HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Carlsson högtalare ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2020/09/29 :  10:37:57  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Vill fråga er vad det är för något speciellt med dessa när det gäller lyssningen.
Finns ju många sorter från Oa11 till Oa2218.
Sen har vi modellerna Oa50 till Oa52.
Vilka modeller är favoriter? Låter bäst?

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2020/09/30 :  14:23:29  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Det finns inget svar på vilken variant som låter bäst. Flera säger ju att oa-6 (mk1) låter bäst, andra säger oa-52.2. Nu pratar många om oa-51N som är en icke officiell variant av oa-51.

Jag gillade helt klart mina oa-51LE2.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2020/10/02 :  13:31:15  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Vad står LE2 för?
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2020/10/02 :  19:42:10  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Har varit sugen på 2212 länge men det alldeles för länge sedan jag hört ett par för att våga ta steget

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2020/10/04 :  15:11:17  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
LE2 står för Larsen Eriksson mk2 kan man säga. John Larsen och Anders "Naqref" Eriksson. Samma personer som designat Larsen 4,6 och 8.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/10/06 :  12:24:26  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Rekommenderar trådskaparen att ta en titt på
https://www.carlssonplanet.com

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2020/10/09 :  11:24:51  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag gillar OA 51 mest för att jag tycker om designen.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2020/12/28 :  20:20:44  Show Profile Send Lennart a Private Message  Reply
Det är svårt, kanske omöjligt, att svara på frågan om vad som är speciellt med Carlsson-ljudet när det gäller lyssningen, det beror på vem man frågar. Jag dristar mig ändå till att försöka i alla fall:
Jag tycker att de flesta modeller har en mycket trevlig och behaglig ljudbild. Jag upplever att ljudet kommer "överallt ifrån" samt att det blir något av en tredimensionell ljudbild. Det är alltså inte bara höger och vänster som upplevs utan även djupet - nära och långt bort - kan skönjas.
En annan sak som jag uppskattar är att tonkurvan i Carlssons högtalare har en liten puckel som gör att sångröster går fram väldigt tydligt. Det skapar också en stor detaljrikedom i ljudet.

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2020/12/28 :  21:34:30  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jag ska iväg till en Carlsson ägare i vinter för att lyssna på de som många tycker är de bästa Carlsson modellen, OA-52. Ska bli kul att äntligen få lyssna på ett par äkta Carlsson.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

hifikg
Member

134 Posts

Posted - 2021/02/15 :  21:56:11  Show Profile  Visit hifikg's Homepage Send hifikg a Private Message  Reply
Och hur slutade den resan ;)

Sitter nöjd. Faktiskt.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2021/02/15 :  22:20:57  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Med att jag kommer "tränga" mig på med ännu ett besök innan sommaren har kommit, då jag vill lyssna mer. Det där besöket har satt så mycket myror i skallen på mig som jag inte varit med om sedan 90-talet när man sprang runt i butiker och lyssna de på allt möjligt och nu är det ett par högtalare som ställt till det i huvudet på en Men först så ska jag labba här hemma med Vintage burkarna och olika elektronik och lyssna in mig på hemma riggen innan den resan blir av. Men jag tror någon "annan" kommer förbi och lyssnar innan dess
Och detta var ju intressant att läsa:
quote:
En annan sak som jag uppskattar är att tonkurvan i Carlssons högtalare har en liten puckel som gör att sångröster går fram väldigt tydligt. Det skapar också en stor detaljrikedom i ljudet.

Man undrar hur de skulle låta utan den där puckeln,inte för att den störde upplevelsen direkt, men man blir ju nyfiken. För ljudbildens storlek är ju det jag särskilt fastnat för och baskapasiteten för storleken. Dvs med OA52 behövs ingen center till film enligt mig. Och för mig så är film lika viktigt som musik.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2021/02/15 22:28:19
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/02/15 :  22:30:34  Show Profile Send Dato a Private Message  Reply
Pucklar fixar du ju med en ..EQ

https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2021/02/15 :  22:36:12  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jag vet, Trodde att du var inne på Tradera och följde min budgivning i igår, som jag förlorade. Men det var nog meningen då jag först ska lyssna in mig när högtalarna har nytt filter.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

hifikg
Member

134 Posts

Posted - 2021/02/15 :  22:54:42  Show Profile  Visit hifikg's Homepage Send hifikg a Private Message  Reply
Jag vet inte om den "puckeln" verkligen finns eller är något som gäller i just det aktuella rummet med den aktuella kringutrustningen osv. Förvisso ger röster gåshud, men det gör allt annat också. Instrument av is t ex, en glad trudelutt med Mike Oldfield, Balettmusik av Sjostakovitj, körmusik med Värmlands Nation och lite annat som vi hann lyssna på, eller hur?

Sitter nöjd. Faktiskt.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2021/02/16 :  01:47:26  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jag tänkte mest varför jag inte tänkte på det igår, var jag för chockad över ljudbilden eller ? Att de hade en jäkla bra röståtergivning märkte jag ju. Men till ifrån Larsen högtalare som bygger på samma konstruktion så har de en hissad diskantåtergivning som sticker ut som jag sade ifrån helheten, men dina original Carlsson var klart mer homogena ifrån botten till toppen.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2021/02/16 01:58:26
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/02/16 :  08:04:00  Show Profile Send Dato a Private Message  Reply
Fast det jag sa om EQ. Utan en i grunden bra högtalare så hjälper ingen EQ i världen .

https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2021/02/16 :  10:22:07  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Men jag ser inte heller en EQ som något som ska hjälpa en dålig högtalare utan som ett komplement som är bättre/bredare än vanliga tonkontroller.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2021/03/17 :  00:05:44  Show Profile Send NewMount a Private Message  Reply
Mina OA-58 är fantastiska. Helt otroligt ljud för pengarna (2500 kr beg).

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2021/03/27 :  12:53:50  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Mina OA-58 är fantastiska. Helt otroligt ljud för pengarna (2500 kr beg).

Det kan jag tänka mig efter ha lyssnat på OA52.2. Skulle själv gärna lyssna på andra Carlsson modeller som tex OA-58. Men det lär inte bli något köp för min del på länge då ekonomin inte lär tillåta det.
Så jag får köra med Fisher och Pioneer högtalare så länge

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

hifikg
Member

134 Posts

Posted - 2021/03/28 :  19:02:27  Show Profile  Visit hifikg's Homepage Send hifikg a Private Message  Reply
OA58 är en budgetmodell framtagen av Carlsson-stiftelsen. Är väl Ingvar Öhman som konstruerat den, rätta mig om jag har fel. OA52.2 är skapelsens krona när det gäller Carlsson. MEN den OA62 som Ingvar pysslar med nu kan bli mycket spännande. Carlssonkonceptet ömt vårdat och klätt i moderna komponenter. Fast ska man gissa lär de väl gå på minst 50 lax, troligen mer. OA61 som kom förra året, dvs samma sak men för OA51 säljs för dryga 30, eller kanske är det närmare 40? Hifi-Kit är det som säljer dem i varje fall.

Edit: 40.000 jämnt kostar OA61 med elefantöron o allt.

Sitter nöjd. Faktiskt.

Edited by - hifikg on 2021/03/28 19:04:55
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2021/03/30 :  00:13:00  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Nu verkar Larsen högtalare gå i min riktning smakmässigt då jag tyckt att de har haft för mycket diskant. De vill man ju provlyssna på någon gång.
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=71880
Men först ska jag lyssna på ett par äkta Carlsson som nog kommer till Stockholm till sommaren

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2021/03/30 00:18:23
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2021/03/31 :  12:29:50  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
OA58 är en budgetmodell framtagen av Carlsson-stiftelsen. Är väl Ingvar Öhman som konstruerat den, rätta mig om jag har fel. OA52.2 är skapelsens krona när det gäller Carlsson

Efter att ha läst lite (mer finns ju massor)så är väl OA-58 framtagen av Ingvar "tillsammans" med Carlsson stiftelsen dvs de har lyssnat tillsammans för att få fram så mycket Carlsson ljud som möjligt för den pengen så det är inte ett rent beställningsjobb av stiftelsen?.
Kanske är denna, instegsmodellen för min del i framtiden då den går att köpa för rimliga pengar? Eftersom den inte verkar braka iväg kostnadsmässigt. Eller är OA50 och OA52 utan tillägg det ?
Sedan är jag mycket försiktigt inställd till alla modeller som John Larsen och Anders "Naqref" Eriksson varit i då Larsen:s högtalare som de byggt enligt mig har en klar markerad diskantåtergivning som inte OA52.2 hade och den är väl en ren Stig konstruktion?. Och just OA52.2 anses var den allra bästa modellen enligt en del Carlsson ägare som haft just denna modell som den optimala och ägt den i en massa år.
En ägare av just 52.2 skrev tex så här om andra uppgraderade modeller än just OA52.2:
Jag är inte ute efter superanalytiska högtalare, de ska främst tjäna musiken och inte distrahera med att uppfordra till att dissekera inspelningsteknik och redigering
Något som jag inte heller är allmänt.
Sedan har ljudet förändrats på det ena eller det andra sättet med diverse uppgraderade modeller efter att inte Stig rörde omkring i sopp- byttan själv verkar det som när man läser. En del gillar det, andra inte.
Men när man börjar söka om detta ämne så är det en djungel på google så man går mycket lätt vilse....

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

hifikg
Member

134 Posts

Posted - 2021/03/31 :  20:44:35  Show Profile  Visit hifikg's Homepage Send hifikg a Private Message  Reply
Det finns förstås olika "skolor", det bästa är att lyssna och bestämma sig för vilken version man gillar bäst. Själv rör jag inte mina OA52.2 mer, de får förbli som de är och mitt skäl är att det är den sista modellen som Salig Stig själv konstruerade. Jag har hört Ingvars OA61, dvs den moderniserade versionen av OA51 o det är inget man viftar bort. Mycket välljudande och kanske kommer OA62 att övertrumfa mina OA52.2, men då får jag skaffa ett par lådor till, för skruva i mina gör jag inte.

När jag vill ha omväxling lyfter jag ner mina Quad ESL 63 :) tio månader sedan sist nu, eller om det t o m är mer än så.

Sitter nöjd. Faktiskt.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2021/03/31 :  22:15:46  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jag har just pratat med en person som suttit och mixtrat med olika filterlösningar osv. och jag ska kanske åka över till honom på Tisdag kväll och lyssna på något som är tänkt att de ska låta som ett par OA52.2. Det ska visst finnas två personer ifrån Trollhättan där också då.....

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2021/08/24 :  21:14:16  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Den här tråden har ja missat.
Ja va ska ja sejja!
Från Imperial horn till Carlsson OA-52.
Ja fick lägenhet i Dec förra året å fick
första varningen av hyresvärden i Jan i år

Ska man prompt veta vilken modell som är bäst så
ere bara å åka runt å lyssna hos folk.
Ja har OA-12 å 2212 åxå.
Ja tycker att mina OA-52 m Satori 7" e bäst

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2021/08/24 :  21:18:43  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja håller på å renoverar ett par OD-11.
Dom har jag själv aldrig hört så de ska bli spännande.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000