HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Damm å smuts
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2023/02/11 :  23:56:44  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja borstar av vinylen m en Decca skiv borste så fort ja lagt plattan på tariken.
Ja stryker av borsten mot nåt mörkt tyg för att se hur mycket damm som lossnar.
De e alltid lite damm som lossnar även på plattor som ja lirar ofta.

Min fråga e hur vinyl plattor kan bli dammiga när dom ligger i sina konvolut.
Lr ere bara inbillning?

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2023/02/12 :  01:31:53  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Det finns alltid damm svävande i luften. Dammet attraheras av vinylens laddning av statisk elektricitet. Det är nog inte i konvoluten de blir dammiga (om konvoluten är dammfria).
Go to Top of Page

Perfector
Member

476 Posts

Posted - 2023/02/12 :  04:15:53  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Damm smyger sig in överallt och vinyl är statisk av naturen.
Du kan ta några droppar etylalkohol på borsten, det användes förr på små dukar avsedda att torka bort dammpartiklar på ljupet.
Det dunstar nästan direkt och lämnar inga efterverkningar som kan störa.

"Clarity by Choise"

Edited by - Perfector on 2023/02/12 04:16:30
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2023/02/12 :  09:44:42  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Du svarar på din fråga själv i din första mening... Sluta borsta, så slipper du statisk elektricitet (merparten) och därmed det som gör att dammpartiklarna attraheras av skivan.
Bättre försiktigt borsta nålen mellan plattorna och ge skivorna en våttvätt emellanåt.

Edit: Jag torrborstar emellanåt också, men då åker alltid antistatverktygen fram för att mota laddningen som skapas.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2023/02/12 09:47:13
Go to Top of Page

Perfector
Member

476 Posts

Posted - 2023/02/12 :  10:45:00  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Är nog inte riktigt med på noterna att bara borsta nålen.
Dammet sliter hårt på nålspetsen och kortar livslängden.
Använd en kolfiberborste som normalt tar bort laddningar i vinylen.
Du kan åxå dra en extra jordkabel mellan spelaren och förstärkaren så får du frid i spåret.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2023/02/12 :  14:21:13  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
De står bara "Decca record brush Made in England" å den har två rader m borst strån som e väldigt tunna.
Om de e kolfiber strån lr nåt annat har ja ingen aning om.

Endel plattor kan spraka när ja tar ut dom från konvolutet.
Dom sprakar inte när stoppar tebax dom i sina konvolut.
Då har plattan fått sej en rejäl borstning på bägge sidor.
Pickuppen har åxå en liten borste monterad på plasbiten som själva nålen sitter i å borstar kommande spår som nålen ska plöja igenom.

Hifikit har rengörings vätska mm bra å ha t vinyl.
Ja får kolla va ja behöver komplettera med.

Min vinyl rigg har varit nedpackad i flera då ja inte hade egen lägenhet.
Rör riaa som ja lirar på nu köpte nu i höst.
De ett försteg byggt av nån hempulare med Allen Wright's super regulatorer.
De blidde en till vinylsvarv åxå, en Kenwood KD-550.
Ja ville ha e direkt driven å de va rätt pris.

Orginalarmen ligger å väntar på en redig genomgång av lagren.
Under tiden så har ja monterat en inte helt koplett Mayware Formula IV tonarm å hängt i en Pickering XSV-3000 m ny nål från Jisco.

Mayware armen har på senare fått nytt kablage å den som gjorde detta drog åxå en separat jord kabel som e kopplad t den separata jord skruven.

Skivtvätt har ja en snackat om å bygga.
Tiden räcker bara inte till.

Överlag så här långt e nöjd den här vinyl riggen.
Men finns ju som sagt en å annan sak kan bli bättre.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Perfector
Member

476 Posts

Posted - 2023/02/12 :  14:47:00  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Grattis, du har mao. en ordentlig rigg som du kan vara stolt över.
Play it again Sam

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2023/02/12 :  14:49:00  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Lägg vinylen åt sidan och spela CD/SACD/DVD-Audio/BluRay alternativt strömmande media istället så slipper du damm i spåren!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2023/02/12 :  15:50:54  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
CD/DVD å så svåra å få nåt ljud när ja försöker lira dom på vinylsvarven

Skämt åsido.
Ja har en gammal Lenovo me 4TB disk
Kör J-river på den å de kodas av me en moddad Gustard X16.


Min son som 20bast köper mer vinyl än va gör.
De kommer det å bli ändring på framöver.

De e lite pyssel me vinylen.
Man ska vända sida å se efter smuts å damm.
Sen har ja rör riaa å där ska de sitta bra rör i.
Byta rör märke å trimma in ljudet mina krav.

Små saker kan göra väldigt stora förändringar i ljudet som strömmar ut igenom högtalarna.
Bara det gör det intressat.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/02/13 :  15:49:16  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
En gång i tiden jobbade jag i ett kontor som var inhyst i ett tvåvåningshus med källare från sent 1800-tal. I källaren hade vi en oljepanna. En morgon när jag kom först till jobbet, så tyckte jag att det luktade konstigt. Allting såg också lite dunkelt ut. Jag upptäckte vad det var när jag hade placerat handen på en dörrkarm. Handflatan blev svart av sot.
Det som hade hänt var att skorstensrör från pannan hade glidit isär och lecakulor från fyllningen runt rören hade trillat in i rören och täppt till. Rökgasen från pannan hade i stället letat sig ut i huset och fyllt huset med sot innan pannan hade stannat. Sotet hade letat sig in överallt, in i stängda skåp och lådor, in mellan papperen i pärmar och gjort alla papper och dokument sotiga. Det fanns inte ett enda skrymsle i huset där sotet inte hade letat sig in. Alla ytor var täckta av ett jämt lager av sot och det var därför jag inte såg vad som hade hänt innan jag fick sotet i handen.
Så nog kan damm leta sig in överallt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2023/02/14 :  09:10:48  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
De flesta skivborstar är "halvledande". Dock är det ju inte ovanligt att vi audiofiler går runt i isolerande Birkenstocks, eller på senare tid, raggsockor. Då gör den halvledande borsten inget åt den statiska uppladning som får dammet att attraheras till skivan.

Det finns borstar med en jordsladd, som ansluts i stickproppens jortuttag. Men om man inte har en sådan så kan man ju alltid lägga ena handens fingrar på jordplinten när man borstar rent skivan.


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2023/02/14 :  16:08:00  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Borste m jord sladd låter ju hel fräsigt.
En skulle ja vilja ha.
Har du nån länk.

Ja fick utbildning i gymnasiet på ESD skydd å jordning.
På Ericsson var dom sten hårda m ESD skyddet när man höll på me grejjer som skulle kunna ta skada.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2023/02/15 :  06:48:25  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
"The Big Record Brush"
Michael Fredmer tetar den här:
https://www.analogplanet.com/content/big-brush-three-dry-record-brushes-compared

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Perfector
Member

476 Posts

Posted - 2023/02/15 :  09:42:12  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Det fanns tom. en liten batterdriven dammsugare med en rund ihålig borste (väldigt mjuk) som man kunde suga upp dammet i spåret med.
Men det går nog inte att hitta den idag, fast kul och den funkade klockrent.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2023/02/15 :  11:13:19  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tackar för länken Pix.

Ja en liten battreri driven damsugare vore ju skit coolt å ha.
Nu finns de ju massor m olika damsugare på marknaden men ingen specifikt för vinyl rengöring.

De närmaste man kommer e väl skiv tvättarna.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2023/02/15 :  13:51:14  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
En till pryl:
DS audio lanserade nyligen en ionizer.
Priset är hårresande. Men googlar man ionizer så verkar det inte vara allt för koplicerat att bygga sig sin egen..
https://positive-feedback.com/reviews/hardware-reviews/ds-audio-vinyl-ionizer-ion-001/

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2023/02/15 :  22:53:47  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ska man ha ozon så kan man bygga sej en plasma tweeter.

http://www.plasmaspeaker.de/diy-ionophone.html

Man måste ta bort alla grejjer som är gjorda av natur gummi bara.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000