HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ”Hifikomponenten hjärnan”
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2021/06/10 :  10:24:46  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
igår kväll körde jag samma sibeliusinspelning som nu på morgonen. Igår frustrerades jag av att musiken lät dimensionellt hoptryckt, det lät bullrigt och djupet var nästan obefintligt. Jag var medveten om att jag var trött efter 40 mils bilkörning och efterföljande kontorsarbete hemma. Men jag skyllde likafullt den tråkiga ljudupplevelsen på anläggningen.
Det är ju den som låter, inte jag!
Nu på morgonen låter det jättefint. Djupet är påtagligt, bullret är väck och klarheten är tillbaks.

Återigen slås jag av att det absolut inte enbart är apparaterna och tekniken som avgör ljudupplevelsen. En stor del av signalbehandlingen sker inne i mig som lyssnare. Apparaternas signal-egenskaper är nästan helt konstanta, men egenskaperna i min inre signalbehandling varierar väldeliga.

Detta är nog värt att väga in i helheten och i det oftast totala fokuset på allt utanför mig som lyssnare.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2021/06/10 :  11:25:10  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Javisst, ibland låter det bra och ibland sämre pga #8221;yttre inre#8221; faktorer. Men dock sent på kvällen när mörkret har trätt in och elskräpet minskat i ledningarna, ja då kan det låta riktigt bra. Det är svårare för mig att koncentrera mig på musiken en sommareftermiddag då solen steker in genom fönstret.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2021/06/10 :  13:34:20  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Håller med

Upplevelsen varierar kraftigt trots samma musik beoende på humör eller något annat. Ibland har jag inget tålamod och hoppar från stycke till stycke medan andra dagar vill jag bara dyka ner djup i en hel cd från början till slut.

För mig kan det vara så att jag irriterar mig på något i inspelningen eller mitt ljud medan andra dagar kan jag svälja det utan minsta problem

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2021/06/11 :  05:40:39  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Bakgrundsbuller ej att förglömma. Detta minskar successivt på kvällen och på natten. En intressant fråga är om det är minskade störningar i eltillförseln man hör eller om det är minskat bakgrundsbuller.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/06/16 :  12:17:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Själv är jag snarare utrustad med en ekokammare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2021/06/16 :  15:41:02  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Själv är jag snarare utrustad med en ekokammare.


Så det blir dubbel reverb om du lyssnar på dansband?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2021/06/16 :  17:32:46  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Ekologisk kammare ? Inga uppgraderingar alltså.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000