HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Byta talspole på 15" bas
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2023/01/16 :  15:17:20  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Någon som lyckas byta enbart talspole på en 15" bas?
Jag har ett JBL 2220H element där omkoningssatserna prismässigt sprunit iväg...
Någon som försökt/lyckas?

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2023/01/16 :  16:13:04  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Har aldrig gjort det.

Men jag antar att du måste plocka isär allt och när jag har gjort omkoning på elemet så har jag aldrig lyckats att få bort befintlig kon hel det är oftast bara traser kvar av den.

//Niklas
Go to Top of Page

Perfector
Member

476 Posts

Posted - 2023/01/16 :  20:21:26  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Septon i GBG kan nog fixa, men priset vet jag inget om

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2023/01/16 :  22:58:12  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Har du mailat med:
https://www.simplyspeakers.com/jbl-recone-kit-aftermarket-jbl-2220-RK-JBL2220-8.html
Här kan du nog köpa vad du behöver.
Kolla sen:
https://www.youtube.com/watch?v=x6CCrLz-Zts&t=4s
Följ denna video så är chansen stor att du lyckas

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2023/01/17 :  06:40:53  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tack för alla förslag
Jag tänkte prova att montera isär alla delar först. Blir det pankaka så gissar jag att beställng från simply speakter i USA är lösningen.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

iMac
Member

473 Posts

Posted - 2023/01/18 :  17:38:06  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Har en RCF bas som jag har tänkt att göra samma manöver på, kommer att följa detta

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2023/01/19 :  09:15:47  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Plockat isär högtalarelement och bl.a. lindat om talspolar. (T.ex. DLS Ultimate Gothia, Lanzar Distinct. Senaste var DD Audio 9915 och bl.a. B2 Audio HN12.) Enklast att köpa färdiga dock om man vill original renovera. Har man flera element av samma sort så kan man enkelt bygga om för brutalare slaglängd genom att modifiera korgen och lägga till fler magnetringar.


Plocka med gamla basar. Risken är kanske stor att spidern är rutten. Högtalarelementet kanske behöver magnetiseras om osv. Jobbet kan bli ogjort.

En konsats är ofta vettig om du inte skall ändra lindningen eller pga andra orsaker än snäv ekonomi.

quote:
pix
Blir det pankaka så gissar jag att beställng från simply speakter i USA är lösningen.
Det torde vara självklart att handla av svenska butiker, stötta lokalt speciellt just nu. Hoppas fler tänker så.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2023/01/19 :  11:34:27  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
Det torde vara självklart att handla av svenska butiker, stötta lokalt speciellt just nu. Hoppas fler tänker så.
Självklart! Men vilka butiker lagerför detta? Till vettiga priser? Som inte är import från USA eller Kina! Svensktillverkade konsatser...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

iMac
Member

473 Posts

Posted - 2023/03/29 :  17:13:34  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
F5

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2023/03/31 :  10:16:32  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja har plockat isär flera olika element å bytt talspolar genom åren.
Ja har värmepistol m böjbar stålslang så att ja kommer åt å värma punktvis å några olika special lödkolv spetsar.
Ja har åxå olika special slipade Knivar, Mejslar å Stämjärn för att plocka isär högtalarelement

Problemet m moderna högtalarelement framförallt på pro sidan e att ju högre effekt ett element tål desto jävligare lim.
Starkt Thinner (ja kör m Jotun No9) löser ofta upp limmet en stund å lämnar för det mesta inga fläckar.
Man får prova sej fram m kemikalier men min upfattning e att kemikalierna ställer till det mer än det hjälper.

Men de e ett segt å tidskrävande jobb å byta talspole som kräver tålamod.
Man får inte gå på för hårt heller för då ere förstört.
Sen ska nya spolen mätas i å centreras å de e oftast mycket enklare om man köper ny konsats som inte har gamla limrester ojämna kanter å passa in mot varandra

Enklast e å kona om men de kostar stålar.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2023/03/31 :  16:15:14  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
@ imperial
Tack. Jag tror att riskerna att det blir fel är stora.
2220 har ett väldigt smalt spelrum, så jag tror att byte av hela konsatsen är det bästa.
Jag inväntar bara att kronan skall få lite värde för att beställa från US

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000