HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Vilka program är bra för mediebiblioteket ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2021/06/30 :  20:34:50  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Jag skulle vilja ha tips på bra program för att upprätthålla ett snyggt mediebibliotek, dock ej Roon. Har hittils kört MediaMonkey på PC och har just installerat Beets på Mac och går igenom min klassiska musik. Dessutom har jag nu testat Quod Libet på Mac.

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2021/06/30 :  20:47:15  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Kolla Music Bee.
Finns även med Eq om man så vill.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2021/06/30 :  20:53:50  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Problemet med klassisk musik är att ofta räcker inte ett program, eller metadata från t.ex. EAC, utan man behöver många program samt att hela samlingen måste gås igenom helst flera gånger för att fixa.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2021/06/30 :  20:55:21  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Just nu trilskas jag av dublettskivor i olika cd boxar.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2021/06/30 :  22:15:59  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Jag lyckades just installera MediaMonkey4 på Mac med Wine och Winebottler. Hur det lyckades vet jag inte, men nu har jag mn vanliga databas också på Mac. Och kan alltså informera om att det går. Huruvida audio fungerar vet jag ej, men det använder jag aldrig. Bara databasen.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2021/06/30 :  22:17:20  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Kanske försöker jag med Wine och Musicbee också.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2021/06/30 :  22:57:22  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
ett snyggt mediebibliotek



Vad ska du använda det till om det inte är väsentligt att det kan spela musik?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2021/07/01 :  06:14:18  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Jag har biblioteket på NAS med DLNA server. Jag använder olika program enbart för tagging osv, och databas med statistik. Alltså behöver jag sedan ingen server eller spelare på datorn då musiken ligger på NAS.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/07/01 :  15:29:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Har du testat PLEX?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2021/07/01 :  16:08:13  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
quote:
Har du testat PLEX?

Jag kan inte köra Plex på min NAS, den har någon Twonky eller dylikt för DLNA. Däremot vill jag editera metadata och hushålla med taggar och album art på min Mac dator. Men inga musikfiler på min Mac. Skall kolla upp vad Plex gör och inte gör. Jag använder Beets, MB Picard, och Quod Libet för de har AcoustiID. Beets är bra på att automatisera hela processen, men det gäller att vara på sin vakt när den erbjuder något.
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2021/07/01 :  19:00:56  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Om du bara vill fixa med metadata och taggar skulle jag föreslå Kid3 (https://kid3.kde.org/). Det är det enda gratisprogram jag hittat som lyckades ordna till WAV-filer där ID3-taggarna var olika (bara att kopiera från den ena till den andra).

Programmet kan också ordna med bilder men där använder jag hellre köpeprogrammet dbPoweramp PerfectTUNES (som jag också rippar med).

Klassisk musik är jättesvårt att få till bra i ett mediebibliotek. För mig är kompositörer och tidsepok viktigare än t.ex. orkester, solist och dirigent (det kan jag om inte annat se från omslaget i mediebiblioteket). Därför sätter jag t.ex. (1756-1791) Wolfgang Amadeus Mozart som artist och Mozart, Wolfgang Amadeus (1756-1791) som kompositör. Då får jag en vy i genren Klassiskt (som jag har skapat) under Artist med kompositörer i tidsordning och under Composer kompositörer i bokstavsordning. Sedan kan man om man vill fylla på med Album Artist för orkester, solist och dirigent.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2021/07/01 :  19:32:14  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Tack för tipsen, jolojl. Klassisk musik är fin att lyssna på men ett stort problem i mediebiblioteket. Jag började och rippade med freerip för snabbheten eller ibland med eac. Eac är bättre men hittar ganska ofta inte metadata och är dessutom långsammare att rippa och det har betydelse med 50cd boxar. Sådana har jag ganska många, och dessa boxar är limited editions, som gör att metadata kommer l.å.n.g.s.a.m.t till databaserna om alls. Sedan har de stora bolagen som DG, Decca osv inga problem med att skapa nya kombinationer av stycken för cdn i dessa limited boxar, så någon original en cd utgåva fattas, likaså. Allt detta leder till en stor röra av taggar och utgåvor, men jag har haft stor nytta av acoustid fingerprinting som ger unikt fingermärke på musiken, bara det finns i databasen, vilket ganska ofta inte är fallet med obskyra utgåvor.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/07/01 :  20:45:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag valde för den klassiska musiken att tagga alla kompositörer som artist. Det var ett val jag gjorde för 15 år sedan då jag började att rippa mina cd-skivor. Jag bryr mig inte om vilka artister och orkestrar som spelar, så det har fungerat för mig. Jag vet inte hur jag skulle göra nu om jag skulle starta om. ROON avskräcker när det gäller klassisk musik. En cd-skiva kan generera hundra olika artister. Du hittar inte skivan du vill spela bland alla artister. Söker jag på kompositör, så kommer inte alla skivor med, troligtvis för att det inte är taggat.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2021/07/01 :  21:06:03  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply

För mig är också dirigent och solist viktig, för när man har tillräckligt med utgåvor Mahler 1 så räcker inte Mahler. Hela rubbet är dock rippat i foldrar om 50 skivor som sedan baserar sig på skivbolag (DG1..DG25). Detta gör det relativt lätt med browse by folder när man kommer ihåg vilket bolag. Men somsagt kräver mitt bibliotek ännu några rundor av autotagging by MusicBrainz som, ett exemplel, och sedan även manuell genomgång och fixa riktigt omöjliga utgåvor med acoustid.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000