HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ventilerade lådor?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2023/06/25 :  11:46:08  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Är det någon som kan förklara hur principen för en ventilerad låda fungerar?

Jag menar inte basreflex där portens area/längd skapar en resonans, utan den princip som Altec/JBL ofta använde i sina monitorer på 60-70-talet. En slits slits/öppning i en förhållandevis stor låda.

Här ett exempel

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Perfector
Member

478 Posts

Posted - 2023/06/25 :  12:29:45  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Ju större lådan blir i förhållande till elementet desto kortare blir röret för att behålla belastningen mot konens rörelse.
Jag kallar det krismax.
Tillslut blir röret /öppningen så kort att lådans materialtjocklek ÄR rörets effektiva längd.
En annan är att man kan använda element med så hög TotalQ att lådan blir oändlig, runt 0.6 och uppåt.
Men jag vet inte om det är giltigt för de du visar.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2023/06/25 :  21:31:26  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tack Perfector
Så om jag förstår det rätt så är även en "ytlig öppning", en basteflex.
Och i så fall så torde simulering av lådans avstämning kunna göras i WinISP?


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Perfector
Member

478 Posts

Posted - 2023/06/25 :  21:44:36  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
ja, om lådan går över "krismax" så blir röret allt kortare tills det endast är hålet i lådan
Jag byggde under 25 år och gav ritning på lådor på 80 liter till 8"
Röret blev 80 x 93 mm långt och belastade då elementet så bra att en 60W bas belastades med pulser på 160 W utan att elementet tog skada.
detta var till Sveriges Radios teknikerutbildning i Kramfors där teknikerna skulle bygga högtalare som slutprov för att förstå hela problematiken med ljud.
Å andra sidan, om lådan blir för liten blir röret längre till ds "sticker ut genom lådans motsatta vägg :-)

"Clarity by Choise"

Edited by - Perfector on 2023/06/26 00:46:14
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2023/06/26 :  22:59:23  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det där med portar verkar vara ganska kontraintuitivt. Försöker man simulera en Onkenlåda med element som är tillgängliga nuförtiden så får man ofta väldigt långa portar, men kikar man på ritningen till gamla Onken W med dubbla 15" så är portarna bara två små gluggar i baffeln.


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Perfector
Member

478 Posts

Posted - 2023/06/26 :  23:47:18  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Långa portar som jag ser det betyder att man försöker stämma av lådan med rören och då blir det väldigt långa rör om man ska ner ordentligt i frekvens.
Rättar man in rören efter en belastning som håller emot så kan det bli i stora lådor att det endast blir hålen och materialtjockleken är det enda "rör" som behövs.
Jag byggde alltid med belastning i röret ungefär som en bilmotor som körs i friläge på höga varv tar skada så skadas även ett element av fel belastning och då sjunker även effekttåligheten
Belastar man konen mot röret så tål dessutom elementet mer effekt än angiven dito då effekttåligheten är baserad på slaglängden och inte den elektriska effekttåligheten i talspolen, vilket brukar vara CA: 3 gånger så mycket som elementets slaglängd ger upphov till
Belasta och bromsa konrörelsen är det enda sättet att styra konslaget och få en precis och exakt bas.
Det finns säkert lika många ideer om hur man kan göra, så jag säger inte att jag är felfri, men det har alltid funkat perfekt för mig.

"Clarity by Choise"

Edited by - Perfector on 2023/06/26 23:48:06
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000