HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Hur rengör man enklast och lättast vinylskivor
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Senar
Starting Member

30 Posts

Posted - 2021/03/12 :  10:38:39  Show Profile Send Senar a Private Message  Reply
Hej igen. Jag är rädd att förstöra dem om jag börjar diska och jag har inte lust att spendera massa pengar på detta.
Mvh Enar

Mitt system: Bladelius Thor mk3 Novitas, Primare NP5, Thorens 145 med en Ortofon VMS20E MkII,The Duelund Coherent Audio DCA16GA Premium Tinned-Copper 'Vintage Tone' Cable, Energy Veritas V2.4i

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/03/12 :  14:45:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det var inga dåliga lista med krav du har!

Om man spaltar upp det skulle man kunna svara så här...
  • Enklast och lättast - använd en vinyltvätt.
  • Billigast - låna en vinyltvätt av en kompis.
  • Enklast, lättast och billigast - Strunta i att tvätta och lyssna på dammet!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2021/03/12 :  15:37:19  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jo, det är sällan enkelt, bra och billigt går att tillämpa samtidigt.
Det blir oftast två av tre...

Men, om jag skulle ge mig den på att få bort lite ytsmäck och inte hade en Okki...
Köp tre mikrofibertrasor, minst LP-stora.
Köp destvatten och isoprop på Apoteket. blanda med tre-fem droppar Yes
Lägg en mikrofiberduk på en plan yta.
Lägg plattan du vill rengöra på mikrofibern
Fukta nästa trasa med blandningen, ganska rikligt.
Rengör skivan med milt handlag i spårens riktning.
Torka skivan med den tredje trasan, om det behövs kan den fuktas lätt med samma blandning som trasa 2.
Vänd sida på LP, upprepa.
Var tredje LP bör du skölja duk 2 i varmt kranvatten och vrida ur ordentligt, tillför sedan lite av blandningen.
Släng dukarna i tvättmaskinen regelbundet.

Och väljdukar med lite längd på fibrerna, inte glas-dukar.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Senar
Starting Member

30 Posts

Posted - 2021/03/22 :  20:28:27  Show Profile Send Senar a Private Message  Reply
Tack det var bra och handfast tips. Gillar

Mitt system: Bladelius Thor mk3 Novitas, Primare NP5, Thorens 145 med en Ortofon VMS20E MkII,The Duelund Coherent Audio DCA16GA Premium Tinned-Copper 'Vintage Tone' Cable, Energy Veritas V2.4i
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2021/03/22 :  22:17:40  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Missade receptet på rengöringsblandningen!
Jag köper 500ml flaskor med Aqua Purificata på apoteket, samt deras 100ml Isopropyalkohol. Jag häller ur en skvätt renat vatten, bara så jag får plats med den 50ml mängd isoprop jag vill hälla i samma flaska. Sen får man säkert plats med Yes-dropparna också! Skaka om och använd!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Senar
Starting Member

30 Posts

Posted - 2021/04/06 :  21:52:33  Show Profile Send Senar a Private Message  Reply
Tack jag ska göra detta!

Mitt system: Bladelius Thor mk3 Novitas, Primare NP5, Thorens 145 med en Ortofon VMS20E MkII,The Duelund Coherent Audio DCA16GA Premium Tinned-Copper 'Vintage Tone' Cable, Energy Veritas V2.4i
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000