HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fonogram att visa potentialen för en oinvigd.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jari
RödaTråden vinnare

4436 Posts

Posted - 2021/06/11 :  22:12:21  Show Profile Send jari a Private Message  Reply
En enkel fråga.
Vilket fonogram skulle ni spela på eran anläggning för att
visa hur bra det kan låta.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"


Edited by - jari on 2022/11/04 14:09:42

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2021/06/11 :  22:17:42  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Yello, The Flag
Ett mycket bra exempel på tät och välspelad musik som kräver rätt mycket av framförallt högtalarna

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2021/06/11 :  22:23:16  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Något som vederbörande känner igen. Då finns en referens att förhålla sig till. Annars spelar jag alltid piano, gitarr, cello, röster osv där det finns något som är rätt. Men det beror på vem som lyssnar förstås. Ovana lyssnare brukar bli imponerade av lågbasattack typ soundtrack till Blade Runner 2049 medans mera vana musikälskare hellre lyssnar på Janos Starker Bach Cello Suites eller Ornette Coleman The Shape Of Jazz To Come (ej för nybörjare) eller varför inte Nick Cave med Idiot Prayer. Fleet Foxes har ordentligt med ambiens och det funkar bara om akustik och högtalare är tillräckligt bra, kan bli både himmel och pannkaka. Allt detta låter sjukt bra på mina pi60 i Attefallshuset. I vardagsrummet är det större variation.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4436 Posts

Posted - 2021/06/11 :  22:59:01  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

Just nu skulle jag välja ngt från Leonard Cohens,
You Want It Darker.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2021/06/12 :  07:47:14  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det finns två låtar med Madonna, "Frozen" och "the Power of Goodbye" som verkar vara lite besvärliga att hantera i vissa fall, och därför bra att "testköra". Där finns djupa bastoner av orgelkaraktär blandat med röst och andra instrument som inte är en "ljudmatta". Intermodulation och resonanser i basåtergivningen slår igenom direkt, men det låter förträffligt i en bra setup.

Edited by - lampuradio on 2021/06/12 07:47:43
Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2021/06/12 :  11:19:24  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
2 gamla vinyler då.
Hugo Alfve'ns 3 stycken för stor orkester Original Pressing 1957
Och Den förlorade sonen - Bergakungen Original recording 1957
Dom innehåller så kraftiga ljud att det hänt att pickup'en hoppat
Mycket vacker musik dessutom
Det är de första stereoinspelningarna av svensk klassisk musik.

"Clarity by Choise"

Edited by - Perfector on 2021/06/12 11:20:21
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2021/06/12 :  12:29:02  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Håller med HerrD.
Vill lägga till Carl Orff - Carmina Burana på Deutche Grammophon.
Där finns allt.Även spårvagn utanför katedralen.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2021/06/13 :  10:40:23  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Ornette Coleman

Jag skulle inte välja Coleman om jag inte ville bli av med gästen eller göra mig osams med omgivningen permanent!

Ville jag impa med vinyl skulle jag kunna välja något med Yello, kanske Rickie Lee Jones - Under the boardwalk från Girl At Her Volcano, möjligen Respighi - Il Pini Di Roma på Analogue Productions finvinyl, eller Muddy Waters - Good Morning Little Schoolgirl från Folksinger på samma bolags dubbel 45rpm utgåva.

Digitalt finns t.ex. Bob Dylan - Mercy, Infected Mushroom - Head of NASA, Solti med Wagners Ring på Decca DSD, Tool - Fear Innoculum och massor av annat!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2021/06/13 :  12:16:13  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
En modern klassiker i sammanhanget:
Emmylou Harris - Wrecking Ball

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/06/13 :  12:48:54  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Alltid, alltid något som gästen själv tagit med annars tror de bara att du någon specialinspelning som ingen vanlig kan få tag på. Möjligen men bara du vet att de litar på dig att du har vanliga cd så något som gästen är väl förtrogen till och gillar. Annars biter det inte på dom

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2021/06/13 :  18:31:34  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Eller - men det är ett stickspår - så kan man ge fasen i att imponera på andra.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2021/06/13 18:31:56
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2021/06/13 :  19:58:52  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
AlfaGTV: Just Ornette Coleman kom ju med liten reservation och som exempel på en musikälskares val snarare än ljudälskares val. Men jag jag kan hålla med om invändningen acquired taste typ...

Detta med "imponerande ljud" hintar ju om två ingångar till denna hobby, via ljudeffekter/teknik eller musik. Jag tror att de som långsiktigt blir kvar inom hifi-världen är de som är här pga en vilja till större utbyte av den musik de älskar. De som söker kickar i uppgraderingar eller bara imponerande ljud tröttnar nog, det finns inte något kontinuerligt givande i samma grad som musikupplevelser kan ge.

Detta skrivet samtidigt som hela denna platta virtuellt snurrar mot sitt slut (också ett bra tips för fin gitarr): https://hymn.se/2019/03/20/erik-soderlind-erik-soderlind-plays-mccartney/

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2021/06/13 20:01:49
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2021/06/13 :  20:27:40  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det fins ju en historia om att en oinvigd, som tvingas lyssna på fiolmusik, konstaterar att det låter som om man gnider fårtarmar med ett knippe hästtagel. Det är ju precis det som sker, men poängen är att det finns olika sätt att se på detta med vad en anläggning presterar.

Förväntar man sig verklig HiFi, i begreppets ursprungliga betydelse att uppspelningen låter som originaluppförandet, så finns ju inga kompromisser. Det krävs linearitet från mik till högtalare och ett bra lyssningsutrymme.

Om man ser till reproduktionsledets prestanda, dvs att den signal man petar in, kan återges så som regissören (mixaren, producenten...) tänkt sig, så kan man ju välja precis vad man vill för fonogram att lyssna på, men då saknar man referens - ingen utomstående vet hur det lät i monitorerna när man slutmixade det hela innan skivan pressades/brändes.

Men om man petar in en "svår insignal", som ett stycke där det finns en chans att höra enstaka källor (röster, instrument), och man faktiskt upplever att man kan höra alla dessa olika ljudkällor, så har man troligen en rätt bra anläggning att lysna på. Att lägga ut en ljudmatta kan vilken bergsprängare som helst göra, men separationen är den svåra grejen här, enligt min mening.

Jag tror att man måste skilja på "imponera" och "informera". En anläggning som kan prestera imponerande återgivning av Rammstein, där bröstkorgen vibrerar och trumhinnorna och stigbygeln etc får lite stretching är kanske inte automatiskt lämpad för att återge en stillsam stråkkvartett, även om den ju såklart KAN vara det. Om man vill använda sin anläggning för att imponera på nån, så bör vederbörande få ta med egen musik (som då kan tänkas vara avlyssnad på den egna anläggningen eller annars väl känd).
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2021/06/13 :  20:32:03  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Istället för att imponera kan man ju visa. Som jag ser det så är det en väldigt stor skillnad.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2021/07/05 :  16:27:56  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Jag spelar aldrig för att imponera, det är bortkastad tid och skapar bara skrytsamma vibbar.
Däremot spelar jag vanlig musik som kan återge så mycket som möjligt av musiken och därmed även högtalarnas förmåga att återge det som kommer via kablaget.
Men visst händer det att en favorit med gott om kraft hamnar på spellistan.
Prova Mike Oldfields Man on the rocks och dra på rejält, då kommer anläggningens eventuella brister fram.
Prova sedan att spela på låg volym så man kan prata och lyssna samtidigt, då kommer högtalarens egenbalans att avslöjas om den kan återge omfånget utan EQ eller DSP eller loudness.
"Clarity by choise"

"Clarity by Choise"

Edited by - Perfector on 2021/07/05 16:28:50
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2021/07/06 :  10:06:36  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har ju sedan länge fasat ut vinylen och spelar enbart CD, så om jag skulle plocka en CD, skulle jag tänka igenom följande:

Vad är det som ska visas? Musiken eller anläggningen?
Om personen är oinvigd kan jag nog spela vadsomhelst på vadsomhelst och poängtera att vederbörande ska lyssna på diskanten (du hör direkt att det är Zeunert-symbaler) eller lyssna på basen (basarna vänder halvvägs till soffbordet!!) eller (och detta har jag hört i verkligheten och höll på att pinka på mig) lyssna på takten ....

Ska jag spela trist och onjutbar demojazz som är super-Fi, eller en djäkligt fin skiva av ett av 70-talets största proggband som är inspalat i mid-Fi?
Den senare frågan kommer mycket av att jag alltid tycker musiken kommer på första plats. Om musiken inte passar lyssnar man ju bara hur dålig den är och om musiken är bra lyssnar man bara på hur bra den är.

Och att smälla en nybörjare i huvvet med high-tech, super-Fi är ju som att övertyga en ateist om gudarnas existens genom att läsa högt ur Eddan på isländska ...

Så OM jag måste plocka ett bra polykarbonat skulle det ändå bli VÄLDIGT bra musik inspelad utan kompression, autotune och annat som dödar musik:
Angelo Branduardi - Pane e Rose.
(Som andrval skulle det troligen bli Lyobov av DDT).
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2021/07/06 :  10:59:26  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag helt enkelt frågar vad de gillar för musik och spelar det de lyssnar på i vanliga fall helst hoppas man på att det man spelar har hög kvalitet lite senare spelar jag annat för att visa bredden kanske får de upp öronen för annan musik.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2021/07/06 :  11:08:47  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
När jag byggde högtalare så fick kunderna (de presumtiva) komma med egna alster och så lyssnade vi på det och då kunde dom omedelbart avgöra om det fanns något dom uppskattade.

"Clarity by choise"

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2021/07/07 :  10:12:35  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Shoji Yokouchi Quartet Featuring Toru Konishi #8206;#8211; Blonde On The Rocks.

CD, LP eller tape spelar ingen roll. Ljudet är fantastiskt och musiken kan alla ta till sig
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/07/08 :  11:49:15  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Kompisar har klagat på att det är för lite bas i min anläggning, så jag skaffade ROON så att jag kunde med EQ fixa fram en mäktig bas när de kom på besök.
-Oj,vilken bas! Man skulle kunna tro att det fanns en subwoofer!
Men efter en kort stund började de skruva på sig.
-Är det inte lite mycket bas?

-Jo, svarade jag och stängde av EQn.
Efter det har de aldrig klagat på basen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2021/07/08 :  12:02:52  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Mina kriterier för en bra högtalare är att den ska kunna återge röster så naturligt som möjligt, samtidigt som den spelar en torr ren spänstig och tung bas. Två nästan oförenliga parametrar. Antingen blir det bra bas med murrig röst eller bra röst med klen bas. Mansröster med för mycket bas blir otydlig och murriga, kvinnoröster med för mycket diskant å andra sidan kommer att låta metalliska i höga passager. Det är ytterst få superhögtalare som klarar det på ett bra sätt.

Som testlåt rekomenderar jag Kära du, låten Det sorgsna hjärtat med Louise Hoffsten,
eller Just the two of us, låten Both sides now med Caecilie Norby.

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2021/07/08 16:21:04
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/07/18 :  18:02:13  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Kanske inte svaret på frågan, men ändå intressant.
När jag köpte min första cd-spelare run -87, så började jag köpa cd-skivor med klassisk musik.
Bl.a. Holsts Planeterna med Karajan och Wiener Philharmonikerna. En digital överföring från analog tejp.
Den har alltid varit min favorit eftersom det är den första versionen jag hörde, men det lät inte bra.
Upplösningen var bedrövlig, en sektion med blandade stråkar och horn lät exempelvis som en billig plastig synt.
Nu fick ju cd-tekniken på den tiden ta en hel del kritik, många tyckte att det lät konstigt. Bl.a. ansågs 16 bitar vara helt otillräckligt. Denna skiva verkade bekräfta detta och jag blev besviken på cd-tekniken.
Sedan fick jag tag på bättre cd-skivor och bättre cd-spelare, så fullt så illa var det inte.
Men Holsskivan lät fortfarande konstigt.
För några år sedan hittade jag en ny digital överföring av inspelningen hos High Definition Tape Transfers.
24 bitar 192kHz.
Vilken skillnad, detta är väl det närmaste masterljudet man kan komma. Det som var en plastig synt visade sig vara ett antal enskilda stråkar och horn.
Är inspelningen bra så kan det vara värt att satsa på highres.
Tyvärr räddar inte highres format dåliga eller loudness war drabbade inspelningar, snarare gör det värre.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/07/19 :  12:46:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det jag ville få fram men tappade bort är att det inte bara var de första generationernas cd-spelare som ensamma var orsaken till att många blev besvikna på ljudet utan många cd-skivor från den tiden lät konstigt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

FREDRIK E
Member

102 Posts

Posted - 2022/01/04 :  10:38:57  Show Profile Send FREDRIK E a Private Message  Reply
Yello, Big Boys Blues

Edited by - FREDRIK E on 2022/01/04 10:39:25
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4436 Posts

Posted - 2022/11/04 :  14:07:11  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

Jeff Beck, Space for the papa,låter sig höras.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2022/11/04 :  22:45:48  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
För en kunnig lyssnare skulle jag vilja säga hårdrock pga att det är komplex musik och många olika frekvenser som skall återges samtidigt utan att högtalaren tappar dynamik och separation, för en oinvigd tror jag att det är bättre att börja med musik med få instrument och tydligt mickad röst för att t.ex exemplifiera projicering av sångare mitt mellan högtalarna.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000