HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Urspårat, totalt off topic => låst
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/07/29 :  12:09:52  Show Profile Send Dato a Private Message
Utgår ifrån ett vanligt vardagsrum , runt 20-25 kvadrat. Rektangulärt. Säg 3,7x5,7 meter (bara för att dra till med något). Nu ska det fixas ljud i det rummet. Premissen . Två scenarior.

Detta vardagsrum,nr 1 :
https://images.app.goo.gl/Sm2wKk19bn6wavGG7


Vs detta vardagsrum , nr 2:
Samma rum MEN i det rummet är det fritt fram att lassa in vilka typ av möbler, mattor, hyllor , akustikfix osv som helst helst

I nr 2 placeras en hifi -anläggning värd 15 000 kr. Vilken typ spelar ingen roll eller rättare sagt det kan du leka med tanken kring vad det ska vara . I den summan går det även att lassa in t.ex miniDSP, mick så mätningar kan utföras , att kunna REWa,PEQa, basmoduler, flera olika förstärkare, splitta signaler, akustikfix (absorbebter tex) osv osv. Helt fritt fram. Det enda som sätter budget är pengarna. 15 000 kr. Utöver det helt fritt fram och göra vad som helst. Bortse kostnader för fler möbler MEN om heltäckningsmatta är en del av lösningen ta med det i ekvationen (kostar runt 5000 kr).

Det vs nr 1. Det enda som det ges möjlighet där att kunna placera högtalarna. MEN i detta fall är det ingen begränsning gällande budget . Hifin kan kosta hur mycket som helt. Flera miljoner . Men den Hifin som då placeras i det rummet där får rummet i sig inte ändras (inget mer möblerade , akustikfixande osv ) plus att det inte får mätas upp och EQa. Enbart en jävl...dyr anläggning som enbart placeras i rummet.

Frågan, som ni såklart redan listat ut vad den är, skulle budgetlösningen (med alla trix i boken) kunna klå en värsting -Hifianläggning eller inte i välljud? Nr 1vs nr 2.

Vad tror ni?




https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/07/29 :  12:12:02  Show Profile Send Dato a Private Message
För 15 000 kr så fritt fram även att leka med tanken att köpa begagnad Hifi..

https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2021/07/29 :  12:40:55  Show Profile Send MartinN a Private Message
Absorbenter, mattor, gardiner, voluminösa möbler, böcker och tavlor är ok. Själv är jag allergisk mot digital eq för en lyssningsplats. Och huga att avstämma flera förstärkare, det låter minst sagt jobbigt.
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/07/29 :  13:12:21  Show Profile Send Dato a Private Message
Men valet är fritt om du är "allergisk mot digital eq för en lyssningsplats. Och huga att avstämma flera förstärkare, det låter minst sagt jobbigt." Så är du . Det, i sig i sammanhanget för själva frågan för tråden, spelar mindre roll.

Premissen är nr 1 vs nr 2 , däri nr 2 ges helt fria händer att göra som man vill, givet budgetram . Skippa digital EQ t.ex om du inte vill ha med det. Bara fantasin sätter gränserna nr 1 vs 2. Kan då nr 2 klå nr 1 gällande välljud?

Såklart helt hypotetiskt men låt oss leka med tanken och kasta fram funderingar kring det. Behöver ju såklart inte vara "bevisat" . Lite allmänna funderingar bara.

https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2021/07/29 :  17:13:15  Show Profile Send Amatören a Private Message
Min uppfattning är att akustiken har en helt avgörande roll för slutresultatet!
Resten får du lista ut själv

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/07/29 :  17:38:20  Show Profile Send Dato a Private Message
För övrigt. Vad det gäller detta om att splitta upp signal. Processa den på alla möjliga sätt i den digitala domänen. Mäta med mick samt allt det som sedan följer med det. Tja. Vet i tusan. Lite spännande är det. Men då blir det en massa data , som jag och det vet alla andra med, som måste lira bra. Det kommer bli att: du måste uppdatera programvaror, reebota, snacka med supporten. Sen när det väl funkar och rullar på så...efter några veckor blir det till uppdatera programvaror, reebota, snacka med supporten.. Då kommer det funka men sen efter några veckor då Androider slutar att supporta X för att få Y då måste man ha senare Z för att , som för övrigt numera bara finns app och kostar ...osv osv..

Jag gillar det analoga. Data i sig intresserad inte mig ett skit. Ett nödvändigt ont inte bara. Det ska bra mycket till, för egen del, att jag ska hålla på med data om jag istället kan akustikfixa rent fysiskt istället.

Fast å anda sidan detta med att mäta med mick och sedan ställa in verkar ju roligt i sig. Det hade jag lätt gjort nu om det inte vore för allt strul med data som följer på det.


Apropå data. Pluggar du in en extern DAC i USB -C utgången i en Android . Du kör bästa streamat , säg Qobuz. Du kopplar ur intern DA - omvandlare i din Android. Gott så, men vet du då vilken typ av signal du skickar ut till den externa DACen? Spelar det någon roll hur bra DAC du har om det du lasssr in är skräp ?

Stämmer detta :

"HIGH QUALITY MEDIA PLAYER FOR ANDROID
Supporting USB audio DACs to play audio files up to 32-bit resolution at any sample rate! Will play any popular format including wav, flac, wavpack, ape, mp3 and DSD files. This app is a must have for every HiFi enthusiast, bypassing all audio limits of Android.

BYPASSING THE LIMITS OF ANDROID
When connecting an Android phone or tablet to a USB DAC, USB Audio Player PRO will unleash the full power of the DAC, by using our custom developed USB audio driver. This bypasses the Android audio system completely, meaning that Android's limitations regarding bit resolution and sample rate (16-bit/48kHz) are made irrelevant and high quality audio streams are fed directly to the DAC, making playback up to 32-bit at 384kHz possible (depending on the DAC capabilities) or even DSD.

CONNECTING A USB DAC
You can use any Android device, given that it runs Android 3.1 or higher, has USB host support and support for isochronous USB transfers in the kernel. You connect the Android device to the DAC using a USB OTG cable to trigger USB host mode, like displayed in the picture, here showing a Nexus 5 connected to a JDS Labs C5D."

..eller är det bullshit? Som sagt data, ...

https://www.extreamsd.com/index.php/products/usb-audio-player-pro

Hade den appen varit en del av lösningen för system 2?





https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/07/29 :  17:45:47  Show Profile Send Dato a Private Message
Så jag la av med streamat när jag insåg att signalen man får från Android är skit. Kör gamla skolan nu. CD-skivor.

Som sagt , låt även insignalens kvalité vara en del av lösningen .

https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/07/29 :  18:53:03  Show Profile Send Micke Y a Private Message
quote:
Min uppfattning är att akustiken har en helt avgörande roll för slutresultatet!
Resten får du lista ut själv


Plus en till på den

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/07/29 :  19:29:36  Show Profile Send Dato a Private Message
Jovisst Amatören när du säger "Min uppfattning är att akustiken har en helt avgörande roll för slutresultatet!" så misstänker jag att du har rätt.

Blir väl till att fixa till med akustiken , i första hand innan jag jag lassar in pryttlarna ( möbler plus div annat ) i nya barren som jag kommer flytta in i framöver. Kanske lägger pengar på en heltäckningsmatta bl.a . Får se.

https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2021/07/29 :  22:18:03  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Akustikbehandling behövs väl knappast med ett normalbelamrat rum. Jag skulle alla gånger sikta på bästa tänkbara högtalare för tillgängliga pengar. De flesta hyfsade stärkare från klassiska leverantörer (MacIntosh, Quad, men alltså även mängdapparater från Pioneer, HK, B&O etc) är linjära och tuffa nog att driva med mesta. Alla kanske inte får plats med ett par Klipsch-horn, men det finns säkert annat riktigt bra att sikta på. Fanns det fria händer rent ekonomiskt skulle jag inte veta vad jag skulle göra alls. Jag är personligen mer inne på att hålla det enkelt med bästa kvalitet i detaljerna, än att processa ljudet med olika metoder. Det verkar ofta vara rätt stora skillnader (exempelvis) på EQ mellan olika fonogram, så till slut är det väl nästan svårt att veta varifrån en upplevd skillnad kommer.
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/07/29 :  23:12:34  Show Profile Send Dato a Private Message
Aha aha .. Intressant lampuradio och bra . En röst emot akustikfix , givet penningpåsen i mitt (inte så ) fiktiva exempel..

Hmm detta artar sig till att blir mer krångligare än jag trodde ...

...och det är för jäv..,.kul .

Vad vore livet utan lite små utmaningar i vardagen.

https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/07/29 :  23:22:52  Show Profile Send Dato a Private Message
Bara för argumentationens skull , lampuradio du säger " Jag är personligen mer inne på att hålla det enkelt med bästa kvalitet i detaljerna, än att processa ljudet med olika metoder. "

Ok men varför? Den andra skolan som säger . Koppla in pryttlar och fixa rak frekvensgång eftersom det är det viktigaste . Lite ökad dist blir det när man adderar div pyttlar i systemet / lösningen MEN fördelen med rak frekvenskurva /gång trumfar lätt de små nackdelarna.
Den skolan gällande ljud, lampuradio, köper du inte ?

https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2021/07/30 :  01:14:34  Show Profile Send Amatören a Private Message
lampuraudio, om du tittar på rummet Dato hänvisar till som nummer 1, rena ekokammaren! Det finns inga högtalare i världen som kan prestera i detta obehandlade rum.
Läge för hörlurar utan akustikfix!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2021/07/30 :  06:35:19  Show Profile Send lampuradio a Private Message
OK, jag tror jag kan ha bortsett för mycket från rummets kala karaktär. Jag menade egentligen att "akustikfix" kommer naturligt, när man bor i en lägenhet och rummen efterhand används och det hamnar saker i dem. I den exakta miljön på bilden är det nog lite kört.

Dock är jag fortfarande tveksam till för mycket ljudprocessande i återgivningskedjan. Bland annat pga den olika karakteristik som man kan hitta hos olika fonogram - en EQ av ett fonogram under uppspelning, som med eller utan avsikt har en viss typ av frekvensspektrum, kommer att kunna ge en helt annan upplevelse än om det körs genom en "linjär" anläggning (alltså lite hypotetiskt linjär...). Vilket som är "rätt" eller "bäst" kan ju bara lyssnaren avgöra, men jag tycker det känns lite avigt. Och mina upplevelser "förr i världen", när jag lyssnade mer på olika setups, är att det kan bli väldigt bra med "raka rör" genom en anläggning (inte nödvändigtvis elektronrör, men minimalt med filtrering, EQ, bass boost etc), under förutsättning! att det finns ett par BRA högtalare i utänden. Jag brukade dåförtiden också tycka, att ljudbilden blev renare, ju mer koncentrerade ljudkällorna var, dvs hellre bredbandselement än separata baslådor och diskantsatelliter. Men detta är ju min personliga lyssningsupplevelse. Allt beror säkert till stor del på vilken musik som spelas... Och hur rummet ser ut, förstås

Edited by - lampuradio on 2021/07/30 06:39:19
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/07/30 :  07:27:05  Show Profile Send Dato a Private Message
Hmm. Intressant lampuradio. Till att börja med rummet i länken . Jag googlade och tog ett rum som var lite extra kalt som exempel. Mest för att spetsa till det. Erkänner att denna tråd egentligen är väldig lika:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=97020

Från den tråden, för egen del, denna typ av stil /inredning gillar jag:

https://images.app.goo.gl/DPkGCwMvbp4TXhwMA

Håller på att sondera terrängen för egen del just nu men jag blev faktiskt nyfiken på att setsa till det .. standard/billig hifi vs svindyr hifi , skillnad beskrivet i startinlägget . Vad avgår som segrare gällande välljud? Därav denna tråd.

I vilket fall. Varför skulle det nu inte funka bra med separerade sateliter ihop med basmoduler, eller en subwåffer? Så länge man delar vid typ 80-100 HZ. Med branta filter , minst 24 dB. Upp till 80-100 Hz hör man ju ändå inte varifrån ljudet kommer. Dvs mono gäller. Är dessutom inte fonogram inspelade i mono vid de lägsta frekvenserna? Eller hur ligger det till med det? Minns inte riktigt hur det är med den saken.

Bredbandselement och dess fördelar torde väl vara en fördel vid närfältslyssning? Dock om vi utgår ifrån rummet i länken och att det rör sig om ett typiskt vardagsrum på runt 3,7x5,7 m . Högtalare placeras på långsidan. Alltså en helt vanlig möblering . Stereon/TV på en långsida väggen. Mitt emot befinner sig soffan. Där man sitter och lyssnar. Är det då tal om närfältslyssning?

Detta med högtalare och spridning tycker jag är jävl..intressant att fundera kring.

https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/07/30 :  09:44:55  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Dato

Har du läst Kokboken?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2021/07/30 :  09:54:35  Show Profile Send lampuradio a Private Message
När det gäller lyssning, skulle jag inte vilja påstå, att nånting "inte fungerar bra" - det är ju helt subjektivt vad man gillar :) Jag kan ju bara redovisa vad jag själv tycker; andra tycker säkert annorlunda.

Det är möjligt att bastoner spelas in i mono pga att det ändå är svårt att höra varifrån de kommer, men är det ett argument att inte låta bägge kanalerna göra sig hörda i lyssningsrummet? Finns det nån fördel med att monofiera basen? I första hand tänkte jag inte så mycket på basen, utan på mellan- och diskantregister. Om dessa sitter på avstånd från varandra, blir det en lurig effekt (tycker jag, nu igen) om det är ett enstaka instrument som har en framträdande roll i ljudbilden. I alla fall om man sitter och lyssnar på riktigt.

Filter är knepigt. I forntiden (landlinetelefonernas era) kunde de stora bolagen ha folk anställda som inte gjorde annat än räknade på filter. Nu görs ju det jobbet av datorer, men branta filter är fortfarande ett mäktigt verktyg. Ska det bli bra resultat, måste man nog tänka sig att stämma av filtren mot hela den individuella ljudmiljön med stärkare, högtalare, rum och möblering. Så det är kanske där pengarna hamnar i den svindyra lösningen! :)
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/07/30 :  11:16:24  Show Profile Send Dato a Private Message
Micke Y...Jag läser boken nu.

https://www.google.com/search?q=kokbok+hembr%C3%A4nning&client=tablet-android-lenovo-rev2&prmd=ivsn&sxsrf=ALeKk03gNKmhwqFX1QjhjLN6oQY7XqtClQ:1627636242891&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwijt9LAuYryAhVvkIsKHaGTD8wQ_AUoAXoECAIQAQ&biw=1280&bih=800&dpr=1.5#imgrc=PVu1okgM60QqsM

Får se om det tas upp om akustikfix i den..

https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/07/30 :  11:45:44  Show Profile Send Dato a Private Message
Lampuradio. Så här , och det kommer till detta med spridning. Alla har väl testat att gå runt i ett rum och med öronen lyssnat varifrån det ger mest bas ,bäst bas. Sen utifrån det anpassat placering sub/basmodul utifrån lysningspositionen . Men låt säga då fyra basmoduler , placerade i varsitt hörn i ett vardagsrum. Eller utströsslade lite överallt. Då lär man komma runt detta med placering av högtalare (sub dvs) hur det låter utifrån normal lyssningsposition dvs.

I övrigt . På pappret att plugga in div miniDSP, aktiva delningsfilter , mickmäta, PEQ,. Osv osv är en sak. I teorin Sen det du är inne på. I praktiken . När man väl sitter där och det ska uppdatera div programvaror i och oj det går inte på Android man ska ha Win version X som måste ha pluggen Y för att.... Plus div kablar och all möjlig annat skit som kan ställa till det när signalen ska dras igenom div pryttlar innan den väl kommer till högtalarna. Får man det att funka så det nog kanonbra .

Som sagt ..får man det, i praktiken, .att funka så... Även detta gäller dvs mycken ljumässig vinst med att använda pramdtrik EQ, miniDSP, mätmicka osv .Trixa med signalen i den digitala domänen. OM det nu verkligen gav så mycket mer , varför håller inte fler på med det? Kan det eventuellt ha att att gör med svårigheterna nämnda ovan?

https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2021/07/30 :  13:31:59  Show Profile Send Amatören a Private Message
Varför krångla till det?
Försteg-DSP-En flock med slutsteg-Högtalare

Vad gäller DSP/EQ: Det är i basen de mesta korrigeringarna behövs då det är svårt att komma tillrätta med rumsnoderna med enbart akustikbehandling.
Det här med att sprida ut en skock med basar lite här och där, då måste man ha tids/delay/fas-korrigering annars så är risken stor att det blir en blöt och föga inspirerande bas!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2021/07/30 :  20:12:33  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Beolab 90. Lätt som en plätt
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/07/31 :  12:56:39  Show Profile Send Dato a Private Message
Kör på. Gillar detta forum. Högt i tak. Olika lösningar. Undrar vad gränsen går . Hmmm..

Jag tänkte dra ned till Holland nu framöver och puffa på och sätta på några luder. Får man skriva om sådant här? För övrigt de som säger att de gillar blues . Visst . Men vad vet de vet de om vad riktig skitig blues handlar om? Stå ett hörn vid en sunkig bar i Chicago och tjafsa med en jävla sunkig hallick om div röka och luder han har till salu... T.ex

Den verkliga rasismen som finns i USA. När blues verkligen betyder något :

Och tro mig, det existerar även numera. Det vet ni som bor/bott i USA vad som gäller. ...

https://youtu.be/irS2SlVOHY0

För övrigt . Om man inte får skriva det jag gjort ovan så kan man lika gärna förbjuda att skriva om blues här. Utan att verkligen bluesens verkliga innehåll blir bara för jävligt torftigt och blodfattigt .

Så låt oss se. Har Muddy rätt ?

https://youtu.be/rea4Stp0SeE

Gillar du blues ? Varför ? Låt oss tala om blues och verklighten. Inte något fjantigt hittepåblues.. utan the real deal...




https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/07/31 :  13:13:00  Show Profile Send Dato a Private Message
Seriös ,äkta blues . De som upprörs av de mänskligs svagheterna lyssna på något annat.

Polaren. Söp ihjäl sig i Thailand. Ha fick beskedet när han var hos läkaren i Sverige. Om du fortsätter så här är du död inom ett år. Läraren hade fel . Polaren dog efter 9 månader .

Inget nytt under solen ...

https://youtu.be/c2GiCKKO390
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/07/31 :  13:19:07  Show Profile Send Dato a Private Message
R.I.P polaren

...."If the river was whiskey
I would be a diving duck
If the river was whiskey
I would be a diving duck
I would swim to the bottom, but I would drink my way up".....

https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/07/31 :  13:33:02  Show Profile Send Dato a Private Message
" Well, I rolled and I tumbled, cried the whole night long
Well, I rolled and I tumbled, cried the whole night long
Well, I woke up this mornin', didn't know right from wrong"

Det är blues det . Hälsade på polarn för några år sedan. Han såg för jävlig ut. Tänder som höll på att fallut bl. Han hade, innan kl 12 på dagen lyckats att dra i sig en 75a flaska Whisky. Sa,till ha att du kommer dö.. men han brydde sig inte.

https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/07/31 :  13:34:52  Show Profile Send Dato a Private Message
Som sagt.."Well, if the river was whiskey, and I was a divin' duck
Well, if the river was whiskey, and I was a divin' duck
Well, I would dive to the bottom, never would I come up" ...

https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000