HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur 'åldras' elektronrör?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2021/09/12 :  13:20:51  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
En fundering; när elektronrör 'förbrukas' genom användning minskar då gain frekvenslinjärt?

Komplettera gärna genom att svara på andra aspekter på elektronrör jag inte har frågat om.

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2021/09/12 :  13:36:41  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Rör åldras då emissionen går ner, men det har ingen påverkan på rörets förmåga att förstärka olika frekvenser.Ett rör är ett motstånd vars värde beror på strömmen genom röret, vilket i sin tur beror på anodspänning och styrgallerspänning ( trioder).
Däremot kan kopplingen som röret ingår i ha olika egenskaper beroende på rörets egenskaper, en capacitiv last får större infytande på bortfall av diskant.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8244 Posts

Posted - 2021/09/12 :  13:53:00  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Hur märks det att röret är gammalt?
Tystnar det eller?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2021/09/12 :  15:12:58  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Emissionen avtar med tiden, men det går sakta.
Hur man märker det ? Man mäter det , t.ex. genom att koppla upp det enligt rörhandboken och se om värdena avviker mycket. Man måste ta hänsyn till att rör skiljer sig mycket redan som nya. Om strömmen är 50% lägre än i dokumenationen kan man betrakta röret som slut.

En del rörprovare sänker glöden några % och ju mer "slitet" ett rör är desto större skillnad i mätvärdena blir det.

Se https://drtube.com/datasheets/12ax7-sylvania1955.pdf för ett exempel "Typical class-A amplifier operation"
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2021/09/14 :  00:31:33  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Tack peterh. Jag såg den här frågan beröras på ett annat forum idag, då gällande ett dac-projekt.

" "Also, how do you know when it is time to replace them"?

Not sure if this applies to all DACs and amps for that matter, but I lose dynamics and staging depth on my TRP when a tube needs to be replaced" ".

Han som skrev ovanstående har en Lampizator dac som står på 18 timmar per dygn och det är likriktarrör som han byter. Huruvida det är nödvändigt eller ej har jag ingen aning om.

Jag har en Triod750 som jag tyckte verkade 'trött' för ett antal år sedan. Då bytte jag de fyra 6B4G till fyra andra och inbillade mig att den återfick sin spänst. Helt ovetenskapligt. Egentligen skulle det vara intressant att mäta de fyra bytta rören men det låter sig inte så enkelt göras.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2568 Posts

Posted - 2021/10/19 :  23:45:35  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Jag kan mäta rör om du har vägarna förbi södra Sthlm.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2021/10/20 :  02:14:40  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Det är orättvist, Imperial. Du kan mäta rör, jag kan bara väga och räkna dem.
Bra att veta vad du kan dock. Egentligen passade jag frågan vidare för jag hade fått den själv och kände mig inte kapabel att svara med någon större säkerhet. Jag visste att gain minskar men var osäker på om det sker linjärt. Jag kan ju inte vara helt säker nu heller.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2021/10/20 :  02:15:30  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Det är orättvist, Imperial. Du kan mäta rör, jag kan bara väga och räkna dem.
Bra att veta vad du kan dock. Egentligen passade jag frågan vidare för jag hade fått den själv och kände mig inte kapabel att svara med någon större säkerhet. Jag visste att gain minskar men var osäker på om det sker linjärt. Jag kan ju inte vara helt säker nu heller.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2021/10/20 :  02:16:16  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Ska jag posta det en gång till?
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2021/10/20 :  06:18:10  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Du behöver inte posta "en gång till".
Är du osäker på rören så köp nya. Då märker du om det blir
någon skillnad.
vad är det för rör ?
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2568 Posts

Posted - 2021/10/20 :  22:05:22  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja kan väga dom åxå

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2568 Posts

Posted - 2021/10/20 :  22:14:21  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Shit!
Min våg e paj men ja kan räkna dom

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2021/10/21 :  20:16:28  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Det var en bekant i USA som frågade och jag försökte bara få hjälp med svaret. Han har köpt begagnade gamla rör på en obskyr sajt de har därborta...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000