HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 6SN7
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2022/11/23 :  13:03:19  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Har Telefunken gjort egna 6SN7?

Ja har sett 6SN7 m Telefunken logga på.
Men 6SN7 e ju amerikanskt rör så ja undrar om de e rebrandat lr egen tillverkning.
Ja har några 33S30 från Standard Radio å dom e gjorda i Ulvsunda.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2022/11/23 :  21:36:06  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det finns ingen noterad ekvivalent till 6SN7 i det europeiska systemet (som 12AX7 = ECC83). Så gör man ett rör enligt (det troligen patenterade) receptet för 6SN7, så lär det kanske ha varit ett krav att kalla produkten för 6SN7 och inget annat. Viss utrustning (inte vanlig konsumentelektronik) lär nog ha haft snäva specar för vilka rör som skulle användas, så då borde det ha funnits lönsamhet i licenstillverkning, alltså som att Telefunken kanske tillverkat 6SN7.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2022/11/24 :  01:40:40  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
På samma sätt kan du se 6080 med Telefunkenlogga och i Telefunkenaskar men som inte är egentillverkade. De jag har sett är tillverkade av General Electric vilket man kan se på deras i glaset etsade punktformade datumkoder. Dessa är ett kännetecken för GE. Det var vanligt med sådana samarbeten även mellan stora rörtillverkare. (TFK:s egna är en liten serie i robustare och kortare glaskropp).Jag köpte nyligen ett 6BX7GT som var märkt RCA men tillverkat av Tung Sol. Det var uppenbart när jag jämförde inälvorna mellan RCA och T-S. Legotillverkning, helt enkelt.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2022/11/24 :  11:22:57  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja 6080 e väl e jänke rör de me!?

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2022/11/24 :  14:18:27  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
6080 verkar vara en mer "industrianpassad" version av 6AS7GT, allt verkar samma utom att 6080 har en högre tillåten pulsspänning på anoden (3000 V vs 1700 V). Man kan misstänka att det är en amerikansk konstruktion.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2022/11/25 :  02:02:11  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Ja, 6080 är en robustare version av 6AS7G (utan 'T' som står för tubular). Telefunken och Philips/Mullard tillverkade också dessa. På europeiska fick de beteckningen ECC230. https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_ecc230.html
Philips ECC230/6080 SQ (special quality) tillverkades av Mullard i Mitcham. Jag vet inte om de även tillverkades annorstädes. Telefunken tillverkade 6080 i Ulm. Deras version har triple mica. Vet ej heller om de även tillverkades i Berlin. Som jag tidigare skrev övergick de till att köpa sina 6080 från GE men de salufördes som Telefunken. Som audiorör har Telefunken 6080 fått ett lite dåligt rykte för att de flesta är GE som inte anses låta likadant som 'genuine TFK' men är vanligast förekommande.

Edited by - abbot on 2022/11/28 01:31:14
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2022/11/25 :  02:04:50  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Jag vet att det har förekommit ryska 6N8S/6H8C falskskyltade som Telefunken. Eller tror mig veta. Jag har bara läst det och kommer inte ihåg om jag såg något foto.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2022/11/25 :  02:09:01  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Tro nu inte att jag inbillar mig att jag kan en massa men det där råkar jag känna till...
Lite annat också.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2022/11/25 :  02:12:42  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Jag borde ha tagit med den här länken också men den kunde ni klicka på om ni följde den förra: https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_6080.html
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2022/11/25 :  02:24:03  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Förresten, man ska inte vara så snabb på tangenterna - triple mica har nog de flesta eller alla 6080. De är nog mera framträdande i TFK för att den har en 'shorter bottle', precis som Mullards/Philips' hade åtminstone på 50-talet. De som tillverkades senare i Mitcham har en högre 'flaska' med ett glas som verkar tunnare och metallsockeln är högblank på de nyare. Som ni såg om ni följde andra länken finns det en uppsjö av varianter. Bendix i USA tillverkade en med grafitanoder. Det röret påstås vara 'tungt som en handgranat'.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2022/11/25 :  13:32:19  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Jo du e duktig på att hitta info om rör å dess ursprung.
ECC230 hade ja glömt.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2022/11/25 :  19:34:06  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
CSF-Thomson, Frankrike var en stor tillverkare av 6080 så även om USA var störst var de inte ensamma. CSF-Thomson är ett ganska nytt konsortium.
Om någon vill köpa riktigt dyra 6080 är nog bästa valet Bendix 6080 med 'slotted plates'. Då alltså om man vill göra av med mycket pengar.
Nu har ju detta inget med 6SN7 att göra eller bara till en mycket liten del, sedan länge passerad.

Du är något på spåret där, Imperial. Jag vet ganska mycket och kan ganska lite. Du själv kan ganska mycket och vet tillräckligt. Ska vi byta?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/11/26 :  00:21:23  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Instruktionsfilm om hur man packar upp ett paket med rör.

https://youtu.be/rVmdZciF_XY

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2022/11/26 00:38:59
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2022/11/26 :  02:36:04  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ha ha!

De va länge sedan ja så Fleksnäs.
Han får ett Mullard EL37 å stoppa i sin QuadII m överkokt nät trafo.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2022/11/27 :  10:36:03  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Att nättrafon kokade i Quad2 berodde oftast på DC-läckage i kopplingskondingarna till slutrören av märket Hunts. Hunts produkter
var oftast även undermåliga i "modern tid" I Practical wireless 1943
annonserade firman: "On every battlefield condensers are at work Hunts the home of condensers" Ibland undras hur England kunde vinna kriget!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2022/11/27 :  14:10:10  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000