HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp med Bladelius Gondul 3 igen
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Senar
Starting Member

30 Posts

Posted - 2021/05/01 :  14:01:46  Show Profile Send Senar a Private Message  Reply
Hej, jag har ett analogkort (original och oanvänt vad jag vet) till min Bladelius Gondul III som jag klickade i igår, jag köpte den i våras för att kunna koppla in ett RIAA vilket jag nu gjorde igår - ett Musical Fidelity X-LPS V8. Inga problem, det låter bra. Men igår när jag hade stereon igång så efter några timmar så blev bakrundsbruset så pass högt att jag blev orolig och avslutade vinylspelandet. Fortsatte dock att se på TV (med stereon ikopplad) och efter ytterligare några timmar så stod det plötsligt "overheated" i rutan på Gondulen och den stängde av sig själv. 

Jag har trippelkollat alla kopplingar och kablar samt flyttat upp Gondulen ett steg i racket så att för och slutsteg står längre ifrån varandra. Vinylspelaren är en Thoréns 145 som också är första gången jag kopplar in, den har ingen jordkabel (men det hade inte min förra Thoréns heller). 

Hur som helst låter det bra idag igen nu på morgonen, bruset är markant mindre, men efter några timmars spelande så står det overheated igen och Gondulen stängde av sig igen.

Jag ska prova att skruva ur analogkortet igen och se om problemet kvarstår.
Vad kan vara orsaken, vad kan jag göra? Suck, jag som såg fram emot att kunna spela vinyl igen! Tacksam för svar
Mvh Enar


Mitt system: Bladelius Thor mk3 Novitas, Primare NP5, Thorens 145 med en Ortofon VMS20E MkII,The Duelund Coherent Audio DCA16GA Premium Tinned-Copper 'Vintage Tone' Cable, Energy Veritas V2.4i

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2021/05/01 :  21:28:19  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Om problemen började efter installation av analogkortet så är du nog inne på rätt spår. Plocka ur det och spela musik ut av bara satan.
Go to Top of Page

Senar
Starting Member

30 Posts

Posted - 2021/05/02 :  12:25:38  Show Profile Send Senar a Private Message  Reply
Jo jag har gjort så men det känns ju surt att inte kunna spela vinyl nu när jag har uppgraderat både vinylspelaren och ett riaa steg (plus analogkortet).

Mitt system: Bladelius Thor mk3 Novitas, Primare NP5, Thorens 145 med en Ortofon VMS20E MkII,The Duelund Coherent Audio DCA16GA Premium Tinned-Copper 'Vintage Tone' Cable, Energy Veritas V2.4i
Go to Top of Page

Senar
Starting Member

30 Posts

Posted - 2021/05/03 :  01:04:20  Show Profile Send Senar a Private Message  Reply
Jag fick tips av Hifi konsult att det är ventileringen som inte räcker till så nu ska jag lägga en laptopfläkt under så gör det nog susen (eller borra massa hål i taket, med det kändes komplicerat).

Mitt system: Bladelius Thor mk3 Novitas, Primare NP5, Thorens 145 med en Ortofon VMS20E MkII,The Duelund Coherent Audio DCA16GA Premium Tinned-Copper 'Vintage Tone' Cable, Energy Veritas V2.4i
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000