HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Decca Sound: The Analogue Years
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2022/04/11 :  21:45:08  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Har precis börjat lyssna på dessa:

Decca Sound: The Analogue Years 1954--1980: https://www.stereophile.com/content/idecca-sound-analogue-yearsi.

Vilka fina inspelningar, rekommenderas varmt! Kanske inte alltid den musik jag gillar mest eller brukar lyssna på men det är kul att upptäcka nytt ...

Edited by - Jolojl on 2022/04/11 21:47:38

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2022/04/12 :  12:48:16  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Köpte en box med 50 Decca Cd för ett bra tag sedan med olika inspelningar för en spottstyver.

Vissa är helt magiska om man kommer ihåg hur gamla de är. Djup, dynamik, ljudbild är otrolig.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/04/12 :  16:41:53  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Kan vara intressant i sammanhanget att titta på den här sidan:

https://www.highdeftapetransfers.ca/

Jag har egentligen bara köpt en inspelning, Karajans Planeterna, som jag hade på cd inköpt på 80-talet.
Nu hittade jag en ny överföring på HDtt och skillnaden var löjligt stor. En hel del överföringar från analogt till digitalt gjorda på 80-talet låter uselt. Det var nog det som gav cd dåligt rykte. Har man en favorit och hittar den på HDtt så kan det, som i det här fallet, vara värt pengarna. Det är trots allt rätt dyrt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2022/04/12 :  18:22:08  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Nu hittade jag länken till en beskrivning hur vissa inspelningar gick till, värt att läsa.

http://www.polymathperspective.com/index.php?p=3219

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2022/04/12 :  19:59:26  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Verkligen grymt intressanta länkar! Det här är viktigt för "audiofiler" att förstå, att det som finns att lyssna på är (inte mer än) inspelningar och att det är det som våra anläggningar återger (på olika sätt ...). Tack!

Edited by - Jolojl on 2022/04/12 20:00:15
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2022/04/12 :  20:37:17  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag köpte dessa från Qobuz nyligen, båda "boxarna" á ca 26 album eller så. Det är fantastisk musik men det hade varit trevligare med de fysiska CD'n eftersom Decca varit så jädra dåliga att leverera information med dessa filer. Inga originalomslag, bara nån summarisk PDF...
Osså undrar de varför man inte är villig att betala för filer sedan?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000