med högre samplings frekvens och det menar en del är viktigt för ljudkvalitén, MQA har ju bla tagit fasta på det.
Det kan oxå vara så att mjukvaran gör ett bättre jobb (eller sämre för den delen) än det inbyggda filtret så även det påverkar.

Jag minns när jag byggde min sista DAC och skulle bestämma vilken filter setting jag skulle ha, mjuk eller "normal" och den mjukare dämpningen lät lite behagligare men jmf skarpare filter så kunde man hävda att det var lite mindre upplöst. Jag valde att upp sampla allt till 96khz med en ASRC och använda det mjukare digitala filtret.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/10/24 :  14:06:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag har alltid undrat varför mjukvaruuppdateringar eller olika uppspelningsappar ger förändrat ljud på bärbara musikspelare.
Ett exempel är alla de varianter av mjukvarumodifieringar som görs av hackare på Sonys spelare.
Det måste handla om det som AB skriver om. Just Sonys spelare har ju digitala förstärkare och där kan det kanske vara extra viktigt och då har hackarna tagit och ersatt moduler ur en senare spelares programvara med en motsvarande modul från en senare spelare. Just nu använder jag en modifierad programvara på mina Sony NW-WM1Z och NW-ZX300 som baseras på den svindyra DPM-Z1. Jag måste säga att jag tycker att ljudet har lyfts en del, framför allt på den billigare spelaren.

Det fanns om de som ägde en Astell&Kern SP2000 och klagade bittert på att en mjukvaru uppdatering försämrade ljudet på spelaren. Efter ett par ytterligare uppdateringar så ansåg de att det gamla ljudet var tillbaka igen. Efter det låste A&K upp möjligheten att välja filtertyp för dac-chipet som fanns implementerat i chipet. Där kanske vi har svaret på det, de hade bytt filtertyp vid en uppdatering.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2020/10/24 15:26:08
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2023/12/10 :  17:05:30  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Det enda jag kan bidra med här är att berätta vad upsampling ala Chord gör. Inte tekniskt, utan ljudmässigt. Det är det som spelar roll för mig.
I det allra högsta läget 705/768kHz ger M-Scalaren ett ljud helt utan grötighet. Sceneriet öppnar sig och blir djupare, klarare och större. Jättesvårt att säkerställa att ni som inte hört just detta föreställer er det på rätt sätt, med min grovyxade beskrivning.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2023/12/10 17:06:32
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000