HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 SHOTS - 5.1.4!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 6

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2021/12/27 :  17:04:26  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Prova fasvänd diskant lr bas för å se om 7KHz problemet ändras.
Provaäven å klä baffeln m nå dämpande tyg lr likn.


Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/12/27 :  17:28:18  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Du kan ha rätt i att något element behöver fasvändas, men det gjorde ingen mätmässig skillnad.

SPL visar ju en dipp vid 14 kHz, så jag misstänker att elementen har denna egenskap inbyggt.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/12/27 :  17:46:28  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jag får inte distorsionstoppen att stämma med vare sig "bending-wave"-delens dimension, 30 mm, eller kolvens surrounddel 35 mm.
Ett enkelt sätt är att sätta på någon tejp- eller limkludd för att se om karakteristiken ändrar sig.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2021/12/27 :  20:57:50  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Jo de kan vara stora variationer på elementena om man ser på en hel batch.
Har du möjlighet att mäta elementena var för sej i en baffel?

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2021/12/27 :  21:01:29  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Hur LÅTER dem då?

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/12/27 :  21:31:24  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Såg du inte videon?

Lite gruff i de lägre regionerna, vet inte om det är porten som spökar eller om jag helt enkelt spelar för starkt.
Annars ger de en väldigt stor ljudbild och låter inget utöver det ovanstående; de "försvinner".

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/12/29 :  18:58:23  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jag misslyckades med att modellera elementfastsättningen korrekt, så jag väntar just nu på en ny utskrift av klotet med en förhoppningsvis korrekt fastsättning.
Då får man lite tid till att fundera...

Klotet är ju bara tänkt som en test, tanken var först att bygga in det i den färdiga högtalaren ihop med ett liknande klot för Tang Band W3-1876S och dess basreflexrör.
Men eftersom dessa högtalare ändå kommer att stöttas av subwoofers, så kanske det kan vara idé att strunta i basreflex; elementet går ju ändå ner till 55 Hz.

Den färdiga högtalaren kommer då att likna ett halverat ägg/oblat, med två äggulor (som i sin tur också är oblater om än hela).
Maximala diametern på högtalaren är 36 cm om jag inte limmar ihop flera delar.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2022/01/01 :  17:18:35  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Och så här ser diskanttestlådan ut med ett epoxylager på in- och utsida:

Jag blandade i lite skrivarfärg för att dels se var jag har lagt på epoxyn och dels för att göra den lite snyggare.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2022/01/01 17:19:14
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2022/01/01 :  19:01:51  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
Wow snyggt!

mvh

Music Isn`t my hobby It`s my passion

Professionell Musiklyssnare Musik-Tantriker
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2022/01/01 :  19:20:21  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Javisst blir den.

Skulle kanske göra en röd och en grön?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2022/01/01 23:03:13
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2022/01/01 :  22:03:02  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Klothögtalare, intressant!
Jag antar du har sett detta:
https://www.aes.org/aeshc/pdf/how.the.aes.began/olson_direct-radiator-loudspeaker-enclosures.pdf
Bl.a. Olle Mirsch har blivit inspirerad av denna skrift.
Om jag gissar så passar din valda diskant utmärkt till denna applikation. Enligt Olle så ska diskanten rulla av ganska brant då den annars har lätt att bli väl energisk i "direktfältet". Prova att vinkla diskantklotet lätt uppåt om så blir fallet.
Baslådan, basreflexporten ser väldigt lång ut! Har du simulerat lådan?
Du tror inte att lådresonanserna kanske kommer härifrån? Prova att staga/dämpa porten och se vad som händer. Enligt elementets datablad så ska elementet ge rejäl med energi ner till 50Hz, detta kanske triggar igång plasten då det enligt min erfarenhet inte är ett speciellt "dött" material.
Lite tankar/tips i all välmening.

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2022/01/01 :  23:31:43  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Klothögtalare, intressant!
Jag antar du har sett detta.
Bl.a. Olle Mirsch har blivit inspirerad av denna skrift.

Tung text.
Handlar det inte om det vi nu kallar baffelsteg samt kantdiffraktion?

Det primära med min användning av klotet som låda är att inte ha några parallella väggar och på så sätt få ned resonanserna.

quote:

Om jag gissar så passar din valda diskant utmärkt till denna applikation. Enligt Olle så ska diskanten rulla av ganska brant då den annars har lätt att bli väl energisk i "direktfältet". Prova att vinkla diskantklotet lätt uppåt om så blir fallet.


Ja, den skall ha goda spridningsegenskaper. Men den har tyvärr kanske uppbrytningsmoder för långt ner i frekvens; se på kurvorna runt 7 kHz ovan.
Eller så är det övergången mellan kolvmod och böjmod man ser.
Slutmålet är surroundhögtalare, så de kommer nog att vinklas i alla fall.

quote:
Baslådan, basreflexporten ser väldigt lång ut! Har du simulerat lådan?


Nej, hela högtalaren är konstruerad av z82net.
Men jag har den bara som utgångskoncept.
I den färdiga högtalalen är det inte alls säkert att jag har med en basreflex; det är ju egentligen helt emot mina ljudåtergivningsideal att använda basreflex.

quote:
Du tror inte att lådresonanserna kanske kommer härifrån? Prova att staga/dämpa porten och se vad som händer. Enligt elementets datablad så ska elementet ge rejäl med energi ner till 50Hz, detta kanske triggar igång plasten då det enligt min erfarenhet inte är ett speciellt "dött" material.
Lite tankar/tips i all välmening.

Just nu skriver jag ut en större baslåda i klotform, får se hur baselementet mäter i den.
z82net hade en första låda där hen fann att den raka väggen mellan diskantutrymmet och basutrymmet modulerade volymen och även påverkade främst basreflexmassan.

Ett sätt att staga och dämpa lådan är att skriva ut den med "infill", gyroidmönstret skulle då passa perfekt:


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2022/01/02 00:50:24
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2022/01/02 :  08:55:40  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Det där gyroidmönstret ser väldigt intressant ut!
Men kan man printa horisontalt i #8221;luften#8221;, utan något lager under?

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2022/01/02 :  10:19:09  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jodå, det kallas för bridging.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2022/01/02 :  13:30:24  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jättekul. Själv har jag gjort printade diskanthorn. Men när jag fattade att man inte ska sova när man printar så har det inte blivit några fler. Brandrisk ju. Å sen var det väldigt dålig yield. Det gick säkert 10 rullar innan det gick bra. Man ska väl ha en inkapslad printer så att det inte krymper medan man printar.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2022/01/02 :  15:45:01  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Jättekul. Själv har jag gjort printade diskanthorn. Men när jag fattade att man inte ska sova när man printar så har det inte blivit några fler. Brandrisk ju.

Det ju finns brandvarnare.
En del skrivare som har brunnit (Anet A8) har haft en dålig konstruktion för kontakteringen av uppvärmningen av skrivplattan; den har haft för hög kontaktresistans med tiden beroende på för bristfällig avlastning.
Här går Thomas Sanladerer igenom vad man bör tänka på.
Med min Prusa känner jag mig helt säker; just nu skrivs klotet för baselementet ut, det är en 39 timmarsutskrift

quote:
Å sen var det väldigt dålig yield. Det gick säkert 10 rullar innan det gick bra.

Man kan skriva ut endast kritiska delar eller i kvartsskala för att testa konstruktionen.
Går det att vända på utskriften?
Jag har varit återhållsam med skrivstöd (supports), men funnit att dessa är väldigt lätta att ta bort på den färdiga utskriften.
En del svåra utskrifter blir då lätta.
Går det att dela upp modellen i flera delar?

quote:
Man ska väl ha en inkapslad printer så att det inte krymper medan man printar.

Så här ser min kapsling ut:

Det går också att konstruera så att inte basytan blir för tjock.
Detta för att undvika "warping".

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2022/01/03 :  11:43:52  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Storebror utskriven och "epoxad":

Nu skall jag bara vänta på härdningen och sedan är det dags för nya mätningar.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2022/01/03 :  12:31:48  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Dom blir väldigt söta.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2022/01/04 :  20:00:22  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Mätningar på BMR-elementet i diskantgloben visade ingen skillnad.

Men med lite tejp på "membranet":


försvann distorsiontoppen vid 7 kHz (grön kurva är med tejp):


till priset av lite lägre SPL och mindre frekvensomfång:

Jag har inte kontrollerat om/hur spridningen ändrats.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2022/01/20 19:47:02
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2022/01/20 :  19:46:39  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Tangbandelementet i egen glob uppvisade inga större skillnader gentemot elementet i ursprungslådan.
Så jag får börja titta på designen och göra en egen variant.

Porten är ursprungligen avstämd till 44 Hz.
Med måtten på porten och elementdata stämmer det enligt Basta!

Vid en watt in fås en lufthastighet på 3,6 m/s vid 40 Hz och det sticker givetvis iväg vid högre effekter.
Så pass mycket så att jag kan känna blåsten vid lyssningsposition. Inga störande blåsljud dock.

En sak som förundrar mig är en halvvågsresonans baserat på portens längd som nämns i ursprungstexten:
quote:
and a big port resonance at 315Hz caused by half wave resonance in the port.

Denna resonans föranleder då en delningsfrekvens vid 200 Hz @ -24 dbB/oktav.


Jag tycker dock att delningsfrekvensen bör vara minst 400 Hz, då baserat på diskantelementets distorsionsnivåer.

Jag har inte sett någon resonanstopp runt 315 Hz och jag misstänker att det är något annat som zx82net har sett.
Hen har dock mätt i närzonen och jag vid 40 cm.

Kan någon konfirmera att denna halvvågsresonans är något man böra ta i akt?
Jag måste i så fall tänka om vad det gäller delningsfiltret.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2022/01/20 19:49:08
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2022/01/23 :  00:00:17  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Jag har inte sett någon resonanstopp runt 315 Hz och jag misstänker att det är något annat som zx82net har sett.
Hen har dock mätt i närzonen och jag vid 40 cm.


Så här ser det ut 5 cm från porten på LCM-lådan:

Resonanstopp på grund av halvvågsresonanans vid 305 Hz i mitt fall.
Över 305 Hz så blir det lite stökigt.

5 cm från Tangbandelementet på LCM-lådan:

Porten är inte pluggad, så resonanstoppen syns även lite här.

5 cm från Tangbandelementet på klotet:


Så det blir nog bra utan port men med en subbas som tar vid vid 80 Hz och ett lågpassfilter vid 400 Hz.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2022/01/23 00:01:46
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2022/01/23 :  00:58:57  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag tror du både har bland de största och de minsta högtalarna jag känner till. Lagom verkar inte vara din melodi Solhaga

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2022/01/28 :  15:48:57  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Så här kan det se ut med 10% fyllnad:


Utrymmet bakom elementet kan mer anpassat samt att det behövs ett kabelrör från botten.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2022/01/30 :  15:40:30  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Det arbetssätt jag har nu är att göra en body av innanmätet i Fusion360.
Jag exporterar mesh:en på dokumentnivå och inte på body-nivå:


Då får jag två delar i slicern, Infill och TB W3 Sphere:

Jag kan sedan lätt ändra infilltäthet och -mönstret.
Väggarna på Infill-delen måste då ha tjocklek 0, annars blir det tätt mot baksidan av elementet.

Här är 3mf-filen om någon vill titta på det själv.

På samma sätt kan jag låta skalet utgöra ett antal bodies.
Jag kan då göra en sandwichkonstruktion; ett lager PETG, ett lager TPU (shore A95), ett lager PETG och så vidare.
På så sätt erhålles ett antal materialövergångar i skalet för ökad akustisk dämpning och ökad strukturell styrka.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2022/02/06 :  15:52:32  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Så här ser det ut när lådan skrivs ut med infill.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page
Page: of 6  Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000