HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Intern Faradays bur i signaltrafo
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2021/07/17 :  22:51:40  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Lundahl signaltrafos har en intern faradays bur mellan primär och sekundär. Jättebra tills man googlar och kommer på att det blir en kapacitiv kopping mellan primär och sekundär istället.

Är det något att oroa sig för?

Jag ska göra en adapter från XLR till RCA med signaltrafos. Jag tänker att skärmen på XLR får skärma trafon också. Tänker jag rätt? Ska jag koppla ett litet motstånd i serie med skärmen?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2021/07/18 :  18:48:33  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Faradays bur? Menar du att trafon har en elektrostatisk skärm mellan lindningarna?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2021/07/19 :  00:06:14  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Precis.

https://www.lundahltransformers.com/wp-content/uploads/datasheets/1527_7xl.pdf

quote:
The LL1527 is built-up from two coils, each with one primary and one secondary winding separated by an electrostatic
shield

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2021/07/20 :  00:42:26  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Den här har inget internt jordplan. Men trådanslutning vilket gör adaptern lättare att bygga. Vad tror ni? https://www.lundahltransformers.com/wp-content/uploads/datasheets/1968.pdf

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000