HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur tänka om passivt delningsfilter?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2020/12/08 :  09:33:41  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Nu har jag ramlat in på ett område jag inte behärskar.

Delningsfilter.

Ponera att jag vill konstruera ett delningsfilter till en 4-vägs konstruktion, men att endast diskant och mellanregister skall delas passivt tillsammans och de två övriga registerna blir aktivt delade.

Hur ska man tänka när man designar ett delningsfilter till ovanstående lösning, vilken ordning och typ av filter hade ni valt?

Givetvis mäts och justeras filtret efter hand, men vilken typ lämpar sig bäst till att börja med för den tänkta funktionen och varför?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2020/12/08 :  12:01:24  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Här är en vägledning för filter. De använder Xsim. Lättbegripligt program med mycket låg inlärningströskel.

https://www.diyaudio.com/forums/multi-way/352484-xsim-critique-taking-level.html

Ett standardfilter som jag brukar använda i 2- vägs:Funkar utmärkt. https://www.lcaudio.com/index.php?page=26.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2020/12/08 :  17:02:04  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Intressant tråd.

För att kunna svara på detta så måste man veta vilka element man har.
Vilka frekvenser klarar elementen och vilken delning man hade tänkt sig.
Det är stor skillnad på ljudet vart du lägger delningen.
Och vilket ljud man är ute efter.
Jag tycker det är stor skillnad på olika db filter.
Jag skapade ett 24db filter för länge sen och jag gillade inte ljudet saknade rymd i det men det kan vara min okunskap också.
så oftast blir det 12 db men om man kan använda 6db så kan jag tycka det blir lite mer rymd i ljud men elementen kan ta stryk om man spelar högt.
Och sen vart du lägger delningen nu försöker jag skaffa mellan register som går att dela högt gärna över 5000hz men det krävs ett bra mellan då.

Vilken typ av filter konstruktion påverkar också
Linkwitz-riley är dem jag har jobbat mest med och tycker om det ljudet mest.

Vanliga är Butterworth men dem körda jag för länge sen innan jag gick över till Linkwitz-riley.

Själv tycker jag det kan vara det roligaste med ett högtalarbygge så är det filter och det kan ta mig många år och många förändringar innan det är klart.

Det bästa kan vara om man kan bygga lite olika filter utanför lådan och testa lite för att se vad man gilla. Nu för tiden så har jag byggt separata lådor för filter så jag slipper plocka isär högtalaren när jag vill testa nya filter.

Komponent valet av kondensatorer och spolar påverkare också där får nog plånboken styra oftast.

Du skriver att du ska dela passivt mellan diskant och mellan.
Och Aktivt mellan de övriga menar du då att det är aktivt mellan mellanregister och bas då.

//Niklas
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2020/12/08 :  18:16:11  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
En intressant tråd till, som jag glömde bort:https://www.diyaudio.com/forums/multi-way/277691-harsch-xo.html

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2020/12/08 :  21:30:10  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Till att börja med, Tack båda för input, jag ska läsa innehållet i länkarna och kika lite mera på Xsim.

nikwin:

Elementen är spikade.
Frekvens och tänkt delning (ungefär) är spikat.

Jag misstänker att det du menar med rymd i ljudet har att göra med hur brant avrullning man får vid de olika frekvenserna med de olika filtertyperna.
Det jag provat mig fram med med aktiva delningsfilter är att bas bör delas brant, typ 24db medans mid och diskant kan delas med 12 eller 6 db (obs! min uppfattning)

Filterna kommer att bli utanför lådan då jag har tänkt att varje element ska få en egen terminal, då kan man labba lite fritt med både delningar och olika typ av drivning.

Tanken är att midbasen delas uppåt via aktivt filter, men mellan delas nedåt via passivt filter.

Den stora frågan är vilken typ av filter som är att föredra, du skriver Linkwitz-Riley, det kanske det är det jag ska sikta på i ett första skede och se hur det beter sig.


Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2020/12/08 :  22:51:02  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Det jag provat mig fram med med aktiva delningsfilter är att bas bör delas brant, typ 24db medans mid och diskant kan delas med 12 eller 6 db (obs! min uppfattning)

Ungefär det som beskrivs i min andra länk.
Det skall vara den tredje!

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.

Edited by - Rolf-san on 2020/12/08 23:41:00
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000