HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 SALS?A! - en väldigt lång historia
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/04/05 :  16:17:04  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Denna tråd triggade mig att vidareutveckla SLAM! till en SALS?A!.

SALS?A! står för Solhaga's AMT Line Source? Absolutely! och är en 220 cm hög linjekälla bestående av ovanpå varandra stackade bredbands-AMT:er.

Att helt enkelt ta tre SLAM! på höjden i en MTMMTMMTM-konfiguration skulle bli ganska kostsamt i magneter eftersom det skulle gå åt två magneter á 50 SEK styck per centimeter.
Så en svagare motor med stående enkla magneter istället för SLAM!s dubbla och liggande, skulle innebära en halv magnet per centimeter, det vill säga bara 5000 SEK i magneter per sida.

Här är ett första utkast till motorn baserat på en kurvig SLAM!-motor:


Simulerad:


Flödestäthet i gapet:

Flödestäthet är ungefär hälften av vad SLAM! har, men SALS?A! blir ju minst tre gånger så lång så känsligheten kommer att ligga i samma härad.
Det vill säga 100 dB/1m/1W

Jag är osäker hur en MTMMTMMTM skulle te sig som en linjekälla även om M och T spelar i samma område i de lägre oktaverna och det kanske blir bra i fjärrfältet.
Så varför inte göra varje AMT-membran till ett bredbandsmembran så som jag tänkte mig med SHAM, det vill säga med varierande fickdjup.
Det skulle också gör det möjligt att bättre utnyttja den högre flödestätheten i ändarna, det vill säga mellan 0 och 10 samt mellan 50 och 60 mm i plotten ovan.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2021/04/09 07:31:39

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/04/05 :  18:58:07  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Spännande!

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/04/05 :  19:27:19  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Ja, jag hade några magneter kvar som har gnagt.

Om som här diskantdelen är i mitten av membranet så måste det bakre polstycken där vara närmare membranet för att ner tiden, det vill säga upp i frekvens, för reflektioner som kan släcka ut den framåtgående vågen.
Det främre polstycken kommer att vara fastlimmat i strukturen, det bakre endast sitter fast med magnetkraft och kan tas bort för modifieringar.
Polstyckena blir antagligen i 2 mm plåt.


Så här blir membranet alltså en MTM i horisontalled; från vänster till höger i bilden ovan.

Tyvärr blir då inte den magnetiska flödestätheten lika linjär över respektive gap.

Här går säkert båda polstycken att optimera.

T-delen plottad:

De två M-delarna plottade:

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2021/04/07 :  00:10:07  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Hur klarar du av att sova när det finns så intressanta saker att fundera på? Det är mycket enklare funderingar som håller mig vaken på nätterna...
Dagarna kan ju knappast räcka till?
Men jag är säker på att du har roligt. Det är kul att du delar med dig.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/04/07 :  07:15:30  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Ofta får jag ideér strax innan jag somnar.
Jag skickar då ett ett mail till mig själv med problemet/lösningen.
Sedan somnar jag gott.

Det kan sedan ta ett tag innan jag tar tag i mailet; jag har exempelvis ett mail från fjärde januari om X-SLAPS och ett från oktober i fjol om hörlursförstärkare baserat på op-ampar.

OneNote är ett väldigt bra verktyg för att samla alla projekt och ideér.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2021/04/07 07:16:20
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/04/07 :  10:45:08  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Ofta får jag ideér strax innan jag somnar.
Jag skickar då ett ett mail till mig själv med problemet/lösningen.
Sedan somnar jag gott.

Känner igen mig i detta. Jag hade svårt att sova de senaste dagarna innan jag lyckades få till en simulering och skiss på min senaste idé på sub. Somnade gott när jag väl fått idén ur huvudet och ner på papper

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/04/08 :  00:30:48  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Polstyckena blir i 3 mms plåt, men mellanrummet mellan polstyckena blir 4 mm.

Här några visualiseringar:







Magneterna sitter alltså inte kloss an; de sitter med 2 mm mellanrum.
Jag kommer göra en monteringskassett runt varje magnetpar och då behövs det 1 mm material mellan magneterna.
Dessutom så blir det lättare att skjuta ihop kassetterna längs U-profilerna som bildar sidorna.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/04/08 :  19:29:38  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Så stycken 52 sektioner som den till höger skall göras per högtalare:



Magneter och polstycken monteras med hjälp av en kassett runt varje magnet och polstycksändar, ovan ett embryo till kassett till vänster.

Det färdiga sektionen skjuts sedan ned på två 30x30x30x3 mm aluminiumprofiler i varsin ända av kassetterna.

Så här ser ett första utkast till kassett:



Jag kommer att pausa utskriften när magnetutrymmet skall till att förslutas för att kunna skjuta in magneten där.

Jag behöver inte tänka på polerna här, kassettsidorna är ju symmetriska.

Eftersom jag vill ha släta ytor för ljudvågorna, så måste jag orientera utskriften så att support behövs där polstycken skall vara:

Men supporten brukar vara lätt att bryta/skära bort.

En sida av en sektion tar nästan fyra timmar, placerar jag två sidor på varsin kant av bädden, så kan jag kanske klara att stoppa i magneterna utan att de påverkar varandra.
Med två sådana batcher per dag, så är alla 104 sektionerna klara på 52 dagar.

Med redan efter fem dagar har jag tillräckligt för att kunna experimentera med membranet och det kommer att ta tid.

Så här blev en ihopsatt sektion:


Framifrån:


Sektionerna skruvas sedan fast genom U-profilens bredd.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/04/08 :  21:22:00  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Grymt snygga ritningar! Har du något tips på var man som novis kan läsa på om den principen du jobbar med och konstruerar efter?

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/04/08 :  23:59:07  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Menar du AMT?

Mycket finns att hämta i Båndseis tråd på diyaudio samt min efterapning.

Första minuten av denna video visar principen.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/04/09 :  00:19:02  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Tack, det här ska jag ta en ordentligt titt på :-)

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/04/09 :  00:36:11  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
AMT:er lämpar sig väldigt väl för dragspelsmusik.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2021/04/09 07:36:11
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/04/09 :  10:32:51  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Här ett tänkt tvärsnitt på membranet:

Spontant så känns det som diskantdelen i mitten skulle vara smalare.

Här med en tänkt längd på varje membran:

Om det nu är möjligt med en längd på 320 mm. Veckningarna för diskanten lär bli delikata.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2021/04/09 12:08:09
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/04/09 :  11:48:27  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
AMT:er lämpar sig väldigt väl för dragspelsmusik.

haha, såklart

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2021/04/09 :  21:55:31  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Det är alltid lika spännande och lärorikt att följa dina fantastiska väl underbyggda och dokumenterade projekt!
Kör hårt , jag är övertygad om att resultatet blir enastående

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/04/10 :  09:57:17  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Tack Amatören.

Nu är utskriften av den första kassetten i gång.
Det kommer att gå åt åtta och en halv rulle dryga 200-lappen styck, så jag använder upp mitt lager av PETG först innan jag köper nytt.
Det innebär att det blir ett antal olika färger, men jag hoppas att det skall gå att spraymåla den färdiga högtalaren efteråt.
Eller så blir brokigheten snyggt; först ut är "himmelsblå".
Om tre och en halv timme så skall jag sätta i magneten, hoppas att den får plats.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/04/10 :  11:08:38  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jag upptäcker nu en bit in i utskriften att supporten blir även där magneten skall vara och det kan jag inte karva bort på bädden.
Sedan blev det icke önskad support på den släta vågledarytan.
Vidare så bör väggen mellan magneten och membranet vara en multipel av 0,4 mm som är munstycksbredden.
Nu är väggen 1,0 mm, så den får bli 1,2 mm.
Jag ökar också antalet periferiskal från två till fyra för ökad hållfastighet.



Så det blir lite justeringar av både underlaget och utförandet.
Men det var förväntat.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/04/10 :  21:36:12  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Det är alltid lika spännande och lärorikt att följa dina fantastiska väl underbyggda och dokumenterade projekt!
Kör hårt , jag är övertygad om att resultatet blir enastående

+1

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/04/12 :  17:26:04  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Andra iterationen gick lite bättre; jag ställde kassetten på högkant.

Utskriften pausas när det är dags att stoppa i magneten:


Utskriften fortsätter fem minuter till:


Efter lite putsning:


Principen fungerar; jag kan föra ihop två sektioner utan att någon magnet hoppar ur:


Däremot så är det lite så och så med dimensionerna för U-profilen samt finishen på topplagret, det vill säga det som skrivs ut efter det att magneten monterats.

Så det får bli en iteration till.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2021/04/12 17:28:05
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/04/22 :  00:00:23  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Däremot så är det lite så och så med dimensionerna för U-profilen samt finishen på topplagret, det vill säga det som skrivs ut efter det att magneten monterats.

Så det får bli en iteration till.


Och den blev så här:

Här hade jag provat med ett limstift på magneten.
Jag skall nog försänka magneten ytterligare; det blir ett glapp/spricka mellan det översta lagret och resten.

Det är viktigt att få detta rätt, det vore ju tråkigt att behöva ändra när man är halvvägs.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/04/23 :  14:17:05  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Om man viker diskantdelen först och sedan en av de yttre mellanregisterdelarna:

så måste vikjiggen vara demonterbar så att det kan vändas så att andra mellanregisterdelen kan vikas.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/04/25 :  14:08:56  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Lattorna till vikjiggen skär jag ut med plasmaskäraren.
Då kan jag få olika djup och bredd på fickorna.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2021/04/25 14:14:08
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2021/04/25 :  15:01:11  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Jag är så djup imponerad av din kunskap och engagemang i dina projekt!
Hatten av :)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/04/26 :  19:14:32  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Tack DoubleA!

Blå målartejp på magneten gjorde susen, så nu är produktionen i gång:

Här med prototyppolstycken monterade.

Har jag tur så kan jag göra sex stycken om dagen, men det troliga är fyra.
Som om 35 till 53 dagar är det klart.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/05/07 :  01:06:03  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Inne på tredje rullen:

Är det Frankrikes flagga eller den Nederländska?
Eller blir det en Mondrian-tavla?
Han var förresten holländare.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2021/05/07 :  12:11:29  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Hehe, det blir färgglatt det där!
Finns det någon plan med att ha blocken i olika färger eller det är "slumpen" som avgjort?
I vilket fall, ett otroligt nagelbitande projekt som jag följer med största intresse!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000