HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 High End >> Low End.?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2022/06/13 :  08:02:58  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Är det så?
Får vi sikta in oss på sämre kvalite i framtiden?
Spotify förstör ljudet.
Knappt någon ny musik som produceras.
Vart är vi på väg?
Hifi affärer läggs ner.
Snart finns inga tidningar att köpa.
Vad tänker branchen göra för något som leder till detta?
Att köpa dyr hifi är ett dyrt nöje..
Barnen bryr sig inte så länge dom har en mobil.
Vad gör ni som föräldrar att skapa intresse för hifi?

Perfector
Member

475 Posts

Posted - 2022/06/13 :  09:47:15  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Absolut ingenting. (svar på sista frågan.)
Jag byggde ju högtalare under 25 års tid och spelade musik hela tiden.
Ingen av 9 barn har idag nå't större intresse av musik alls.
Jag spelade antagligen sönder deras intresse.
Endast 1 av alla barn, nu väl vuxna har en ordentlig anläggning, men hon har tinitus efter en smällare som nå'n kastde mot hennes huvud för många år sedan så det blir bara finlir där.

"Clarity by Choise"

Edited by - Perfector on 2022/06/13 09:48:03
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/06/16 :  13:40:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Har marknaden för high-end krymt? Ingen aning. Det finns väl ingen statistik på detta?
Däremot tycker jag mig se att det idag finns många företag som tar fram sådana produkter. För 20 år sedan kunde jag i stort räkna upp alla highend märken. Det klarar jag inte idag. Det vimlar av dem. Då måste det väl ändå finnas en marknad? Kanske för att marknaden har öppnats upp i nya länder där det idag finns människor med pengar och intressa som inte fanns förr?

Jag har fortfarande kvar mina QLN Signature högtalare jag köpte för 13.000kr år 2001. Nu kommer en ny generation QLN Signature ut på marknaden. Pris 200,000kr! Det kan inte fungera om inte hela världen finns som marknad. Här i Sverige säljs nog inte många exemplar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2022/06/16 13:52:52
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2022/06/16 :  15:20:38  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det kanske inte är åtgången på extrema high-end produkter som säger vart vi är på väg - den marknaden måste alltid varit rätt liten. Genom tiderna har det väl ändå tillverkats en hel del prylar som är "avsevärt bättre än genomsnittet", fast ändå inte i det prismässiga toppskiktet (och prestandaskillnaderna mellan dessa "skikt" kanske inte är bedövande?). Quad, MacIntosh, Braun, B&O... Sved nog i mångens plånbok när man ville byta upp sig från en Philips- eller Luxoranlägning, men ville man ha bättre ljud så ville man. Ett sorts skikt av bra grejer för den ambitiöse lyssnaren som ändå hade familj att försörja, liksom.

Men nu kanske det är så, att den nivån av "bra ljud", som det här "övre medelklasskiktet" gav, idag kan uppnås med materiel som relativt sett är ganska lågt prissatt, och därför faller under radarn hos dem, som bevakar branschen. Det kostar inte alla skjortorna att köpa en kinesisk rörpyts heller, om man vill ha den extra touchen till sin anläggning.

Men det sker säkert en "demografisk" ändring av lyssnargruppen också, dvs det verkar (personlig iakttagelse) som det bland unga vuxna idag är färre som går in för att söka ljudkvalitet än bland min egen generation (50-talare); de verkar mer inriktade på att det ska låta bra när man ser på film, typ, medan stråkkvartetter inte har så många följare.

Men jag har faktiskt noterat en viss andäktig förvåning när jag spelat musik för mina barn. Bas i rummet är en helt annan grej än bas i lurarna... Nån gång kanske de tänker tillbaka på detta och drar sina slutsatser.
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2022/06/16 :  16:36:30  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Jag tror vi befinner oss i någon slags vaccum nu. Det känns som att priserna på riktigt bra utrustning är astronomiska, och har man någon form av intresse för välljud går lowfi-produkterna bort. Vad finns där emellan? På sikt tror jag lowfi-produkterna kommer att utvecklas till att kunna leverera riktigt bra ljud, men det är nog många år bort. High end blir nog ytterligare mer sällsynt. Producenter kommer att slås ut, om man inte byter spår. Vad som kommer ur högtalarna, däremot, verkar alltjämt begränsas av musikproduktionen.
Vad vi som föräldrar gör för att främja ungdomens intresse? Jag måste gjort något rätt när sonen spelar vinyl och önskade sig ny DAC i vintras (inte till vinylen, DOCK) (Topping, för övrigt).

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

Edited by - miaber on 2022/06/16 16:38:40
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2022/06/16 :  21:35:11  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
High end kostar på men varför envisas med att kalla vanligare dyra produkter för det till synes gärna påklistrade begreppet när det inte låter mer än i bästa fall Mid-Fi?

Brukar läsa hifitidningar på nätet
https://www.stereophile.com/asweseeit/1194awsi2/index.html

Edited by - Passerati on 2022/06/16 21:35:34
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2022/06/17 :  09:55:20  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
High end borde ju signalera att produkten är det bästa av det bästa.
Tyvärr har nog begreppet missbrukats till att signalera det dyraste av det dyraste. Kanske har det tom gåt så långt att det skulle kunna vara en benämning på en produkt där du betalar ett överpris.

Så länge som vi konsumenter inte står upp för vad som är sann kvalitet för oss själva, utan förlitar oss på vad andra skall tycka, så kommer vi bli lurade.
Dyra produkter kan vara jättebra, men de behöver ju inte vara det. Så konsumenten måste lära sig att se igenom marnadsföringen.

Är kosmetik och yta viktigt? Eller är det enbart den ljudmässiga upplevelsen som har betydelse? Vill vi betala för myt- och historik? Är hantverket och genuina material viktigt?
Detta fråga är högst subjektiv och jag tror att vi alla i viss mån söker lite av allt.

Ovan nämnda QLN låter i mina öron fantastiskt bra. Den är kosmetiskt fin och jag skulle gärna vilja ha denna i mitt vardagsrum. Men om den är värd 200 000 Kr, det är jag inte lika säker på.
Men det är min uppfattning, utifrån mina värderingar. Inte ett facit för andra.

Jag håller med om att branchen håller på att gå bananas, med höga priser. Detta gör att intresset krymper, till att snart bara innefatta en ytterst lite grupp människor. Hifi blir till sist ett gebit för de som har ett par ferraris på gården och som dricker martinis på kvällarna.
Men av den anledningen så är det desto viktigare för oss som faktist vill hålla på med detta, med små medel. Att påvisa att det går att få bra kvalitet med små resurser. Det finns alternativ till dyr-hifi


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000