HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Att pensla Hammarlack?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2021/05/29 :  18:20:53  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Skulle spruta några plåtar med hammarlack idag,det står att det går att
spä ut med lacknafta,men då separerar färgen och lacknaftan och resultatet blir inte bra....
Någon som penslat Hammarlack med bra resultat?
Ska tillägga att det är mörkgrön Hammarlack så den finns inte på spray burk..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2021/05/29 18:51:18

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2021/05/29 :  20:45:13  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
Märkligt, hammarlack brukar inte vara lacknaftabaserad då den är ganska snabbtorkande, xylen eller liknade lösningsmedel är det nog som gäller.

Jag har penselmålat hammarlack, det går ganska bra, om man tänker sig måla flera lager får man antingen måla på nästa lager nästan direkt, med risk att det rinner eller låta det tork ganska rejält innan nästa lager läggs på, annars avbryter man liksom hammareffektens bildande och man får konstiga variationer i finishen.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2021/05/29 :  21:24:58  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Tack för svar,jag får prov pensla på en plåt bit först.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2021/05/29 :  23:09:14  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har penslat grön Hammarlack och det blev bra.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2021/05/30 :  00:27:55  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ok,kanske bäst att stryka på lite flödigt en strykning..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2021/05/30 :  09:49:27  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag tror jag var ganska generös med lacken.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2021/05/30 :  18:03:58  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Har penslat 1 gång nu men får låta det torka helt och stryka igen då det lyser igenom på somliga ställen..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2021/05/31 :  18:21:30  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Penslade 2 gången ikväll,och nu blev det bra.
Häftig färg det här, missar med penseln och underlaget döljs effektivt av hammarslagen som bildas...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2021/06/02 :  15:40:42  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Kan vara värt att veta att hammarlack inte går att måla över med annan färg.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2021/06/02 :  15:51:16  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Inte för att jag ska göra det men vad händer då?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2021/06/03 :  22:49:04  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
Hammarlack innehåller silikon vilket bidrar till hammareffekten, dock verkar det kvarvarande silikonet inte vara så aktivt efter 20 år eller så då jag aldrig haft några problem med det men det har alltid varit gamla prylar jag målat på.

Den som har jobbat på bilfabrik vet att det är absolut förbjudet att ta in något som innehåller silikon i måleriet eftersom det blir hammarlack på bilarna om silikonet kommer in i färgen, det är ett helsike att bli av med också.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000