HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Att lyssna utan att tänka på annat
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2021/02/20 :  12:05:33  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Ja, för den delen läsa, se på film eller...  utan att andra tankar dyker upp och distraherar.
Själv har jag lite problem med detta. Allt möjligt far omkring fast jag inte vill. Vad gäller lyssnandet så tycks det mig finnas ett samband mellan ljudkvalitet och distraherande tankar. Låter det riktigt bra, dvs tillräckligt bra, så kan jag lättare sjunka in i symfonier och annan liknande lyssnar-krävande musik. 
Jag eftersträvar numera egentligen bara en enda sak, lite förenklat: KLARHET.
När klarheten är påtaglig infinner sig illusionen av realism (i tex den symfoniska musiken) så att det blir väldigt lättlyssnat och därmed lätt att sjunka in i en odistraherad lyssning.

Reflexioner kring detta?

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2021/02/20 12:21:24

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/02/21 :  21:45:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Musiklyssning är för mig ett väldigt bra sätt för att koppla av. Vi fick gå på yoga kurs på jobbet för att lära oss att koppla av, och det är ju ett sätt att skingra tankar, men för mig helt onödigt, musiklyssning gör för mig samma sak.
Lägger jag mig på sängen och lyssnar på musik, så somnar jag ibland. Detta har jag börjat nyttja när jag har svårt att sova på natten när många tankar snurrar i huvudet. Jag sätter på musik på låg volym och ligger och lyssnar och somnar ofta efter en kort stund.

För mig handlar det nog mer om musikkvalitet än ljudkvalitet för att göra mig till en engagerad musiklyssnare, men visst har ljudkvalitet betydelse. Dock mest när man precis tagit ett steg upp i ljudkvalitet för man vänjer sig fort.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000