HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Byggtråd - Morello GDS-Rörförsteg
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2022/08/01 :  11:40:07  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
För ett antal månader sedan startade Morello ett GDS-projekt för en förförstärkare inklusive RIAA för MM-pickuper på grannforumet faktiskt.io. Jag har köpt två "kit" (mönster kort samt transformator) och tänkte lägga upp en byggtråd här på hififorum och därmed förhoppningsvis bidra till forumets "återupplivande".

Den som vill läsa mer om projektet och dess resa kan läsa här:
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=72487&sid=067f60f72bbb07de7f8dcc47b4ade25a


Här har vi första kortet, själva linjeförstärkaren. Rören som används här är alla ECC88 eller någon av dess ekvivalenter. Själv kommer jag förmodligen använda E188CC (som är ett E88CC men från fabriken matchade triodhälfter).





Här ser vi RIAA-kortet som använder tre ECC83 samt ett ECC88.





Och slutligen kraftkortet, vilket även tillhandahåller 5V som kan användas för styrning av en motorpotentiometer, relästyrda ingångar, logik etc.



En specialutvecklad transformator, med erforderliga lindningar, har Morello också tagit fram. Bild på den får jag återkomma med.

Just nu håller jag på med att beställa komponenter och om ett par dagar går jag på semester. Det kommer med andra ord inte hända så mycket på byggfronten på någon månad men detta blir ett perfekt höstprojekt.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2022/08/01 11:40:53

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2022/08/01 :  11:56:52  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Här ett par mätningar på referensbygget (Morellos egna).

"Grafen visar THD+brus som funktion av utnivå. Den övre kurvan visar THD vid 20 kHz och den undre vid 1 kHz. Observera att analysbandbredden ökades från 20 kHz till 80 kHz vid mätning vid 20 kHz, vilket förstås medför att brusnivån ökar.

THD vid låg nivå ökar inte - det är bara brusets relativa bidrag som ökar!"


I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2022/08/01 :  11:58:10  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
"Grafen visar THD+brus versus frekvens. Analysbandbredden är 80 kHz och utnivån 8 Vrms"


I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2022/08/01 :  12:43:56  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Kul med en byggtråd! Välkommen tebaka Rydberg!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2022/08/01 :  12:59:15  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Fint att du delar med dig!

Jag har också några uppsättningar med kort som jag börjat befolka, det tar dock lite tid med vissa komponenter, men det är bara att ha tålamod!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2022/08/01 :  13:37:32  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Spännande!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2022/08/01 :  16:12:48  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Rolig och spännande tråd Rydberg!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2022/08/01 :  18:31:18  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Roligt projekt och konstruktionen verkar vara ingenjörsmässigt mycket väl utförd. Jag har följt projektet lite på faktiskt och det blev rätt stort intresse vilket gör en rörpulare som mig glad.

Det största problemet vid byggande av rörförstärkare brukar vara lådan så jag undrar förstås vad du har tänkt att använda.

Hoppas att det låter lika bra som det mäter!
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2022/08/01 :  18:48:29  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Kul! Ska bli intressant att se fortsättningen och höra om intrycken.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2022/08/01 :  20:05:05  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Tack för välkomnandet AlfaGTV! Och de andra för de glada tillropen, ska bli spännande detta tycker jag också.

MatsT> Saker tenderar att låta som de mäter då det kommer nog att låta fint. Hade konstruktören med familj här förra veckan och han hade spelat ett halvår med rörförsteget och saknade inte direkt Sybarite Audio no1622, det torde borga för goda prestanda.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2565 Posts

Posted - 2022/08/01 :  22:33:14  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja har åxå läst om de bygget på grann forat.
Finns de nån möjlighet å köpa kretskort fortfarande?

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2022/08/01 :  23:16:49  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Imperial> Jag tror alla korten är sålda men nya kort är nog inget problem att fixa, det måste dock göras en ny transformatorbeställning och en sådan är nog inte nära förestående. Kan kolla upp det hela dock om du är intresserad, känner ju Morello väl, säg bara till i så fall!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2022/08/02 :  15:40:29  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Här som utlovat en bild på, den speciellt för detta projekt framtagna, transformatorn.


I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2565 Posts

Posted - 2022/08/02 :  22:43:32  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Transformatorer har ja så e lgnt.
De e bara själva kortena ja e sugen på.
Om de finns färdiga komponent kit så e de åxå intressant.

Mvh

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2022/08/02 :  23:00:57  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Blir eventuellt ett par olika transformatorer då eftersom denna har åtminstone tre sekundärlindningar. Kort kan säkert fixas vad det lider men komponenter får man jaga rätt på själv. Detta var ju ett projekt Morello gjorde på sin fritid och kort samt transformatorer såldes till självkostnadspris. Bara administrationen att ta upp beställningar samt skicka paket till över 20 personer tog sitt lilla tag, riktigt fint av honom.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2022/08/02 23:02:16
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2022/08/11 :  16:28:54  Show Profile Send Morello a Private Message  Reply
Den här tråden har jag missat.

Driver: SYBARITE AUDIO.



Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2022/08/11 :  18:46:12  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Välkommen till den ljusa sidan

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2565 Posts

Posted - 2022/08/11 :  23:09:15  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ah!
Va trvligt att du hitta hit.
The man the legend.

Då kan ja fråga direkt om kretskort.

Ja skulle vilja bygga ditt försteg m riaa å nätdel.

Morello, har du nå liggande?

Trafos har ja mängder av så de e lugnt..


Mvh Blomman...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2022/08/12 :  12:22:45  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Finns det fler kretskort?
Så kunde det vara intressant även här. Men jag behöver en Morello godkänd trafo i sådana fall.

Edited by - Passerati on 2022/08/12 12:24:12
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2022/08/12 :  17:04:33  Show Profile Send Morello a Private Message  Reply
Ja, det finns mönsterkort kvar. Jag beställde bara trafosar till de som lagt en beställning på faktiskt.io. Finns det intresse kan jag förstås beställa fler. Ett rörslutsteg är precis slutfört - en kraftig pjäs med fyra 6550C per kanal.

Driver: SYBARITE AUDIO.



Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2022/08/12 :  17:07:45  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Vad blir uteffekt med 4 6550 per kanal?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2022/08/12 :  21:01:41  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Ca 140w per kanal har jag för mg Morello skrev på faktiskt.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2022/08/13 :  18:36:43  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Måste väl va en rätt så krallig utgångstrafo då?
Vilken trafo används?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2022/08/13 :  22:00:47  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Ja den är krallig, den (Hammond 1650W) väger 13 kg och en per kanal, dvs 26 kilo för bara utgångstransformatorerna. Vet att Morello kontaktade Lundahl men de hade inget som var stort nog.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2022/08/24 :  16:03:32  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Tillbaka i Tyskland efter semestern i Sverige, hämtade några av mina rör som kan komma till användning i detta projekt. Här en skokartong blandat bandat




Här fyra Mullard och två Brimar CV2492/E88CC.





Två Philips SQ E88CC hittade jag också




Funderar på att bygga mig en rörprovare också, uTracer 3+.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2022/08/24 :  17:31:28  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Vad är det som händer, Rydberg och rörSka du bli rör bög som Morello brukar säga Du vet att jag skojar. Det är bara kul när folk testar nya grejer och Morello kan det här med att bygga elektronik.Hans grejer lät utmärkt hos Lindroos.
Vill du köpa rör så har Blomman ett helt förråd fullt med det...

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000