HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 The Jävlaranamma!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2023/02/08 :  08:08:33  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Jag tänkte först bara uppdatera min hemmattråd med lite bilder mewn eftersom detta projektet vart ett mörkt moln på min lista över misslyckanden i nästan 20 år så förtjänar det en egen tråd.
Inget speciellt för vissa men sinnesfrid för mig.

Nåja, runt -05 så köpte jag på mig två uppsättningar kretskort och en hög komponenter. En uppsättning gick till mig och andra till en kompis.
Hans sattes ihop men brusade och skrapade nått jävulskt och hamnade sedan i malpåsen pga div flyttar, sambos, barn osv.

Min uppsättning byggdes ihop och div fel orsakade att jag tog en semester från denna hobbyn på 10 år eller så.

För några år sedan under ett samtal med ovan nämnda kompis så kom projekten på tal och han sa att han faktiskt hittade sitt projekt i garaget under en städning. Han hade inte kommit för sig att köra den till tippen än bara.

I riktig Indiana Jones stil utbrast jag (nåja....) IT BELONGS IN A MUSEUM!!

"Ta den och bygg färdigt den, säljer du den får jag hälften".

Sagt och gjort.
Från ett isolerat garage flyttade det till ett oisolerat och fick stå där ett år eller så.



Med tanke på kontakter, kabeldragning och kallödningar så plockade jag isär allt, rengjorde korten och lödade om så gott jag kunde.
Den massiva 2x30V trafon på 1kVA såldes och andra kylflänsar införskaffades (skänktes av en kille på facebook, kanske medlem här?).

Svep beställdes och jag började laborera med layout.


Vid detta tillfälle hade jag ett par trafos på 2x18V och 200VA per styck. Dessa kom senare att bytas till 2x26.4V och 300VA per styck.



Fortsättning följer.

.....where the music comes to die.

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2023/02/08 :  09:03:15  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Kul att damma av gamla projekt!

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2023/02/08 :  09:58:49  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Spännande!
Ska bli intressant att se vad grenröret (övre bild) kan bidra med till egenskaperna av förstärkeriet!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2023/02/08 :  10:09:41  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Grenröret behövs för att bli av med överskottsvärmen

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2023/02/08 :  10:17:49  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Alltid roligt med byggtrådar. :)

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2023/02/08 :  13:40:39  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
Alltid roligt med byggtrådar. :)


Visst är det .

Oavsett så bytte jag en vetelängd mot lite pulverlackning och fick detta tillbaks.


Jag monterade sedan effekttransistorerna (MJ15003/15004) och började på ormboet.





.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2023/02/08 :  13:49:58  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Allt monterades och jag började att testa.
Nån gång ska jag kanske lära mig att testa på bänken innan jag skohornar in allt i en låda.


Självklart så strulade det.
Ena kanalen var stendöd och den andra missljudade till den grad att jag trodde högtalarna jag testade med gick åt helsike.

Högtalarna klarade sig och efter lite rådfrågande i den antika tråden på Diyaudio så visade des sig att på huvudkortet där signalen går in från kontakterna så finns det inte en utan TRE poler märkta GND. Dessa är sammanbundna med ett streck så jag resonerade att det var så enkelt som en jordpunkt med tre tampar för att möjliggöra flera anslutningar.

Det var fel. Två var samanbundna men den tredje var skild från de andra. Så jag försökte helt enkelt justera in slutsteget utan signaljord ansluten.
En kabel löste det.

På den andra kanalen var det nån eller flera av trissorna som var trasig. Jag bytte helt enkelt alla.

Så, nu funkar de som de ska. Möjligen lite brus men det spar jag till en senare dag då jag har en komplett anläggning som jag vet i övrigt är riktig.

Trafosen uppgraderades och allt justerades in.
Här testas de med en chromecast och ett rörförsteg.


.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2023/02/08 :  13:55:46  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Och till sist resultatet:




Och till sist den lilla detaljen. Pricken över I:et.



En klon av Krell KSA-50, 50W klass-A i 8ohm.
(Diyaudio.com Pinkmouse ed. anno 2005).

Perfekt med dessa elpriser.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2023/02/08 :  13:59:18  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tjusigt!

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2023/02/08 :  15:07:12  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja jag tyckte jag kände igen korten (Krell ksa 50 tror jag den hette).
Jag skeppade mitt halv färdiga bygge till staterna.....

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2023/02/08 :  15:13:06  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
Jag skeppade mitt halv färdiga bygge till staterna.....


Vänta lite nu, var det inte du som köpte mitt första försök?
En svart, svetsad låda med rödbetsade träsidor och fläktkontroll från en pc på fronten?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2023/02/08 :  15:48:28  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Nej det var inte jag....:)

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2023/02/08 :  16:15:13  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tjusigt! Ska det nu göras med transistorer så ska det i alla fall fan i mig göras ordentligt

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2023/02/08 :  21:47:09  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Wow, imponerande. Älskar byggtrådar!

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2023/02/09 :  07:27:00  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
Wow, imponerande. Älskar byggtrådar!

Det kommer mera

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000