HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Bluetoth 5.0 losseles
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2021/05/09 :  19:38:13  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Köpte ett https://www.ebay.com/itm/373513909944?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=642505349446&_trksid=p2060353.m2749.l2649
och det står att 5.0 losseless vad innebär det?
Innebär det att den överför losseless via bluetoth eller?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/05/09 :  21:45:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag satte mig och surfade lite på din fråga och "Lossless över Bluetooth" verkar vara en riktig vattendelare eller så kan man uttrycka det som att din fråga öppnar en "burk med maskar".

Den annonsen var verkligen missledande och superlätt att missförstå.

- Hur kan appraten ha "Bluetooth 5.0 chip" och samtidigt "it supports Bluetooth 4.1"? De verkar inte riktigt kunna bestämma sig? Tur då att de skriver att den är Bluetooth4.1 för annars kunde man ju tro att den är Bluetooth5.0.
- De skriver "It supports Wav, Ape, Flac & MP3 lossless decoding and stereo output", Nja, det finns inga Bluetooth codec'ar som har Wav, Ape & Flac som native så det är helt rätt att de kommer att decodas/transkodas. Men å andra sidan så syns det tydligt på bilderna att den har en stereo-utgång, så det kan man vara säker på iaf!

Nej du, maken till taskig specifikation har jag nog aldrig stött på!


Okej, om vi då går ner till den riktiga maskburken, huruvida Bluetooth kan överföra lossless eller inte, så verkar vi vara i nån sorts brytningstider just nu.
Bluetooth5.0 som just nu börjar launcha med sin LC3 codec har en teoretisk bandbredd så att den skulle kunna överföra Redbook CD som lossless. Men när och om den kommer att göra det är inte riktigt tydligt.
Jag har googlat en del men jag hittar varesig om LC3 kan överföra Wav lossless eller om FLAC och/eller APE är native:
- De snackar om "HD Audio" men inte vad det är för nåt eller vilken spec den har.
- De snackar om samplingsfrekvenser och frekvensinnehåll, men inte huruvida det komprimeras eller inte.

Kort sagt, det är svårt att se genom alla rökridåer de lägger ut och sia om huruvida LC3 har/kommer att få en lossless-mode eller inte.

Här är några av de google-källorna som jag hittat:
- Lista på Bluetooth codecs, här till exempel
- Bitrate de olika codecarna supportar, här,
- LC3 förklaring, https://www.bluetooth.com/blog/a-technical-overview-of-lc3/
- LC3 codec demo, https://www.bluetooth.com/learn-about-bluetooth/recent-enhancements/le-audio/#lc3

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2021/05/09 :  22:28:28  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:

Kort sagt, det är svårt att se genom alla rökridåer de lägger ut och sia om huruvida LC3 har/kommer att få en lossless-mode eller inte.

Ja det verkar så,den som lever får se.Tack för googlandet.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2021/05/10 :  21:59:39  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
En till fråga ang Bluetoth mottagare. Är,aluminium låda kan man använda en sådan och löda på en kort snutt "antenn" som hänger utanför lådan.eller är det plastlåda som gäller? vad är era erfarenheter?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000