HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vintage HiFi
 Zero Distortion Preamp (RE 1972/73)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2020/09/04 :  18:16:42  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har blivit väldigt inspirerad på sistone av en dam som på ett forum ville ha råd att sy en edvardiansk korsett att ta tag i mitt nedlagda sömmande och jag har plockat fram 10 mönster och tänkte dra igång ett projekt, eller flera.
En kille på SEF fick mig plocka fram en enkel mikrodatortrainer jag nästan byggt klar för att göra färdig och testa ett tiotal processorer från jordens alla hörn.

Och nu startar PeterH en tråd med en förförstärkarklon och det fick mig att gräva (inte särskilt djupt dock) i mina listor med projekt jag haft lust att starta, så ... tack Peter!

Som med så många andra projekt finns risken att det stannar halvvägs men samtidigt kastar jag in en disclaimer, att jag har fortfarande stora luckor i projektbeskrivningen och utförandeplanen.

OM FÖRSTÄRKAREN

Den här nolldistortionsförstärkaren dök upp i Radio Electronics dec 1972 och kunde köpas som en byggsats från SWTPC, samma firma som tillhandahöll diverse muskelförstärkare (Tigersaurus/Tyrannosaurus typ) och en mikrodator med Motorola 6800.
Just för att den uppvisade noll procent distortion, hade en käck variant av tonkontroll och var mekaniskt lite udda uppbyggd i bakkanten så att ingångskontakterna inte skulle sticka ut hamnade den tidigt på min radar.



Omkopplarna till tonkontrollen var, vill jag minnas, av en udda och specialdesignad modell, men jag tänkte lite utanför lådan och har råkat beställa 60 stycken SIL reedreläer från Kina. Men så många behövs till allt som ska switchas - reläerna är enpoliga.



Men längre än hit har jag egentligen inte kommit. Kan nämna att originalet har fyra operationsförstärkare byggda på transistorer. Det är standardtrissor av äldre modell och kan säkert bytas mot BC549/559.
Elliot Sound Projects har en annan diskret opamp och det gicke att plocka en god integrerad historia med.

I övrigt tänker jag mig att montera allt på experimentkort och kanske kanske kanske styra alla reläer och en motorpot med någon Arduinomodell, vilket också gör det enkelt att fjärrstyra maskineriet.

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2020/09/07 :  22:06:06  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har suttit och letat kondingar till tonkontrollen och jag hittar de lite udda värden på 8n2, 6n2, 2n4 och 120nF.

Passar samtidigt på att lägga upp ett översiktschema på förstärkaren.







Med hänvisning till PeterHs irritation över hur in- och utgångarna är förlagda på sitt kort kan jag visa de fem olika kort som, i original, ingick i den här förstärkaren.
Kort A håller alla RCA-kontakter, två av opampförstärkarkorten (B) och kort C är sandwichat på det kortet också.
Kort E håller också ett gäng RCA-kontakter och två förstärkarkort (A). Kabeldragningen är tydligen synnerligen snål.





Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2020/09/07 :  23:34:04  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Fint med kontakterna direkt i korten. Såg också 2 andra grejor som saknas på många
förstärkare :
- att oanvända ingångar jordas. På så sätt kan en påslagen radiodel inte "överhöras" när
man t.ex. spelar vinyl
- nivåjusteringar på ingångarna.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2020/09/08 :  08:02:47  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Nivåjustering på ingångarna har jag nog bara sett en gång på en DIY-förstärkare.

SEdan grubblar jag över om den här förstärkaren "håller måttet" om designen är tillräckligt god och up-to-date, men detta får bli ett nostalgiprojekt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000