HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vintage HiFi
 Highfive´s anläggning på DIY & Vintage 6/11
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2021/11/13 :  11:22:26  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej entusiaster!

Vill i denna tråd visa vad jag spelade på träffen i Mölnlycke, jag utlovar många bilder och relevant text om varje del i signalkedjan.


Först ut är pickupen.
Ortofon FF 15 E Mk II

Inköpt från Ecotec i Motala, som lagt rabarber på Luxors lager efter deras konkurs.
När jag spelade på träffen på den så hade den inte gått många timmar innan.
Enligt mina snart 58 åriga öron, så lät den OK. Troligen förvarad jysst, så att nålarmsupphängingen inte torkat eller blivit hård.

Här kommer dokumentation från Ortofon, där de beskriver pickuper de hade i sortimentet 1977.















Edited by - highfive on 2021/11/13 11:27:37

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2021/11/13 :  11:57:46  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Pickupen sitter på en INERTIA BDT-1, skivspelare från 70 talet.
Jag bytte den jämnt, Soundbrigade fick en Pioneer PL 100x och jag blev ägare till INERTIAN.

Här ett filmklipp när den är nyrenoverad med Ortofon FF 15 E Mk II på.

https://youtu.be/FyWhJWDWorc
Musiken står Cancan för. Norsk grupp med Anne Grete Preus som sångerska och gitarrist.

Med vänlig hälsning, highfive

Edited by - highfive on 2021/11/13 11:58:27
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2021/11/13 :  14:32:38  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Om någon tycker jag bytte ner mig, kan jag bara säga att Inertian highfive bytte till sig hade tjänat ut som måltavla på P4s övningsbana utanför Fjälkinge ... eller var det Skövde??
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2021/11/13 :  19:45:54  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply




Edited by - highfive on 2021/11/13 20:02:43
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2021/11/13 :  21:39:14  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
En tillbakablick, till februari 2018.
Hittade mitt inlägg med bilder på ett forum i landet i nordväst från Göteborg sett!

INERTIA BDT-1 -

Hej entusiaster!

Jag har fått en INERTIA BDT-1 i en bytesaffär. Trasig tonarm, men inte bortom räddning.
Här följer historian om mitt renoveringsprojekt.

Den trasiga delen, plastskålen som utgör unipivons nedre del, hade spruckit i den del som sticker ner i tonarmsfoten.
Superlim och tvåkomponentlim gör susen!

Det blankpolerade härdade metallstiftet hade lossnat från aluminiumbrickan som utgör unipivons övre del.
Superlim gör susen!

Resultatet är lovande.


Edited by - highfive on 2021/11/14 07:16:20
Go to Top of Page

Perfector
Member

478 Posts

Posted - 2021/11/14 :  18:10:46  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Inertia och jag går tillbaks tidigt 70-tal, då jag hittade en 1230 i en affär i stockholm och köpte den trasig.
Den kostade då hemska 85:- att laga inkl. returfrakten.WOW!
Däerefter tog jag kontakt med Thomas Ginberg på Inertia i Kristinehamn och började köpa in och modda 1230, 2230 och 2235 samt ta in Inertia BDT-2 med s-formad tonarm.
Till det byggde jag högtalare av eget fabrikat (Perfector) och sålde faktiskt över hela sverige, det kostade inte så mycket att skicka bilgods på den tiden.
I dagsläget har en vän flera nyservade 1230 och 2230 samt någon 2235 som säkert kan få ett nytt hem om någon skulle vilja leka nostalgi.
Säg till så får denna någon hans nallenummer så kanske det kan blir lite spelglädje i hemmet.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/11/14 :  18:28:18  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Kul att läsa om ditt system och få info om de ingående delarna.

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2021/11/14 :  20:31:03  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Antiskatingmekanismen arm saknades, så lite metallslöjd krävdes. Egen design på geometrin.
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2021/11/14 :  20:33:44  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Här är unipivons nedre del på plats i tonarmsbasen. Stor försiktighet krävdes, så att inte tonarmskablaget eller plastdelen skulle skadas! Det är tight!
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2021/11/14 :  20:36:28  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Unipivons övre del på plats.
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2021/11/14 :  20:38:12  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Insexskruvarna på plats, varsamt åtdragna. Innan dess, så vred jag aluminiumrundeln, så att slipspåren i ytan låg i samma riktning som tonarmen. Snyggare så!
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2021/11/14 :  20:41:00  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
En bricka och tre muttrar plus en svart sytråd utgör den andra delen av mekanismen.
Go to Top of Page

Perfector
Member

478 Posts

Posted - 2021/11/14 :  20:47:16  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Värt att notera.
Antiskatingen ska vara så att tonarmen åker ut 1 eller 2 spårvarv när man lyfter upp armen.
Då är kraften som håller nålen i spåret så att nålröret blir rakt rätt inställt.
Annars kan man få en sned anliggning i spåret som dels gör att nålen inte ligger rätt och att nålröret blir böjt med tiden.

"Clarity by Choise"

Edited by - Perfector on 2021/11/14 20:47:46
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2021/11/14 :  20:52:50  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2021/11/14 :  20:57:37  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Rengöring av skivtallrikens lager som består av tre delar: 1 Lagerhylsa i polerad brons. 2 Blankpolerad stålaxel. 3 Liten stålkula.
Målarterpentin av högsta kvalité och bomullspinnar. Bild på de smutsiga pinnarna:
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2021/11/14 :  21:00:18  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Skivtallriken med sin halvsfär i änden på axeln, där stålkulan skall slinka in, när axeln sänks ner i bronshylsan.
Remmen är original, från 1973. Högsta kvalité med spänsten kvar!
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2021/11/14 :  21:02:44  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Ett bakslag! Tonarmskablaget såg bra ut, men var glappigt, båda jordledarna var kaputt....
Här behövs nytt, men hade inget hemma, så en gammal Yamaha-tonarm från bra ha lådan, fick donera
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2021/11/14 :  21:05:16  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hur få genom en två trådar utan att montera isär hela härligheten?
Jo man använder de gamla trådarna som "draglina".
Den gamla ihoplödd med den nya.
Här är den gröna genomdragen.
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2021/11/14 :  21:07:52  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
INERTIA BDT-1 med Ortofon FF15EO MkII spelar andra spåret på CanCans album European Rainbow: Worn out Shoes:
https://youtu.be/FyWhJWDWorc

Edited by - highfive on 2021/11/14 21:09:25
Go to Top of Page

Perfector
Member

478 Posts

Posted - 2021/11/14 :  23:06:38  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
UJUJ, akta sig för den nålen du.
Det är en ruterställd järnkärna på den meddiamanten monterad runt om.
Om diamanten släpper så kommer den att gravera nya spår
Och då menar jag FF15EO, den är inte lyckad.
Dock passar de flesta nålarna av FF15 på samma hus så det ska gå att lösa.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2021/11/15 :  07:03:02  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Saxat ur Stereo HiFi Handboken 77



Inertia BDT/1 är ett helsvenskt Vintagefynd!!!
På träffen eftersträvade jag autencitet, vad gäller tidsandan och att så mycket som möjligt i min anläggning skulle ha Göteborgsanknytning.
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2021/11/15 :  07:22:50  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
U66 C-2, försteget i anläggningen lyfter på locket för er!



Detta exemplar är i lyxutförande med guldpläterade kontakter och omkopplare.
Köpte det nyligen direkt av en Lennart Andersson, som var verksam på U66 Elektronik,i slutet av 70 talet och i början av 80-talet som konstruktör och butiksansvarig på Vallgatan i Göteborg.

Här en interiörbild av ett U66 C-1, som är samma konstruktion, med FM-radio.



Denna information kommer direkt ur U66 katalogen 1980





U66 C-2 och C-1 är unika konstruktioner, helt utan kondensatorer i signalvägen.
Det märks tydligt. Transparens och detaljrikedom finns där. Källmaterialet går fram direkt, vilket jag hoppas framgick på träffen.

Eventuell likspänning i signalen nollas ut med hjälp av DC-servon, ett för varje förstärkande steg, med lång tidskonstant, så att det inte påverkar signalen.

Edited by - highfive on 2021/11/15 11:15:51
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2021/11/15 :  08:12:18  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag gör "high five" till @highfive för exemplariskt reportage! Hade gärna lyssnat!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2021/11/15 :  09:03:25  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Väldigt rolig läsning!

En kompis hade en Inertia och den har jag lyssnat mycket på. Den fungerade fint vill jag minnas.
Go to Top of Page

Perfector
Member

478 Posts

Posted - 2021/11/15 :  09:26:43  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Att modda en Inertia är det bästa s om finns.
Börja med nya trissor, från TIP-33 och 34 till TIP-35 och 36 C-klassade
Kraftigare nätdel på 3.6 A och dubbla antalet kondingar i filtreringen så har man ett veritabelt monster.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2021/11/15 :  11:07:23  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
quote:
UJUJ, akta sig för den nålen du.
Det är en ruterställd järnkärna på den meddiamanten monterad runt om.
Om diamanten släpper så kommer den att gravera nya spår
Och då menar jag FF15EO, den är inte lyckad.
Dock passar de flesta nålarna av FF15 på samma hus så det ska gå att lösa.


Har aldrig varit med om att en Ortofonpickup tappat nålen! Jag spelar sällan på Inertian, den har varit med om några Vintage-träffar i Sverige och Danmark, utan missöden. Är inte speciellt orolig för detta....

quote:
Att modda en Inertia är det bästa s om finns.
Börja med nya trissor, från TIP-33 och 34 till TIP-35 och 36 C-klassade
Kraftigare nätdel på 3.6 A och dubbla antalet kondingar i filtreringen så har man ett veritabelt monster.


Hej Perfector
Inertias receivers, har jag stor erfarenhet av. Jag har haft alla 4 iterationerna av deras receivers.
Du får gärna starta en ny tråd om detta!

Denna tråd handlar om den utrustning, som jag spelade på träffen 6/11 i Mölnlycke!
Med vänlig hälsning, highfive
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000