HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Urmakeri-verktyg?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2022/05/07 :  16:57:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hej,
jag har en gammal Seiko automatic som jag funderar på om jag skulle lägga upp på operationsbordet. Tyvärr har jag lånat ut mitt kit med urmakarverktyg som jag köpte för längesedan för just detta syftet och eftersom jag har glömt() vem det var som lånade det så får jag gå på jakt efter ett nytt kit.

Jag är helt newbie på klockor och har enbart bytt nått batteri tidigare. Min tanke är inte att bli klockmakare utan bara kunna leka lite som hobby. Därför vore jag tacksam om nån har några åsikter om klockverktyg och kanske tom nån har en rekommendation att komma med?




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2022/05/07 :  17:13:23  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
https://www.ditur.se/verktyg

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2022/05/07 :  17:29:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tackar tackar, Micke!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2022/05/07 :  17:30:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
det verkar som om det, som i vår HiFi-hobby, finns allt möjligt att välja på!

https://www.youtube.com/watch?v=4tl7xNPvmyM

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2022/05/08 :  16:27:51  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Helt säker på att du är väl medveten om att det är skillnad på verktyg o verktyg Pac...
Jag skulle aldrig börja riva i en fin Seiko med annat än Bergeon mejslar (eller annat av motsvarande kvalle). Och då börjar det bli dyrt redan från start, så jag anlitar min urmakarvän istället.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2022/05/09 :  10:32:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jo, så är det.
Seikon är nog inte ett bra försöksobjekt för mina klantiga reparationsförsök.

Jag håller på och undersöker vem som kan hjälpa mig med Seikon så att den servas av ett proffs.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2022/05/09 :  13:23:22  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
@AlfaGTV

Vad finns det för mer fabrikat än Bergeon verktyg som håller god kvalitet för gör det självaren?

Är det någon firma som tillhandahåller dessa som man bör premiera för inköpen?
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2022/05/10 :  19:10:19  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Oj Passerati, jag vet inte, men min urmakare låter mig få hänga över axeln på honom når det gäller enklare jobb. Och när jag vid något tillfälle nämnt något om verktyg så har han bara spänt blicken i mig och muttrat något om att de enda verktyg som förtjänar närkontakt med en Omega/Seiko/Certina är Bergeon..
Det var ett antagande att det finns andra tillverkare av finmekaniska verktyg?
Kanske Wera från Tyskland?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2022/05/13 :  20:50:05  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Efter ett nyligt besök hos urmakaren kan jag konstatera att det finns en del att spara om man lyckas med operationen. Misslyckas man blir det dock ännu dyrare...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2022/05/31 :  17:16:04  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message  Reply
Under många år höll jag på med klockor på hobbynivå och då köpte jag alla delar och verktyg från cousinsuk.com, dom ligger dock i england så jag vet inte hur dom funkar efter att uk lämnat eu. Jag kan dock rekomendera klocksnack.se om du har klockfrågor, där finns massor av väldigt kunniga mäniskor.

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000