HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Orgel, ett underskattat instrument i rockmusiken
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/10/20 :  19:19:40  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag har alltid tyckt att Jon Lord var helt likvärdig Ritchie Blackmore i Deep Purple, om inte bättre.
Här är ett intressant klipp om vad Jon hade att säga om låtar och band med orgel i slutet av 60 talet.

https://youtu.be/EHhEU5Ddbgw

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Perfector

478 Posts

Posted - 2022/10/20 :  21:03:07  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Hansson och Karlsson, orgel och trummor.
Merit Hemmingson, svensk musik på orgel
Det finns massor som är kanonbra.
Angående Deep Purple finns en skröna av Mats Olsson.
Folk som gillar hårdrock är människor som önskar att dom har en kuk som är lika lång som Ritchie Blackmores gitarrsolon :-)
"va de nåt jag gjorde eller va det nåt jag sa?
Jag undrar vad Mats Olsson ska skriva om idag."

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2022/10/20 :  22:08:08  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det är få saker på den här planeten som låter lika behagligt som en hårt piskad Hammond B3 ihop med elgitarr, bas och trummor.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/10/21 :  07:43:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
När Deep Purple kom rillbaka på 80-talet tyckte jag att orgeln lät mossigt. Då var det syntar som gällde. Så tycker jag inte idag.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2022/10/21 :  08:49:28  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Tack för en mycket intressant video.
Go to Top of Page

secanbj

641 Posts

Posted - 2022/10/21 :  09:21:21  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
klaviatur och rock kan vara hur bra som helst, tex denna video där man nyttjar sk whammybar

https://www.youtube.com/watch?v=1IINu-Ug4Go

/Anders

Edited by - secanbj on 2022/10/21 09:22:47
Go to Top of Page

abbot

662 Posts

Posted - 2022/10/22 :  20:46:14  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Höttu secanbj, det där var ett händigt dragspel. Riktigt drag när han spelar!!!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2022/10/22 :  21:48:50  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
I forntiden körde Uriah Heep med framträdande Hammond med Leisle

https://www.youtube.com/watch?v=y6SQniO7SnU

Sedan har vi ju Rick Wakemans orgelsolo i Parallells

quote:
lot and we're happy to have been given that chance. [...] We've come back to a happier medium. [...] If we wanted another 'Tales' concept we would have gone in that direction, but we needed to relax for a while#8212;a little more laughing and jive."[18]

In addition to recording at Mountain Studios, "Parallels" and "Awaken" features the church organ at St. Martin's in the town of Vevey, some four miles away from Montreux.[13] The band considered using a mobile studio to record on location, but Timperley persuaded them to rent a telephone line due to their high fidelity and the ability to feed the line directly into the studio.[19][17] "Parallels" was recorded with Wakeman in the church and the rest of the band in the studio; White counted the band in and they played the song through. On "Awaken", the organ is an overdub.[19][17] Wakeman described the experience as "absolute magic".[18] Wakeman changed his sound on the album with the use of a Polymoog, a polyphonic analogue synthesiser, which supplemented his traditional use of the Mellotron, Hammond organ, the RMI Electra Piano, and Minimoog synthesiser.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000