HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Låda till en RCF L18P200K
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2021/07/04 :  19:46:32  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Hallå jag har fått tag på en gammal RCF L18P200K
Har tänkt sätta den i en 165 liter basreflex låda men undrar om ni har några andra bra förslag man skulle kunna bygga med den.
Tanken är att ha den som en bio sub och kanske lite när man spelar musik också.

//Niklas

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2021/07/13 :  18:26:21  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag är väldigt förtjust i mina jättestora lådor med JBL 2226. Du kan göra något liknande, dom är lätta att bygga. Börja med att simulera i winisd, välj basshelf -3db eller -6db. Justera portarean så du slipper flås, men gör inte porten djupare än du vill göra lådan.

Sen tar du de parametrarna du har och petar in dom i hornresp. Lådan ska vara lika hög som bredden på skivan, typ 1200 mm. Porten ska vara i toppen eller botten, från sida till sida så det blir bara en skiva med stag. Elementet ska sitta ungefär i mitten. Lådan och porten ska ha samma storlek som i winisd. Med moderna element ska man sätta porten i toppen för att få ut värmen. Med ett gammalt element spelar det ingen roll.

Lådan ger någon slags kvartsvågsförstärkning i den svacka som man ser i winidssimuleringen. Det blir en rejäl dipp vid 180 Hz eller så men den filtrerar du bort.


Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2021/07/13 :  19:57:38  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Tack för tipset ska kolla upp det för att se hur det ser ut när jag får lite tid över.

//Niklas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000