HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Varför är det inte flera byggtrådar?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2020/09/29 :  17:26:28  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Nog tror jag att det byggs uti "stugorna" fortfarande,men varför inte fler byggtrådar???

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2020/09/30 :  01:01:37  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag tror det händer en hel del på fejsbook och instagram. Det upplevs nog som lite personligare.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2020/09/30 :  07:53:19  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det har varit sommar, sol (nåja), sand och strand. Vem sitter och borrar hål för rörhållare på beachen??
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2020/09/30 :  08:12:47  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Facebook är säkert en anledning, personligen tycker jag att det är värdelöst att presentera något där då det försvinner i feeden och är näst intill omöjligt att hitta när man vill se det igen.

Det är det bästa med Forum, man lägger upp ett reportage och det ligger där det ligger, är sökbart och man kan gå till baka och hitta och titta på det flera år efteråt.

En sak som jag tror gör att folk drar sig ifrån att lägga upp mera byggtrådar är att forumet saknar en bildhostingsfunktion, det är lite krångligt att lägga upp bilderna hos en annan host och sedan länka därifrån.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2020/09/30 :  08:34:19  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
För min del skulle jag kunna lägga upp någon tråd men då skulle ni få uppleva världshistoriens långsammaste byggtrådar sen blir jag så fokuserad på grejorna att jag glömmer tid och rum när jag väl är klar har jag glömt att ta bilder.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2020/09/30 :  12:08:38  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Bättre en långsam byggtråd än ingen alls..
Glömmer du ta kort så är det gör om gör rätt som gäller..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2020/09/30 :  12:55:55  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Det finns ju två forumdelar för diy, denna och Teknik och DIY.
Jag ser ingen egentlig skillnad på de två annat än denna forumdel kanske är avsedd för färdiga projekt?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2020/09/30 :  14:16:58  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Men har inte forumaktiviteten gått ner rent allmänt? Jag upplever att det hände mycket mer för 10 år sedan

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2020/09/30 :  15:45:06  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Efter några år så tycker nog många att de redan sagt sitt, och visat sina byggen. Vad vi då glömmer är att vi alla blev inspirerade av någon, som då kommit längre än vi själva.
Om vi inte alla håller liv i åter födseln av nya intresserade, så blir vi en samling tragiska, gnälliga gubbar som sitter i vår ensamhet och patetisk värna om vårt.
Jag saknar bredden av byggen. Lekfullheten och nyfikenheten att prova sig fram, även om det tekniskt inte är perfekt. Till stora livsprojekt som får en att tappa hakan.

Jag själv och några till har gjort en lång tråd (likt en dagbok). Andra gör en tråd för varje bygge. Det är upp till var och en att presentera vad man håller på med.
För mig är det just detta ett forum handlar om att känna samhörighet med likasinnade

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2020/09/30 :  16:11:59  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jag lägger ut mina byggen även på faktiskt och diyaudio.

Man får oftast helt olika responstyper (om man nu får någon respons öht, det blir mer en redovisning/monolog för min egen skull).

Gissa vilket forum/responstyp:

Heja, heja,
Varför gör du inte så här i stället,
Det är bättre om du visar distortionskurvorna med 5 dB steg.


Men varje forum ger ändå något guldkorn som bidrar till att slutresultatet blir bättre.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2020/09/30 :  22:51:17  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Bättre en långsam byggtråd än ingen alls..
Glömmer du ta kort så är det gör om gör rätt som gäller..


Jo bilder skulle man kunna ta men jag går helt upp med bygget så jag glömmer bort det, men man vet aldrig.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2020/10/01 :  08:46:23  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag har med tiden insett att min "dagbok" fyller flera syften.
Förutom att kunna ha en dialog med likasinnade så är det ett utmärk sätt att försöka förklara för de minde invigda (arbetskamrater mm) vad man håller på med.
Det blir även en "dokumentationsmapp" för min egen del att hitta schemor etc. och hur jag tidigare byggt saker.


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2020/10/02 :  09:29:50  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Det är jätteviktigt för forumet att vi alla presenterar våra byggprojekt,
oavsett om de är stora eller små, de är ju det som är vårt forum!
Dessutom är det väldigt kul, man får massor av boost, jättebra för självförtroendet.
Man behöver inte vara blyg eller vara rädd om WAF inte är bra eller om projektet
är misslyckat, man får alltid erfarenhet och goda råd, jag har alltid fått massor av bra feedback.

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2020/10/02 :  09:33:06  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Och naturligtvis BILDER, BILDER, BILDER!!!!!

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2020/10/02 :  09:49:08  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Ett problem är att vi är alla så nischade så det är svårt att komma med annat än hurrarop som feedback.

OTL-bygget som pågår nu är ju jätteintressant, men inget för mig.
(Jag hade visserligen en kommentar om ledningsgrovlek)

Pss verkar inte mina byggen vara intressanta för andra; ingen feedback medför snålt med postningen.

Men jag postar ändå, om inte annat för den egna dokumentationens skull.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2020/10/02 09:53:16
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2020/10/02 :  12:13:08  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Dina byggen Solhaga är alltid jätteintressanta, även om jag inte postar några komentarer, som jag naturligtvis borde, och även om de vanligtvis ligger skyhögt över min nivå!

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2020/10/02 :  13:21:06  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Samma här,intressant men jag postar inte,byggena ligger över min nivå... :)
Alla byggtrådar är intressanta...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2020/10/02 13:22:02
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2020/10/02 :  15:22:43  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag tror att solhaga har en poäng, "Ett problem är att vi är alla så nischade så det är svårt att komma med annat än hurrarop som feedback."

Jag läser ALLA trådar, men kommenterar sällan mera än att visa att jag uppskattar bygget och följer det, just för att jag inte tillför så mycket mera än så.

Ställer däremot något en fråga så är det ju lättare att bidra till en diskution!

Hur som hellst så uppskattar jag alla trådar och försöker att presentera mina egna byggen för att hålla forumet levande

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2020/10/05 :  09:36:59  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Ja Fejjan har stora bekymmer,det går inte att hitta igen. Det är svårt att följa en lång tråd osv.

Byggen som jag lade på Sweestpotforum går i graven. Den störta stötestenen var väl photobucket.
Hififorum ser inte ut att kunna uppdateras till modernare snitt som tex avsforum.com mfl byter skepnad till nu. Så får min del handlar det lite om att ingen plattform är riktigt smidig.
Men det är väldigt mysigt här på något sätt och det är precis lika fint eller fult gränssnitt som för 10 år sedan. Sen att man inte hänger med i avancerade diskantbyggen eller att man avundsjukt men också väldigt inspirerande får titta på trattillverkningen i Nora.

Edited by - Stormen on 2020/10/05 09:41:59
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2020/10/05 :  12:24:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Finns ju https://postimages.org att lägga upp bilder på.
Man får ju välja att bilderna "never expires"om det stämmer vet jag inte.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2020/10/05 :  20:08:12  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det var en bra länk Ryssen sparad och skall användas.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2020/10/05 :  20:14:48  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det var en bra länk Ryssen sparad och skall användas.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Mullis
Starting Member

14 Posts

Posted - 2020/10/06 :  23:14:22  Show Profile Send Mullis a Private Message  Reply
Ja, lite tråkigt med att facebook är så populärt och forumen har fått mindre besökare.
Varit med om forum som lagts ner som jag har tyckt om. Håller på med RC som hobby och där är iallafall två forum som gått i graven.
Photobucket hade jag en del bilder på men tagit bort alla dem och avregistrerat mig, nu använder jag imgBB eftersom jag vill komma åt bilderna.

Mvh Mullis
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2020/10/06 :  23:53:30  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
Gissa vilket forum/responstyp:


Heja, heja, - HiFiForum
Varför gör du inte så här i stället, - Diyaudio
Det är bättre om du visar distortionskurvorna med 5 dB steg. - Faktiskt

Rätt

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2020/10/07 :  00:11:09  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Helt korrekt!

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2020/10/07 :  21:05:01  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
För några år sedan så byggde jag ett paraboliskt bashorn med JBL 2226. Här fick jag massor av positiv respons. Diyaudio var ljumt intresserade. Audioheritage fattade inte vad jag höll på med, så där blev det bara trams.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000