HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Erfarenhet av stax lurar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2023/03/03 :  17:36:39  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Har någon erfarenhet av Stax elektrostater? Min förutfattade åsikt är otroligt välupplösta men saknar kropp och bas. Fel? Rätt?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/03/04 :  12:42:04  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Har inte hört dem med det du skriver verkar stämma med vad många tycker. Förstärkare spelar säkert in. Stax egna kanske kan vara en anledning för det finns betydligt mer påkostade.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2023/03/04 :  15:55:48  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag har ett par STAX Lambda liggandes tillsammans med tillhörande förstärkare SRD-X. Jag har själv inget minne av att det var dålig bas eftersom jag sällan längre lyssnar med hörlurar. Jag köpte dem troligen på 90-talet och tycker att de är lite för plastiga och sköra. Jag har använt mera robusta lurar från Sennheiser.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2023/05/13 :  15:20:13  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Stax är målet för mig. Behöver jag egentligen annat än Stax lurar och DAC och förstärkeri samt nätverksklient ? Nejdå, att känna basen i ryggmärgen är ganska onödigt. Vad jag lämnar i bastyngd jämfört med fullregistershögtalerare får jag i gengäld med Stax en djup, ren och snabb bas utan rumsskit. Det är väl så att andra lurar kan tyckas ha mer bas, men den kan lätt bli luddig. Därför anses Stax SR-L 007mkII ha aningen för mycket bas, något som Stax prioriterade som fix och tog fram dessa. Denna är en favoritlur för mig, men inte är Lambda klanen på något sätt basfattiga direkt. Bara rena. Och visst är musiksmaken något som inverkar, med klassiskt och jazz vill man ofta ha rent ljud. Och vill jag ha bas i överflöd duger electro med synthbas. Men, det däran att betala för custombyggt förstärkeri är inte min grej.

Edited by - MartinN on 2023/05/13 18:15:41
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2023/05/13 :  15:26:01  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
quote:
Jag köpte dem troligen på 90-talet och tycker att de är lite för plastiga och sköra. Jag har använt mera robusta lurar från Sennheiser.

Visst kan Lambda (de rektangulära) tyckas vara plastiga, men är relativt hållbara för hemmalyssnande på en och samma plats, kan dock tänka mig katastrof om man druckit något och sätter sig på dem. Med mera gedigna material blir det tyngre saker att ha hängande på huvudet, kan bli obekvämt.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2023/05/13 :  18:21:26  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Det allra bästa med Stax är dock att ljudbilden är precis och öppen, så nära högtalarupplevelse man kan komma. Tyvärr blir det bättre då det också blir dyrt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000