HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ett inspirerande besök på Solhaga...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/11/28 :  15:04:01  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Förra vecka styrde "Mathias på Öckerö" och jag kosan hem till en synnerligen inspirerande forum-medlem. Jag tror inte att det behövs någon mer introduktion än en bild på ett av verktygen ham byggt för att kunna realisera sina drömmar...




Vem var det vi besökte

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/11/28 :  15:07:15  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag tror jag vet vem som använder sådana verktyg. Bäst att ta på

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/11/28 :  15:54:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Japp, vem är det?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2021/11/28 :  16:54:50  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Visserligen skiner ingen SOL över HAGArna idag men kan det vara ...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/11/28 :  17:18:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Visserligen skiner ingen SOL över HAGArna idag men kan det vara ...


Javisst är det så!!

Jag fick en stor dos inspiration på plats av "Solhaga".

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/11/28 :  17:34:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Vi började i verkstan där Solhaga byggt en plasmaskärare för att kunna gör polstycken till sina projekt.



Med hjälp av tryckluft och en ljusbåge skär man i ledande matrial, mer om metoden kan man läsa på wikipedia

Man kan så klart skära för hand, men Solhaga har byggt en CNC-maskin så han kan sitta och designa i datorn för att sedan köra designen genom ett program som räknar ut hur skärhuvudet måste röra på sig för att skära ut det som designats i plåt. När det är klart laddas filen med "rörelseinstruktionerna" på ett minneskort och pluggas in i styr-datorn för plasma-bordet.



Och häpp! skärhuvudet rör sig dit man sagt.



Väldigt cool maskin!

Men det som kanske mest av allt imponerar på mig är Solhaga's ingenjörsmässiga angrepps-sätt. Han vill göra en sak och börjar med att bygga maskinerna för att kunna tillverka det han vill göra för att få repeterbarhet i experimenten. Mycket imponerande!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/11/28 :  20:21:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ni må tro att det fräser och sprutar smält järn när maskinen är igång!






// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2021/11/28 :  21:18:21  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Holy Crap! Snacka om att ta hobbyn till nästa nivå Imponerande!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2021/11/28 :  21:21:35  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Stort tack för "hemma hos.." Pac!
Och givetvis blir man förstummad inför både de tekniska kunskaperna hos medlemmarna, Solhaga, MatsT och alla andra som verkar konstruera med ena handen samtidigt som man tillämpar med den andra!

Sen har vi givetvis Pix med sina otroliga snickerikunskaper (och annat) som han lyckas fläta samman med vår hobby!

Det är såna härliga typer tillsammans med alla andra som konstruerar o bygger som inspirerar, Soundbrigade, Ryssen, Fuling och alla andra som gör att forumet lever och utgör en oas för många av oss!

Hurra för er alla och givetvis alla som bidrar till Hififorum med inlägg, kunskap och påhejande!!!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2021/11/28 21:24:45
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2021/11/29 :  07:57:49  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hatten av Solhaga.
DIY på en helt ny nivå!

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2021/11/29 :  08:33:24  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Snällt av AlfaGTV att nämna mig i det här sammanhanget men jag är inte i närheten av Solhaga när det gäller tillämpning.

Jag skulle önska mig en större maskinpark men har inte plats. Inte har jag ork att bygga en heller och jag är som övriga här djupt imponerad av Solhagas insatser!
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/11/29 :  17:27:24  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Här sitter jag och trycker på F5 tills texten på tangenten försvinner. . .

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/11/29 :  20:46:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Här sitter jag och trycker på F5 tills texten på tangenten försvinner. . .
Sorry men det kommer att gå i den takten jag hinner och orkar så din knapp kommer att bli utsliten...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/11/29 :  20:50:29  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Det låter bra. Min mening var att visa uppskattning, inte att stressa.

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2021/11/29 20:51:05
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/11/29 :  20:56:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jo, nog blir man imponerad, men hur är det nu man säger om nyckelpigor? Jo just det,"en nyckelpiga gör ingen sommar" och precis likadant är det med plasmaskärare! "En plasmaskärare gör ingen air motion transformer..."...

Det behövs så klart en 3D-printer också! Och....




.... en himla massa kunskap om hur man tillverkar membranet(som f.ö. är tvåvägs...)


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2021/11/30 :  10:54:58  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det finns olika nivåer på DIY, Solhaga ligger på absoluta toppen och det finns inte många i vår värld som är där, det gör det hela mer imponerande.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/12/02 :  19:10:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
När allt är ihopsatt ser det ut så här från baksidan....


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/12/02 :  19:12:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
... och hela härligheten blir ganska högt när det väl är ihopsatt...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/12/04 :  11:58:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Själva maskineriet för att ge effekt till anläggningen är en konstruktion av cirklomanen och står gömt i en garderob.





Solhaga har en byggtråd om dem här. Medans vi spelade så Kollades temperaturen i "garderoben" för det blir varmt om de där förstärkarna!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2021/12/04 :  12:55:57  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Snacka om centralvärme!

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/12/04 :  12:57:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja du! De är inte energieffektiva men jistanes vad bra de kunde spela!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/12/07 :  19:18:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
När jag slog mig ner i sweetspot möttes jag av en väldigt välkänd bild på datorskärmen...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2021/12/07 :  19:30:54  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Det här var kul att läsa, jag är inte död än och följer saker och ting på forumet, jag kommer nog att vakna till.......

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/12/07 :  19:32:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Död? Nej det hoppas jag verkligen inte PG!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/12/18 :  10:10:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Vi fick en lyssningssession med ganska varierande musik, Jag hade med mig Blues och Soul, men det blev klassiskt, rock och allt möjligt annat också.

Jag började med ett par låtar av Samantha Fish...



... Samantha Fish gör inga audiofilinspelningar utan det är kropp och känsla som gäller för hela slanten, inget finlir alls. Efter att vi justerat ner bas-stödet lite så blev det ett jäkla sväng! Timingen var riktigt tight. Det var nästan kusligt hur högtalarna helt försvann ur ljudbilden, ljudet var helt fristående från anläggningen.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/12/18 :  10:21:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Nästa ut för mig var några låtar med Mary J. Blige.



Här hördes tydligt anläggningens akilleshäl som också är dess största fördel. Anläggningen är så högupplöst att varenda misstag som gjorts i inspelning/mixning/mastring-ledet slår igenom som en slägghammare. Det var väldigt enkelt att höra att de spelat in Mary J's sång på flera ställen med olika akustik. Det hördes också tydligt att det är en ihop-mixad platta med olika efterklang i summen där de olika instrumenten spelats in.
Det är ju just detta som är risken med anläggningar när de blir så högupplösta som Solhaga's är: om man letar perfektion och upplösning så kommer man kanske inte att kunna lyssna på sina favoritplattor längre eftersom anläggningen är så skoningslöst transparent att man hör alla vardagsmisstag som en inspelnings/mastrings-tekniker gör.

Nåväl, jag är medveten om detta och det var också därför jag valt att ta med mig annat än audiofilinspelningar. Så för mig förtog det inget av upplevelsen, snarare tvärt om!

Det är väldigt länge sedan en anläggning imponerat på mig som Solhaga's gjorde.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000