HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 K-25 bashorn dämpning kammare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tornil
Member

69 Posts

Posted - 2021/09/11 :  23:16:24  Show Profile Send tornil a Private Message  Reply
Hej
Har öppnat hornen för att byta baselement. Hur ska kammaren dämpas på ett horn. Ska man se det som en sluten låda och fylla fullt. Jag har bara satt dämpmaterial längs lådsidorna
Vänligen Torbjörn




DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2021/09/13 :  19:10:57  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Idén är att kammaren skall vara en kapacitiv motlast mot den reaktiva delen när hornet kroknar. Med massa dämpmatrial så kommer man få en mer resistiv dämpning. Så kör man hornet som rent bashorn ingen dämpning, men ju högre man kör desto mer resonanser från kammaren kan gå ut genom hornet.
Forummedlemmen Linner visade om man minskade kammarvolymen till 25-30 liter så förbättrades output vid cutoff och under denna skyddades elementet mot stora konutslag.
Go to Top of Page

tornil
Member

69 Posts

Posted - 2021/10/03 :  23:39:33  Show Profile Send tornil a Private Message  Reply
Hej
Nu är det storrenovering på gång, hittat felet till basfattigheten

Har aldrig haft någon vettig bas från hornen och har trott att valda baselement från #8221; Linnar #8221; eminence kappa pro 12 var problemet.
Ingvar Ahlberg påpekade att eminence inte är ett element lämpat för bashorn och föreslog Beyma 12P80 Nd i stället.
Har precis kastat ett antal tusenlappar i sjön på ett par Beyma för när jag rev hornen för att byta hittade jag felet som plågat mig i snart 10 år.
Jag har fäst eminenceelementen i elementbaffeln med insexbultar och islagsmuttrar. Borrade ur i hornbaffeln ifall bultarna skulle vara något för långa.
Har glömt att göra detta för fyra bultar så bafflarna har glipat cirka 5 mm, akustisk kortslutning i kammaren, klantigt. Håller även på att förminska kammaren från 57 liter till 22 liter som Linnar föreslog.

Det var inledningen och nu kommer frågan. Håller även på med mellanregisterhornen.
Mellanregisterelementet är ett 5 tums P-Audio WN-520N. Tycker det är litet i förhållande till halsarean som är 6 724 mm2.
Räknar jag på halsarean med elementet får jag 776 mm2 alltså i stort sett 1/10 del. Väljer jag exempelvis Beyma 8G40 hamnar detta relativt nära hornets halsarea. Har inte hunnit fördjupa mig i horntekniken ännu men hoppas ha tid att göra det om ett halvår när jag går i pension.

Hornets halsmått är 81x81 mm
Hornets mun är 700x190 mm
Hornets längd är 400 mm
Bakkammarens mått är 700x190x90 mm

Tacksam för råd. Är jag helt fel ute om jag byter element i mellanregisterhornet, tusenlappar i sjön här också? Hur väljer man egentligen ett passande mellanregisterelementelement?
Finne en uppe i Stockholm som säljer ett par Altec 311 horn för
7 000kr som jag trodde var lösningen på mellanregisterhornet. Driver låter mycket bättre än konelement. Har en JBL nörd på jobb som varnade mig. Stora aluminiumhorn ringer i materialet och man ska tydligen aldrig gå under 500Hz med driver, distar för mycket.


Med Vänlig Hälsning

Torbjörn Nilsson
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/10/04 :  13:03:40  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag är inte säker på att du kastat pengar i sjön när du köpt ett par Beyma 12P80nd.
Jag känner tyvärr inte till K-25 hornen och dess karaktär men om du är intresserad av att göra lite sågspån har du rätt element för ett flertal mycket potenta konstruktioner i form av tappade horn, paraflex, kvartsvågspipor mm.
Mycket möjligt att de kan passa i dina horn också. Ingvar brukar veta vad han talar om :-)
har du någon ritning eller länk till dina horn?

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2021/10/04 :  21:41:50  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
P-Audio WN-520N har en konarea på 103cm2 och hornets halsarea är 67cm2 så det verkar vara ett utmärkt element. Gör en sak i taget fixa bashornen först, även eminence borde fungera utmärkt.
Kolla om det finns någon som kan mäta impedans och frekvensgången på hornen.

Det går att komma långt med en elektretmikrofon för 800 kr och ett gratisprogram som REW (eller DATS och Omnimic för mer pengar)
https://www.brl.se/sv/artiklar/bild-och-ljud-hemma/tillbehor-hem/matutrustning/index.html
Go to Top of Page

tornil
Member

69 Posts

Posted - 2021/10/05 :  00:23:30  Show Profile Send tornil a Private Message  Reply
Hej och tack för svar
Har en arbetskamrat som kan hjälpa mig att handla rätt mätutrustning. Han har tjatat på mig att skaffa mic o program samt nån form av DSP så man kan EQ frekvenskurvan via en Ipad.
Bra att jag kan behålla 5 tums elementet. Tänker göra en baffel till det så det inte ligger dikt an till halsen. Behöver bakkammarens volym minskas från 12 liter till ??? Räknar man den volymen som om elementet sitter i en sluten låda. Ska bli kul att prova hornen utan glipan mellan element- och hornbaffel. Har en känsla av att där ligger den största skillnaden jämfört med bytet till beyman. Återkommer med info om arbetets gång, ska även lägga upp lite bilder.

(Forsman) Jag har ritningar till både K-25 och mellanregisterhornet. Har även Linnars simuleringar på K-25 och "Bardis" simulering på mellanregisterhornet. Finns en " K-25 bygge " tråd på forumet men bilderna är borta. Skicka gärna din e-postadress om du vill ha materialet. Fanns att köpa på Ljudia fram till 1986. Jag fick mina ritningar under en repmånad 1978 från en Lundabo som var kompis med konstruktören av K-25. Rätt kul att ha ett par
bashorn " made in Lund ". Vi byggde ett par K-25 1978 och laddade med ett par Peerless med helt fel T/S parametrar. Inte så transientrikt men fasen vilken djupbas, ibland kan fel bli någorlunda rätt. Av alla de horn vi byggde i slutet av 70-talet ( 70/80 horn, RT3 och K-25 ) är JBL:s 4530 det som har imponerat mest. Har fortfarande efter lite mer än 40 år inte hört något liknande. Funderar på att bygga ett par lådor efter K-25 sen får det nog vara slut.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/10/06 :  00:37:03  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Han har tjatat på mig att skaffa mic o program samt nån form av DSP så man kan EQ frekvenskurvan via en Ipad.


Här är ett förslag på ett enkelt men mycket bra delningsfilter med möjlighet till EQ via den mjukvara man köper till (plug in): https://www.minidsp.com/products/minidsp-in-a-box/minidsp-2x4

Prisvärd mic: https://www.minidsp.com/products/acoustic-measurement/umik-1

Kombinera med https://www.roomeqwizard.com (gratis) så har du en kompetent utrustning för mätning, analys, EQ och delningsfilter.

quote:
Skicka gärna din e-postadress om du vill ha materialet.
Skickat men posta gärna materialet här i tråden. Finns kanske fler som tycker det är intressant

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2021/10/06 :  17:44:47  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Ett annat förslag till delningsfilter (trevägs i stället för tvåvägs)
https://www.amazon.se/gp/product/B06WD3X1Q7/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o05_s00?ie=UTF8&psc=1
Det sägs att vanliga MiniDSP har problem med brus och att HD varianten är bättre
https://www.minidsp.com/products/minidsp-in-a-box/minidsp-2x4-hd
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2565 Posts

Posted - 2021/10/19 :  23:38:36  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Prova å kör mellanregistren utan kammare.
De brukar jag göra på mid element.
Då "kastar" dom inte ljudet lika lågnt.
Det ser kanske inte så bra ut simulerings mässigt men funkar oftast bättre i hem miljö om man inte spelar as högt.
Hornet kommer å lasta drivern ner tillräckligt lågt för att möta basen.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000