HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Negativskanner_negativ till positiv
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2023/08/30 :  20:36:00  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Jag är i begrepp att döstäda...
Har sorterat och slängt en massa skit?...
Har uppskattningsvis mycket, plus_plus 10000 negativ, som jag vill digitalisera. De flesta småbild och halvformat, Canon Dial, men även en hel del 6 gånger 6.
Negativkvalitet är Kodak PlusX, 400, några Pan F samt Ilford FP4, FP5.
Det är vad jag har för mig att filmerna hette.
Jag vill att skannern skall klara av PlusX och FP4 i första hand.
6 gånger 6 kan jag i första momentet klara mig utan. Jag har ganska bra kontaktkopier.
Att hyra är helt okej. Att köpa max cirka 10000.

Jag skulle uppskatta tips på skanner och hyrställen.


När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.

Perfector
Member

478 Posts

Posted - 2023/08/30 :  20:59:14  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
www.google.se/search?q=negativ+till+positiv+skanner&sca_esv=561360965&sxsrf=AB5stBilKDqySFSsDZmWh4VroDG4LrLzhQ%3A1693421854686&source=hp&ei=HpHvZMeCKLK-xc8Pke6o4Ao&iflsig=AD69kcEAAAAAZO-fLvzkqlNzO6HbOdpwKDAsb8-FX9ON&ved=0ahUKEwjHieiAiIWBAxUyX_EDHRE3CqwQ4dUDCAk&uact=5&oq=negativ+till+positiv+skanner&gs_lp=Egdnd3Mtd2l6IhxuZWdhdGl2IHRpbGwgcG9zaXRpdiBza2FubmVyMgcQIRigARgKMgcQIRigARgKSKFtUABY6mpwBHgAkAEAmAHLAqABvxWqAQgyMS41LjEuMbgBA8gBAPgBAcICERAuGIAEGLEDGIMBGMcBGNEDwgILEAAYgAQYsQMYgwHCAgUQLhiABMICCxAAGIoFGLEDGIMBwgILEC4YigUYsQMYgwHCAggQABiABBixA8ICDhAuGIAEGLEDGMcBGNEDwgIREC4YgAQYsQMYgwEYxwEYrwHCAg4QLhiABBixAxjHARivAcICCxAuGIAEGLEDGIMBwgIIEC4YgAQYsQPCAggQLhixAxiABMICBRAAGIAEwgILEC4YgwEYsQMYgATCAggQABiABBjLAcICChAAGIAEGAoYywHCAgcQABiABBgKwgIGEAAYFhgewgIFECEYoAHCAggQIRgWGB4YHcICChAhGBYYHhgPGB0&sclient=gws-wiz

Kolla denna på google, mycket att välja på

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2023/08/31 :  14:10:58  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Tack för söklänken.
Ja där fanns ju att välja bland.
Jag har tidigare testat att skanna med en billig skanner men resultatet var dåligt. Vill ju inte ha sämre kvalitet än originalet.
Det smartaste och definitivt snabbaste sättet verkar dock vara att fota av negativen. I synnerhet som att det kan ta minuter att skanna med hög kvalitet.
Får ta mig en funderare.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.06 sekunder. Snitz Forums 2000