HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 TAG McLaren AV32r i stereo?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2021/09/12 :  20:29:21  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
Hej! Har fått tag i en gammal TAG McLaren AV32r till ett bra pris. Min fråga är: hur bra står sig detta försteg som DAC/stereoförsteg idag?

Det verkar ha funnits många versioner av detta. På fronten av detta står det AvantGarde Theatre AV32R SL. Det är inte säljaren som köpt det så han vet inget om det, men jag misstänker att det inte är uppgraderat.

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/09/12 :  21:26:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
http://www.audioreview.com/product/amplification/preamplifiers/tag-mclaren-audio/av32r.html

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2021/09/12 :  22:06:17  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
Björn-Ola: tack, har läst där också #128522; var nyfiken på om någon på forumet hade erfarenhet av hur detta presterar i stereo, och hur det står sig som DAC idag, är trots allt typ 20 år gammalt... Och om någon vet något om den här specifika versionen, verkar ha funnits en drös uppgraderingar och varianter av den...
Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2021/09/13 :  08:34:21  Show Profile Send LJN a Private Message  Reply
Har en TAG AV32R-192 BP liggande hemma sedan många år och har haft 2 st andra i min hemmabio-/hifisetup tidigare. Och jag var väldigt nöjd med hur dom presterade. Men, det var behovet av dom nya ljud och bildformaten som gjorde att jag fick överge TAG då produkterna slutade att tillverkas. Enligt min uppfattning har dom hög byggkvalité och finish. Men om dom börjar krångla så är det nog inte lönsamt att reparera. Din modell är nog "standard" modellen med 96kHz DAC:ar och det fanns en massa "dyra" uppgraderingsvarianter. Min första var lika din och den senare med 196kHz DAC:ar + äkta analog 5.1 bypass med påkostad volymreglering.

Gissar på att du fick betala ett par tusen för din?

/Lennart
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2021/09/13 :  09:17:40  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
Hej Lennart, tack för svar! Jag har inte köpt den än utan fått nys om en till bra pris

Jag skulle hellre köpa den nyare modellen men har inte fått tag i den... Tycker du det är stor skillnad ljudmässigt mellan "standard" -modellen och 192 kHz modellen?

Blir helt snurrig av alla varianter som verkar finnas av denna... Konstig affärsidé att sälja en grundmodell och sen sälja massa uppdateringar separat.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/09/13 :  12:09:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Tag McLaren är väl Audiolab nu för tiden? Audiolab blev ju uppköpta en gång i tiden och döptes då om till Tag McLaren. När T M sedan lades ned så återuppstod Audiolab.
Minns att jag suktade efter denna som ju är hur läcker som helst:
https://www.jackvandijk.nl/hifi_review.php?Id=110
Den var väl lite för dyr för att ha i sovrummet dock.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2021/09/13 :  13:54:35  Show Profile Send LJN a Private Message  Reply
Det kanske var en olycklig formulering "standard" utan det var den modell som kom först. Sen var TAG duktiga med att erbjuda uppgraderingar av äldre produkter till nyare/högre standard. Hur som helst jag gillar deras byggform och kvalitétsintryck.

/Lennart
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2021/09/13 :  14:00:07  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
Björn-Ola: Det stämmer ang Audiolab. Ja det var en läcker tingest

Lennart: OK då är jag med. Men upplevde du stor ljudskillnad mellan den första modellen (som sannolikt är den jag ev. skulle köpa) och senare modeller?

Är den första modellen vettig idag att använda som DAC + försteg i tvåkanal?

Dessa gamla bioprocessorer kostade ju multum när de kom men är knappt värda kaffepengar idag eftersom de saknar HDMI + massa nya features... men jag tänker att de ändå borde vara välbyggda och välljudande.
Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2021/09/13 :  18:16:15  Show Profile Send LJN a Private Message  Reply
Kan tänka mig att det beror på vilken nivå din övriga anläggning håller. Vill inte minnas att jag noterade någon större skillnad med "bio" men samtidigt som jag fick 196:an/BP så började jag med DVD-Audio som var/är ett välljudande format och jag provade också med SACD. Och då användes den analoga 5.1 ingången med mycket gott resultat. Så är du ute efter "puritansk" hifi så letar du efter en med analog Bypass.

/Lennart
Go to Top of Page

iMac
Member

473 Posts

Posted - 2021/09/13 :  18:59:40  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
quote:
Tag McLaren är väl Audiolab nu för tiden?


Då förstår man att det är något liknande tänk på Audiolab M-DAC o TAG McLaren AV32r, finns en wordclock utgång på M-DACen o något liknade på AV32r, sync Link.

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2021/09/13 :  19:33:26  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
Lennart, jag tänkte enbart mata den med digitala signaler från en Squeezebox, en dvd och TVn. Så analog bypass har jag inget behov av. Låter som att den då kan vara vettig för ändamålet! Övrig utrustning är ett PS Audio HCA-2 slutsteg till frontarna, som är ett par Canton Ergo RC-L, och ett Proton 4-kanalsslutsteg till Center och surround. Men jag spelar 99% stereo så prio är helt klart där.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000