HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Min enkla "analys" av ljudåtergivning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2023/02/26 :  08:59:25  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Min enkla "analys" av ljudåtergivning består egentligen bara av en bedömningspunkt:
-Kan jag lyssna odistraherat på musiken?

För att besvara den frågan måste jag emellertid vara medveten om att allsköns distraktioner kan inverka, dvs inte på långa vägar enbart det lufttrycks-variations-mönster som levereras från apparaturen, via rummet till mina höron. Sinnestillstånd såväl som diverse yttre distraktioner påverkar förutsättningarna för det odistraherade musiklyssnandet.
Därför är det uppenbart viktigt att inte förhasta sig i ett omdöme om det som apparaturen åstadkommer.

Sedan ganska många år nu, så analyserar jag inte ljudet särskilt ingående. Vettigt eller inte kan diskuteras, men så har det utvecklats för min del.
Det handlar istället nästan uteslutande om huruvida jag lyssnar distraherat eller odistraherat på musiken.
Jag gissar att odistraherat lyssnande även förutsätter att jag lyssnar på för míg tilltalande musik. Annars finns risken att jag distraheras av musiken, fast jag kanske tror att det är "anläggningen" som orsakar distraktionen.

Det här har lett till den apparatur och den rumslösning jag har idag. Vägen dit har varit såväl lång som ganska så o-gratis. Det finns förhoppningsvis avsevärt mycket smartare sätt att nå det odistraherade lyssnandet (om det nu är det man vill åstadkomma). Men bortsett från själva metoden att "nå fram", så tycker jag att mitt sätt att bedöma ljudåtergivningen fungerar väldigt bra och - åtminstone för min del - är högst relevant.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2023/02/26 :  10:36:08  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Det ligger mycket i vad du säger. Med mina ord för samma sak så kan jag lyssna helt avslappnat under en lite längre tid då är ljudet bra. Inget skaver eller irriterar utan jag försvinner in i musiken. Det ska erkännas att det inte varit så särskilt ofta men det har hänt

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2023/02/26 :  10:39:45  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
För mig är det som följer.
Jag kan distraheras av musik (den stör mina inre vibbar) och då lyssnar jag inte på det mer utan plockar fram sån't jag gillar.
Eftersom det är det enda jag kan påverka helt utan yttre influenser så blir det alltid sån't jag gillar
Eftersom livet är skit, och dessutom orättvist så vill jag ha ett område där jag är min egen gud och bestämmer vad mina öron ska matas med.
Men, det är jag det

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2023/02/26 :  10:44:12  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Nej, det är inte ofta det händer.
Oftast är det på grund av mig själv det inte händer, eller på grund av att jag blir bokstavligen störd.

Ska jag generalisera lite så har inga lådhögtalare givit mig det odistraherade lyssnandet.
Om det beror på lådhögtalarprincipen som sådan eller på att jag inte har behandlat rummet på ett sätt som lådhögtalarprincipen kräver, det vet jag inte. Det kan även bero på att jag råkat lyssna på massor av dåliga lådhögtalare och missat de bra. Eller så kan det bero på att jag har en förutfattad mening om lådhögtalare, som förvränger min lyssning.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2023/02/26 :  12:47:42  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Vad är det som är skit mer specifikt?

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/03/06 :  21:23:13  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Under ett antal år kunde jag sällan lyssna avslappnat på musik utan var så fokuserad på ljud att dat verkade som jag bara satt och letade fel. Jag hade järnkoll på mitt ljud och kunde höra minsta förändring med hjälp av utvalda musikstycken. Men roligt att lyssna på musik var det inte. Uppgraderingar ledde aldrig till att jag blev nöjd. Lyckligtvis kom jag ur det här. Jag har inte längre järnkoll på ljudet men det är roligare att lyssna på musik.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2023/03/12 :  18:08:01  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Jag tror det börjar med en ljudutflykt för de flesta, man vill testa allt möjligt för att se vad som finns därute, man vet ofta inte riktigt vad man söker, den inre referensen som vägleder en är flytande och föränderlig, när så den inre referensen börjar bli inringad och stabil över tid så är det som finns utanför inte längre så intressant, (ur min egen synpunkt).
Jag byter väldigt sällan apparatur numera, förkovrar mig istället i ny musik.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2023/03/12 18:08:56
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2023/03/12 :  18:36:48  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Ljudåtergivning i sig är, när jag nu särskilt tänker på det, i många fall helt sekundärt. Jag brukar vilja ha musik (musik som jag gillar) när jag gör nåt manuellt arbete som är "tråkigt", som att sopa golvet eller löda in en mångtrådig kabel i en kontakt eller liknande. Då spelar det inte mycket roll hur det "låter", jag minns att det brukade gå fint med Radio Luxemburg på mellanvågen eller nåt exotiskt på kortvågen, eller, på senare tid, en mp3-spelare med en liten högtalare till. Ibland hamnar jag dock i träsket med att jämföra med verkligheten. Typ "hur låter en kyrkorgel i kyrkan och hur låter den på en inspelning här hemma" och då kommer tekniknörden fram. Vad krävs för att få en verklighetstrogen eller åtminstone sannolik ljudupplevelse i favoritfåtöljen? Då blir det lite hembesök hos kompisar med olika anläggningar, justeringer i den egna anläggningen och annat i den stilen. Tyvärr brukar det efter ett tag leda till att man (jag) tappar intresset för själva musiken och då blir det åter till Springsteen på kassettband när förströelse behövs. Men jag brukar då tänka på att det finns inspelningar med Caruso som är helt förfärliga rent tekniskt, men som ändå kan ge tårar i ögonen. För min del blir slutsatsen att om musiken kan beröra, sätter jag ljudkvaliteten i andra hand.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000