HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Coronaprojekt
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 11

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2022/09/01 :  00:34:09  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Lite nörderi är inte fel som komplement. Livet vore fattigare utan.
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2022/09/01 :  13:54:58  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
quote:
Lite nörderi är inte fel som komplement. Livet vore fattigare utan.


Helt rätt Abbot! Det är en överlevnadsfråga!

En intressant funktion med spelaren är att den har 2 tallrikar!


Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2022/09/01 :  14:56:36  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Här en bild där man ser undersidan. Den är i plexiglas och har belyst stroboskop i ytterkant!


Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2022/09/04 :  11:56:03  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Man skulle kunna säga att detta är den första DJ-spelaren. På bilden syns ett reglage som stannar plexiglastallriken när man för det bakåt med hjälp av det svarta blecket som syns i övre bildkant. Då kan man i lugn och ro byta skiva, ställa in rätt spår och med hjälp av hörlurar ställa exakt där spåret börjar samtidigt som den stora tallriken snurrar under! När det är dags är det bara att föra reglaget framåt igen och spelaren startar blixtsnabbt! Detta är en bra funktion här hemma också när man byter skivor!


Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2022/09/06 :  16:30:01  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Det finns flera olika modeller av 927! Min heter 927F och det innebär att den har plats för 2 st 12 tumsarmar!
Min levererades med en original Ortofon rf 297 där 297 står för avståndet mellan tonarmfotens centrum och tallrikscentrum. Min arm brummade så jag skickade ner den till Alfred Bokrand för genomgång!








Den andra armen återkommer jag till!" Det är ett specialbygge av Alfred för en mycket speciell pickup!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2022/09/07 :  07:38:13  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Om du skulle beskriva vad EMT gör som inte "singel-spelarna" gör? För mig är den mest stor o ful men det hindrar ju inte att den låter magiskt!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2022/09/08 :  10:31:04  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
quote:
För mig är den mest stor o ful men det hindrar ju inte att den låter magiskt!



Kul med lite respons AlfaGTV! Det finns lite olika sporter i det här intresset, snygg i vardagsrum eller låta bra! Smaken är olika men jag hade ställt den i vilket vardagsrum som helst! Jag tycker den är häftig och supercool! Att den sen låter bra är ju det viktigaste! Och det gör den! Som ni vet har jag genom åren testat ett antal spelare och denna sticker ut med en timing, puls, takt och driv som är outstanding! Jag återkommer till hur den låter med olika pickuper längre fram. Senare kommer en överraskning som också låter riktigt bra, som kanske tilltalar dig bättre och som du känner igen AlfaGTV!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2022/09/08 :  20:54:16  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Spännande, ser fram emot det! Och jag skriver under på att den är cool!
Tar gärna del av vidare berättelser om dina experiment!
Men, har den några nackdelar då? (bortse från storlek och så, jag menar bara ljudmässigt!)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2022/09/09 :  10:19:41  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
quote:
Men, har den några nackdelar då? (bortse från storlek och så, jag menar bara ljudmässigt!)




Det skrivs om att mellanhjulsspelare har mer oljud ( rumble o högre brusnivå, inte lika bra svärta som de bästa idag ) och några skriver att detta handlar on nostalgi, inte välljud! Alla har rätt till sina åsikter och jag uttrycker mina: att dra igång en spelare från 1963 som spelar med en sådan auktoritet och drive är en fröjd! Jag ser/hör inga nackdelar över huvudtaget! Men jag har fått fixa en del!

Spelaren kom med en vagn från SR.


Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2022/09/09 :  11:20:47  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Den är väl inte så kul och den får dessutom inte plats hos mig!
Det är dock viktigt att spelaren hänger i en ram och inte står på chassit! Så för att inte behöva köpa ett dyrt stötdämparchassi ( ännu)



kapade jag benen och skickade luckorna på omlackning




Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2022/09/09 :  14:15:19  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Nu sitter chassit i ramen men det visar sig att chassit tar i ramen i botten! Det krävs en 5*5 mm gummiprofil emellan och den fick jag tag i hos Dusch i Tyskland. Där fick jag också tag i original hammarlack för bättring, nytt mellanhjul, diverse lampor, ny lagerkula och originalolja.
Det ska sitta en 3*30 mm gummirem runt diamern på tallriken som saknas å då låter det kyrkklocka om den. Även den inhandlad hos Dusch!





Nu är maskinen servad och fungerar perfekt!

I Ortofonarmen sitter en NOS EMT/Ortofon OFD 25 monopickup. Återkommer till den!
Specialarmen från Alfred Bokrand har 2 extra ledningar för strömförsörjning!

Så här ser pickuptillverkarens kopplingsschema ut:



Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2022/09/09 :  14:41:38  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Alltid bra med fina bilder!
Har du bättrat på hammarlacken eller står det på "att göra listan"
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2022/09/09 :  14:56:10  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
quote:
Har du bättrat på hammarlacken eller står det på "att göra listan"


Dagens bilder är så avslöjande! Det syns inte lika tydligt i verkligheten och hammarlack är svår att hantera! Det är i alla fall bättre än innan, se bild på vagn tidigare. Jag kommer inte att lacka om spelaren! Tycker om vintagestuket!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2022/09/09 :  15:07:33  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply








Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2022/09/09 :  15:37:58  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Är detta den berömda ryssen?
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2022/09/09 :  15:51:32  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
quote:
Är detta den berömda ryssen?



Detta är den berömde Darius Valiunas från Litauen!
Här en länk om honom och hans pickuputveckling:


https://twogoodears.blogspot.com/2019/07/darius-valiunas-new-doctor-for-our.html?m=1" target="_blank"> https://twogoodears.blogspot.com/2019/07/darius-valiunas-new-doctor-for-our.html?m=1

Här en annan::

https://www.whatsbestforum.com/threads/dava-fc-a1-a-field-coil-contender.30720/" target="_blank"> https://www.whatsbestforum.com/threads/dava-fc-a1-a-field-coil-contender.30720/


Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2022/09/09 :  17:08:53  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Sorry, jag borde kommit ihåg att det var Litauen...
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2022/09/09 :  17:32:29  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
quote:
Sorry, jag borde kommit ihåg att det var Litauen...


Dom har det riktigt jobbigt idag, hatar Putin och är glada för att vi ska gå med i Nato!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2022/09/09 :  17:52:38  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Han har verkligen tagit konstruktionen till sin spets.

Luftlindade spolar längst ut på nålen.





Ovanpå det dessutom fältspole för att få ett kraftigt magnetfält.



Det finns goda möjligheter för fint ljud!
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2022/09/10 :  01:21:40  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Jag kan inte låta bli att fascineras av det extrema, oavsett om det är nödvändigt eller ej. Det tillför något i sig självt, oavsett om det hörs eller inte.
En hobby är värd att ta på allvar. Man kan slarva med mindre viktiga saker.
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2022/09/10 :  09:55:53  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
quote:
Jag kan inte låta bli att fascineras av det extrema, oavsett om det är nödvändigt eller ej. Det tillför något i sig självt, oavsett om det hörs eller inte.
En hobby är värd att ta på allvar. Man kan slarva med mindre viktiga saker.


Kul Abbot! Det kommer mera!

quote:
Det finns goda möjligheter för fint ljud!


Så här ser pickupen ut monterad i Bokrandarmen med påkopplad strömförsörjning.







Ursäkta sladdhärvan, men här pågår experiment med flera riaas och stepuper, bl a Simply Black MM resp MC, Röcklinger , Bo Hanssons Nuvistorriaa och EMT i flera varianter. Återkommer till dom. Stepuper från Excel Sound Corp, Miyajima, Lundahl, EMT och billiga kineser.

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2022/09/10 :  10:27:26  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Du saknar verkligen inte testmaterial Bat! Verkligen spännande med fältspolepuppan också! Noterar att konstruktionen med luftlindade spolar är verkligen lik Audio Technicas ART-1000 eller vad den heter! Japp, så var det:
https://www.audio-technica.com/en-us/at-art1000

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2022/09/10 :  10:39:31  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
quote:
Noterar att konstruktionen med luftlindade spolar är verkligen lik Audio Technicas ART-1000


Den där ser intressant ut! Jag var hemma hos MatsT i förra veckan och han spelade på 2 olika AT pickuper som lät bra! Han talade också om denna när vi diskuterade DaVa! Kul!

Nu spelar DaVa med Simply Black MC riaa ( Lundahl LL 1931 ) och det verkar vara en perfekt match. Låter magiskt!
Jag väntar snart in Darius special SUT som han lindat själv samt hans rörbaserade strömförsörjning med ställbar spänning. Det ska bli mycket spännande! Återkommer med rapport!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2022/09/10 :  18:49:10  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Spelaren kom också med ett riaa som sitter i chassit.



Här ser man placeringen.



EMT 155st är ett transistorbaserat stereoriaa och
när jag kopplade im det spelade det inte! Det visade sig att RCAingångar resp XLRutgångar inte var anslutna och jag hade mycket strul för att förstå hur det skulle kopplas in innan det blev rätt.
Det sitter 2 knappar på ovansidan som via stänger ställer in frekvenskurva resp väljer stereo alt olika monokurvor



Sveriges Radio spelade bara MM pickuper och därför tog man bort stepuperna som framgår av bilden.



Jag fick därför skicka ner riaat till Dusch i Tyskland för genomgång och montering av EMT originalstepuper.
Tillbaka igen var det bara att plugga in och spela. Jag har hört och läst på olika förum att det där riaat inte är något att ha. Man skall spela på EMTs rörriia 139st, som är lika med the holy grail. Problemet är att det är närmast omöjligt att få tag på och kostar lika mycket som spelaren!
Jag lyssnar hellre själv och blev mycket glad när det visade sig att det spelade riktigt fint!


Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2022/09/12 :  09:52:37  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Nu har jag fått chans att lyssna på den stora pjäsen från EMT - tack för det

Den spelar på ett sätt som gör att man sjunker in i musiken och njuter utan att fokusera på att det låter si eller så!
Det spelar stort och luftigt med en härlig attack och ett driv som är lätt beroendeframkallande

Som vanligt brukar vi lyssna på de andra spelarna som finns tillgängliga och jag kan konstatera att både Lenco och Technics står sig mycket väl i sällskapet.
Olika Riaa, armar o pickuper gör att det blir svårt att göra en direkt jämförelse, men känslan är att EMT står ett snäpp högre på trappan än de andra två spelarna.
Go to Top of Page
Page: of 11 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000