HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Dual 1219
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tojan
Starting Member

16 Posts

Posted - 2021/04/15 :  19:28:59  Show Profile Send tojan a Private Message  Reply
En fråga ang Dual 1219: Vid autostart höjer den tonarmen som den ska, för fram dem till skivan, men vid sänkning av pickupen gör den en liten extra förflyttning in mot skivan.
Detta gör att jag fått justera nedläggningen så att nålen nästan ligger utanför skivkanten.
Det funkar, men är irriterande. Har gjort lite andra justeringar, men förstår inte varför detta inträffat. Tacksam för tips! /tojan

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/04/16 :  10:44:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Dual1219 och storebror 1229 är grymma spelare!

Så beter sig DUAL-spelarna när "steur-pimpel" är sliten eller av fel kvalité. Det är enkelt att byta steur-pimpel, men det finns så många tillverkare av de där små plast-prylarna och alla använder sitt egna hemliga compound, så det är snudd på omöjligt att hitta en bra ersättning idag. För att göra det ännu värre så har de olika DUAL-spelarna olika typer av steur-pimpel...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

tojan
Starting Member

16 Posts

Posted - 2021/04/16 :  16:59:25  Show Profile Send tojan a Private Message  Reply
Tack för tips! Har en ny steuerpimpel, köpte 2 från Tyskland. Ska skifta mellan dem och se om det blir ngn skillnad.
Go to Top of Page

tojan
Starting Member

16 Posts

Posted - 2021/04/16 :  18:32:07  Show Profile Send tojan a Private Message  Reply
Hast du mir gesehen, jag tog bort den nästan nya steuerpimpeln, fick en idé och gjorde en egen av en bit lämplig kabelstrumpa. Ett tips jag sett, och då funkar det hela!
Tack igen för att du fick mig på rätt spår.
1219 och 1229 skiljer sig väl bara genom 29:ans belysta stroboskop?
Är mycket impad också av 1019, stabil, tung tallrik och säker mekanik.
Min 1015 funkar bra, men jag får inte bort det hörbara rumblet som går ut i pickupen. Har gått igenom motorn, rengjort, oljat etc, men ljudet är kvar. Tips?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/04/16 :  19:21:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ein ganz neues steurpimpel sind nicht ein erfolgsgarantie....

Jag har en bunte steurpimpels men brukar ge upp på dem och oftast hitta på patentlösningar för att det skall funka 100%-igt. Man skulle ha en 3D-printer med lite olika roliga matrial att printa....

Alright rumble jo, det är en av akilleshälarna på dessa men om man är supernoga så går det att lösa, det finns bara några "måsten" som inte är för de nervsvaga.
  • Huvudlagret i botten MÅSTE rengöras. Jo jag vet att det lagret är fastklämt men det går.
  • Man MÅSTE använda rätt olja på rätt ställe i en Dual. Oljekvaliterna står i bruksanvisningen. Om jag inte missminner mig så skall en 2019/2029 ha 5 olika (eller var det 6?) fetter/oljor för att gå som den är tänkt. Och javisst, de oljorna som Dual rekommenderar går såklart inte att få tag på längre så man får ta reda på oljespecar och leta ekvivalenter.


Det är som sagt inte enkelt, men det blir bra och spelaren är tyst när man är färdig.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

tojan
Starting Member

16 Posts

Posted - 2021/04/16 :  22:15:56  Show Profile Send tojan a Private Message  Reply
Intressant! Jag lödde loss motorn från min 1015. Plockade isär den och lade bottenlagret och det övre, som är genombrutet, i isopropanol.
Därefter fick de ligga i 15w40,syntetolja i ett dygn. Blev inte så bra... Låter fortfarande.
Många smörjmedel rekommenderas som du skriver, till 1015 rekommenderas Fine bearing oil, Shell Clavus 17. Undras vad som motsvarar det?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/04/17 :  10:05:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Shell Clavus finns det data på här: http://www.lubrifianti.com/documente-up/fisa-tehnica_4468.pdf. Det är ingen motorolja, den har helt andra andra egenskaper. Så där får du nog göra om och göra rätt när du surfat upp vilken ersättningsolja du vill använda. Du har säkert redan sett denna?

Är du säker på att det är motorn och lagret du hör? Mellanhjulet kan också ge upphov till rumble på många olika sätt. Har du tittat över mellanhjulet och dess lagring?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

tojan
Starting Member

16 Posts

Posted - 2021/04/17 :  10:18:48  Show Profile Send tojan a Private Message  Reply
Isoflex PDP 40 lär vara god ersättning. Dilemmat är var i Sverige den går att få tag på. Eller ngt motsvarande. Får kolla vidare.
Helt säker är jag inte var ljudet kommer ifrån. Mellanhjulet har renoverats av Svalander, men men, är det ok? Tycker det rullar tyst och fint, men är det tillräckligt?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/04/17 :  10:44:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja det är en olja av den sorten du skall använda och inte motorolja. Såg du länken jag lade in, där finns åtminstone många alternativ nämnda.

Ang. mellanhjulet så lär ju gummit vara i bra skick i alla fall, men vad har du använt för olja och hur ser motgående ytan ut på tallriken och motoraxeln?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

tojan
Starting Member

16 Posts

Posted - 2021/04/17 :  13:37:43  Show Profile Send tojan a Private Message  Reply
Din länk gick ej att öppna på min IPad, men har fått tips om en hifinörd på Momentum, som jag kollar med på måndag.
Axeln till mellanhjulet smörjer jag med en olja från Svalander, Hifi Mech Oil. Kanske den kan passa i bottenlagret?
Drivytan på tallriken har jag rengjort med isopropanyl. Till axeln har jag ett fett, tallriken snurrar väldigt bra...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/04/18 :  10:02:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Axeln till mellanhjulet smörjer jag med en olja från Svalander, Hifi Mech Oil. Kanske den kan passa i bottenlagret?
Vilken vätska Svalander tillhandahåller som "HiFi Mech oil" har jag ingen aning om. Jag förstår oljetillverkarna som inte kan sälja olja i hur små kvantiteter som helst men att de som packar om oljan döper den till nåt annat än vad den är får mig att skygga bakåt illa kvickt.

De fetter och oljor som specas till Dual 1015 är Shell Clavus 17, Häftolja Renotac, Molykote pasta G, Wacker siliconpasta, Silikonfett, Calypsol WIK700. Att Dual specar oljor med olika bärighet till axeln och mellanhjulet är nog ingen slump.

quote:
Drivytan på tallriken har jag rengjort med isopropanyl.
Ja det är bra, det får inte finns ett uns fett eller olja där. Men, ytan har oxiderat genom åren, precis som tallriken i övrigt. Vad har du gjort åt det?

quote:
Till axeln har jag ett fett, tallriken snurrar väldigt bra...
Det är bra att den snurrar fint men den skall vara tyst också. Dual specar väl renotac till axeln?

Du kanske redan har laddat hem service-manualen? Om inte så finns den här.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

tojan
Starting Member

16 Posts

Posted - 2021/04/19 :  19:45:51  Show Profile Send tojan a Private Message  Reply
Tack för bra tips! I morgon ska jag till Momentum, får se om den killen (hifinörd) har ngt alternativ till Isoflex.
Sevicemanualen har jag,använt en hel del. Även till andra Dual är nedladdade
Renotac? Vad motsvarar den
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/04/20 :  09:53:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Renotac är en så kallad klisterolja. För 1015 specar DUAL den inte mer än som "Renotac", men det fanns fler olika typer av Renotac. Så här är det nog "friskt vågat hälften vunnet" som gäller. Det finns massvis med olika klisteroljor att tillgå idag. Många på de Tyska forumen verkar de ha en förkärlek till kedjesågsolja medan andra hävdar att cykelkedjeolja är "the shit".

Jag antar att du har varit på Dualboard och tittat på deras tabeller på smörjmedelsekvivalenter? Om inte så finns en länk här

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

tojan
Starting Member

16 Posts

Posted - 2021/04/20 :  22:01:54  Show Profile Send tojan a Private Message  Reply
Tack för flera tips. Momentum-killlen sålde på mig en dyr Loctite sprayolja med teflon (pfte) det ska göra susen med lagren lovade han. Ska provas.
Har en andra 1015 som provbänk....
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2021/04/21 :  00:00:57  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
Att tänka på är att isopropanol och etanol och andra alkoholer inte löser mineralolja särskilt bra, det går bättre med kolväten som lacknafta, bensin och liknande, själv tycker jag biltemas bromsrengöring funkar kanon.

För att verkligen lösa gammal oxiderad olja och fett brukar jag lägga delen i blöt över natten i en glasburk ned 5-56, WD-40, Biltema X4 eller annan universalsprej, det är mest lösningsmedel i dom där sprejerna. sedan tar jag bort resterna med bromsrengöring.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/04/21 :  10:59:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag brukar använda fotogen för rengöring. Det är inte lika lättflyktigt så det kan man pensla på och låta verka en stund utan så man slipper bada delarna.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

tojan
Starting Member

16 Posts

Posted - 2021/04/23 :  13:23:13  Show Profile Send tojan a Private Message  Reply
Har jobbat lite med 1015-motorn, funkar rätt bra. Tror inte det går att få bort rumblet helt. Det viktigaste är att ljudet från skivorna är bra.
Undrar bara hur rumblet tar sig ut i pickupen? Att jorda mer räcker inte...
Ett nytt problem: Har fått i min ägo en 1214 med spräckt tonarmsinfästning. Gjuten i plast, tål inte mycket tydligen. Har någon en arm inkl fäste att sälja? Till 1214, 1216 eller kompatibel.
1214 har väl inte så bra anseende, men det vore kul få igång den.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/04/23 :  15:12:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Rumble är mekaniskt buller/vibrationer som fortplantar sig till pickupen.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Perfector
Member

476 Posts

Posted - 2021/06/09 :  16:29:51  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Duals anti-skateing är knepig.
Dels kan den driva då fjädern som ställer den tappar spänsten efter några år, dels finns en inställning för rund nål och en för oval elips på samma skala.
Bäst är att öka antiskaten lite om den åker in vid nedsläpp.
Den skall gå ut ett eller 2 varv på skivan om den är rätt inställd när man släpper ner nålen i spåret.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000