HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 ABBA
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Imperial
Medlem i AÖ

2565 Posts

Posted - 2021/09/02 :  20:38:18  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Släpper äntligen nytt album

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2021/09/03 :  01:17:51  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Grattis! Som du har väntat!!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2021/09/03 :  02:02:55  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Tycker också att det är kul!Finns det några gamla plattor som har vettigt ljud ?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/09/03 :  08:07:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja det är ju jätteroligt, men vilken överraskning!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/09/03 :  08:49:16  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
På första sidan i alla engelska tidningar och på alla muik sajter jag sett hittils.

Snacka om att vara stora

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2021/09/03 :  09:53:40  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Som relativt svalt inställd till abba, även om de är en del av ens uppväxt och vissa låtar är helt ok men inget jag lyssnar på så känns detta riktigt roligt, jag greppade inte hur stora de var, man har ju hört det men jag liksom insåg det nog aldrig riktigt.

För ett par år sedan när jag satt och plöjde runt lite slumpmässigt på youtube snubblade jag över ett par intressant intervjuer med blandade stora artister från olika genres, artister jag aldrig hade trott ens skulle ta i abba ens med radiostyrd tång då deras genre ligger rätt långt därifrån, och de hyllade abba! riktigt kul att se.

Hoppas att de lyckas, oavsett vart jag står i min musiksmak är det riktigt roligt.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Perfector
Member

478 Posts

Posted - 2021/09/03 :  10:11:25  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
I slutet på 70-talet hade mina då 8 och 9-åriga döttrar ett eget "Abba-rum" som jag gjorde i ordning till dom med posters och en liten bandspelare som spelade deras låtar
Rummet låg under ett snedtak så det var inte stort men dom hade f ull behållning av upplevelsen. Sedan dess har familjen flyttat flera gånger så rummet och allt innehåll finns inte kvar.
Om man har en ordentlig ljudrigg så är det mesta av deras plattor av mycket god kvalitet.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/09/03 :  21:29:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Dom var helt kassa under hela 70-talet, rent kommersiellt skit, tills 70-talet blev 80-tal. Då blev ABBA det bästa som fanns.
De var väl helt enkelt före sin tid.
Fast, de var ju hyllade utomlands under 70-talet.
Minns när jag var på studieresa i London och hörde ABBA på den engelska radion.
-This is great music! sa radiorösten.
Va!?? Vad säger han?
Jag minns att jag blev stolt. En svensk grupp spelad i engelsk radio och de sa att det var bra musik! Första gången jag hörde någon säga det om ABBA.
Det kanske var vi i Sverige som var efter vår tid?

Min lillasyster gick på en ABBA konsert på 70-talet.
Jag skrattade åt henne. Aldrig i livet!
Nu ångrar jag det lika mycket som den gången när jag tackade nej till att gå på en Frank Zappa konsert.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2565 Posts

Posted - 2021/09/05 :  13:15:57  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
HA HA!

De e lätt å va efterklok när det gäller conserter.
Zappa såg ja på Hovet å den enda låten ja hade i hövve var Muffin Man.
Som tur var så tog ja mej i kragen å stannade kvar å kolla gigget.
Ja könde att nån som har 3timmars soundcheck e värt å kolla på.
De har ja aldrig ångrat.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2565 Posts

Posted - 2021/09/05 :  13:21:58  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
De närmaste jag kommit en Abba concert e å bära runt på hydraul kolvarns som dom hade i Australien för å lyfta upp pianot genom golvet på conceren.
Ja jobbade på EMA Telstar ett gäng år i ungdomen å blev ombedd att städa ett förråd å såg en trave m skrot.
Min chef kom springande m andan i halsen å sa att de där e inget skrot.
Tomas Johansson får dån-dimpen ifall han ser att man har lyft ut dom där grejjorna.
De va bara te å bära in allt enl mig skrot igen.
De va ett förråd som skulle städas ut.
De e de närmaste en Abba concert jag varit....

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/09/05 :  19:02:21  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Tobbe L har med viss sannolikhet köpt Micke Tretows personliga monitorer. Tobbe har sedan byggt en egen låda enligt ritningar för ett par Buckingham och renoverat elementen.

Att höra orkestermusik genom dom slår allt som jag hört

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2021/09/09 :  12:09:33  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Fantastiskt tycker jag, har alltid gillat dom.

De två nya låtarna på singlarna är bra, spännande med ett album!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/09/10 :  18:12:07  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Får erkänna att jag aldrig har lyssnat på Abbas skivor och känner bara till deras hits. Däremot Chess och Kristina som jag älskar. Ska jag ta steget och börja lyssna på deras plattor?
Waterloo var aldrig något för mig. Var börjar jag då?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2021/09/10 :  19:26:51  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
De lugnare kanske då? Waterloo hör ju till de mer "cheezy" onekligen. De mognar väl kanske lite över tid också. När de spelade in det sista så hade ju båda äktenskapen havererat, även om de uppenbarligen fortfarande kommer överens med lite tid i backspegeln. :)

Andante, andande har väl nästan lite Roger Waters i början... https://www.youtube.com/watch?v=CS-30pO94lo

Videon till The day before you came är ju lite speciell när man är -08 med pendeltågsstationen i Tumba en tidig morgon och pendeltåget från helikopter över den gamla Årstabron. Det senare kan det inte finnas mycket av. Idag hade man väl bara skickat upp en "drönare", men då...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Perfector
Member

478 Posts

Posted - 2021/09/11 :  08:21:16  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Prova The first ten years, som är en samlingsplatta med de bästa från den tiden.
Känns det bra så kan du skaffa resten dvs. hela album.
Jovisstfan. Det är en dubbelplatta.
Jag har den på vinyl och vet inte om den finns som CD.

"Clarity by Choise"

Edited by - Perfector on 2021/09/11 09:55:42
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2021/09/17 :  15:30:31  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Ja, ABBA var ju helt förbjudet i gänget. Ytlig smörja. En kompis köpte Arrival, och det fick han höra . Med åren har jag lärt mig uppskatta ABBA, men så är det med mycket musik man inte kunde lyssna på under 70-80-talen. Man är väl präglad av det man växte upp med. Tyckte de nya 2 släppen är lite för sega, men man kanske vänjer sig.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2021/11/12 :  23:09:07  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Lyssnade på plattan (LP) ikväll. Alltså det är ju nostalgi så ur den aspekten kan det väl få passera men produktionen; mix och mastring, ingen rolig upplevelse. Låten "Just a notion" kunde de väl släppt som en kul grej, digitalt, men på plattan har den inte att göra.

En märklig notering är att jag knappt hör Agneta på plattan. Tycker det är mest Frida som sjunger.

Förlåt om jag klagar på Abba, det är ju som att klaga på Zlatan.

Med vänlig hälsning, en trött gubbe på väg till sängen.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2021/11/12 :  23:54:59  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
ljudkvaliteten är inte bra har jag läst och det är lite dåligt med tanke på kunskapen.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000