HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Uriah Heep
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/04/14 :  16:14:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Sitter och lyssnar på deras senaste platta "Chaos and Colour"som jag tycker är riktigt bra.
Den är precis som jag vill ha en Uriah Heep platta. Melodiösa låtar i en blandning av hårdrock, mjukrock, ballader, enkla låtar, komplexa låtar där de flirtar med progressive rock.
Fantastiskt att ett band som skivdebuterade 1970 fortfarande kan låta så här angelägna.
Åtminstone om man gillar 70-tals rock.

Visserligen har de bara en originalmedlem kvar, gitarristen Mick Box. Men sångaren Bernie Shaw och keyboardisten Phil Lanzon har varit med i 35 år.
Faktum är att de allra flesta som var medlemmar i bandet på 70-talet idag är borta.

Vill ni läsa om bandet så gå in på Wikipedia.
Detta är mitt personliga tyckande om bandet.

De var stora i min bekantskapskrets när jag började köpa skivor runt -73 och de kom att under en period bli mitt favoritband jämte Deep Purple.
De brukar jämföras med den gruppen vilket jag tycker är fel. Uriah Heep var mer låtorienterade utan långa instrumentala utsvävningar och virtousitet.
Ett signum var deras falsettkörer i bakgrunden som de kunde prestera eftersom alla i bandet kunde sjunga vilket gav dem deras speciella sound.

Deras första platta Very heavy very humble räknas av många som den platta vid sidan av Deep Purple in rock och Black Sabbath som år 1970 definierade hårdrocken och Heavy Metal.
Annars tycker jag att de varit skamligt underskattade under många år när det gäller deras betydelse.
Många grupper inom Power Metal har helt klart influerats av tidig Uriah Heep.

Under andra hälften av 70-talet ändrade de stil och blev mer poppiga och influerade av amerikansk AoR, vilket jag inte gillade, så jag tappade intresset.
På 80-talet försökte de anpassa sig till den metal trend som fanns då. inget jag gillar alls.

Men 1995 kom plattan Sea of Light där de hittade tillbaka till den stil jag gillar. Dessutom höjdes kvalitén på låtarna avsevärt.
Uppföljaren Sonic Origami från 98 är minst lika bra. När jag upptäckte dessa plattor för ett par år sedan, så hittade jag tillbaka till bandet. Tyvärr skulle det dröja till 2008 p.g.a. kraschande skivindustri innan nästa platta kom ut, en platta som heter Wake the Sleeper. Jag har inte hört den eftersom den just nu inte går att få tag på. Inte heller de två som kom efteråt. Finns inte på streaming tjänster heller. Märkligt, eftersom det finns hundratals av kompilationer och liveplattor med gruppen.
Många verkar anse att Wake the Sleeper är en av deras bästa plattor.
Däremot har jag plattan Living the Dream från 2018 och det är en platta jag tycker är rolig att lyssna på. Finns lite influenser av 70-talets Deep Purple på den plattan, tycker jag.

Alltså, plattorna från 1970-1975 och 1995 och framåt är det som för mig är Uriah Heep. De andra är bara Uriah Heep till namnet. Gillar man de tidiga plattorna, så är de senare plattorna väl värda att kolla in. Men det är vad jag tycker.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Perfector
Member

481 Posts

Posted - 2023/04/14 :  17:56:42  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Jag har 34 plattor i mp3-format av dom.
Fick tom en T-shirt när min dotter som kände några bandmedlemmar (hon bor i England sedan mer än 35 år) när hon berättade det för dom
Backstage crew står det på ryggen och en massa strålkastare på framsidan.
Den hänger något använd på en galge i mitt datorrum
Vill nå'n ha kopia av låtkatalogen kan nog det ordnas

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4440 Posts

Posted - 2023/04/14 :  20:37:08  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

Björn-Ola skrev.
quote:
de senare plattorna väl värda att kolla in


Skall kolla.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2023/04/15 :  14:45:17  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Dom var mina första idoler, speciellt efter skivan Sweet Freedom som jag spelade dag ut o dag in.
Såg dom på Gröna Lund någon gång på 70 talet när jag gick i högstadiet.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/04/15 :  15:55:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Precis när jag skrev det här damp skivan "Into the wild" ned i brevlådan. Fick tag på den begagnad. Från 2011 och den blev basisten Trevor Boulders sista skiva med gruppen innan han gick bort i cancer 2012. Han kom med i gruppen 1977, efter att ha varit medlem i David Bowies Spider of Mars. Han blev då deras fjärde basist i ordningen.
Nu har jag lyssnat lite på den och den känns inte lika bra som de andra fyra skivorna jag har från epoken 1995 och framåt. Lite av ett återfall till 80-talets metal. Men det finns bra låtar.
Här är en låt jag gillar med tvära kast och typisk Uriah Heep kör i slutet: https://youtu.be/YG70BU5k0XE

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/04/15 :  18:55:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Bågra andra bra exempel på bra låtar från den senare perioden i bra liveframträdanen.

Between two worlds: https://youtu.be/di4vFTDft14

The Golden Palace: https://youtu.be/kHaSS5Y8Nvs

Save me tonight från senaste plattan: https://youtu.be/bGZz0YvuhS8

Mistress of all time: https://youtu.be/k3Y_07DoFi8

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Perfector
Member

481 Posts

Posted - 2023/04/15 :  20:01:23  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Ni glömmer bort att ingen kan ersätta David Byron som sångare.
Lyssna på July morning så förstår ni varför

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2577 Posts

Posted - 2023/04/15 :  20:24:37  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/04/15 :  20:29:53  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
https://youtu.be/y6SQniO7SnU

Jag tycker att Bernie Shaw gör ett mycket bra jobb och han är idealisk för det som jag tycker är äkta Uriah Heep. De andra tre sångarna som de hade mellan David och Bernie var av ett annat slag, de var bra, men hade andra sångröster.
David Byron var dock speciell. Lyssna på honom i min favoritballad "Rain" https://youtu.be/VrbgbL-iIOY Tyvärr gjorde hans alkoholism honom omöjlig och han fick sparken 1976.
Mick Box försökte få honom tillbaka i gruppen i början av 80-talet men till Micks stora förvåning så var David inte intresserad. Han dog några år senare i en hjärtattack.
Bernie Shaw gör ett mycket bra jobb på den låten också. https://youtu.be/Y1nyPEkFrBQ


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2023/04/17 :  13:52:53  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
För mig så dog de i samma veva som Byron fick sparken. Inte samma sak utan hans röst och jag har inte kommit överens med senare upplagor.

Såg dem -74 på Grönan, den gången då Byron var "lite" rund under fötterna och drattade ner i orkesterdiket. Två gånger...
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2023/04/17 :  18:21:50  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Då måste vi varit på samma gig

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000