HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 SL-1200 Mk7 problem
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bipen
Starting Member

8 Posts

Posted - 2024/05/28 :  13:18:21  Show Profile Send Bipen a Private Message  Reply
Jag har köpt en SL-1200 Mk7 men det går inte att ställa in tonarmen så att den blir parallell med skivan. Enligt manualen skall tonarmhöjden ställas in på läge 0 med en AT-VM95E som är 17,2 mm hög. Det blir den inte utan cirka 3 mm för hög i "baken", se bild.

Jag undrar om det finns någon annan forummedlem som har en Mk7 och hur det funkat för er med att ställa in tonarmshöjden?



Edited by - Bipen on 2024/05/28 13:23:45

Perfector
Member

507 Posts

Posted - 2024/05/28 :  13:28:22  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Menar du att den inte går att få i "Våg" ?
det ändrar du genom att vrida motvikten så att den ger rätt utslag.
Därefter vrider du ringen med siffror så den visar noll rakt upp.
Gäller det att ändra hela tonarmen i höjdled så är jag vilse och vet inte.
Här finns i alla fall manualen.
https://eww.pavc.panasonic.co.jp/audiooi/technics/sl_1200mk7_1210mk7/sl_1200mk7_1210mk7_tqbm0412_1_basic_eng_s.pdf

Kortade länken. /ztenlund

"Clarity by Choise"

Edited by - Perfector on 2024/05/28 13:36:17
Go to Top of Page

Bipen
Starting Member

8 Posts

Posted - 2024/05/28 :  13:41:29  Show Profile Send Bipen a Private Message  Reply
Det gäller hela tonarmens höjd, så att den blir parallell när man spelar en skiva. Inte att balansera ut för att ställa in nåltryck.
Go to Top of Page

Perfector
Member

507 Posts

Posted - 2024/05/28 :  14:16:39  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
kolla länken till manualen då

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Bipen
Starting Member

8 Posts

Posted - 2024/05/28 :  14:37:25  Show Profile Send Bipen a Private Message  Reply
Den har jag redan såklart, följde med spelaren (andra meningen i startinlägget).
Go to Top of Page

Perfector
Member

507 Posts

Posted - 2024/05/28 :  17:24:48  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Sidan 16 i manualen beskriver hur du ändrar höjden på hela armen

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21999 Posts

Posted - 2024/05/28 :  20:15:44  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Går den inte att sänka mer i bakkant?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Perfector
Member

507 Posts

Posted - 2024/05/28 :  23:40:22  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Tror man sänker ner hela stolpen som tonarmen sitter i.
Har samma på min Inertia BDT2, fast då lossar man en skruv.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Bipen
Starting Member

8 Posts

Posted - 2024/05/29 :  15:19:54  Show Profile Send Bipen a Private Message  Reply
@ pac
Nej, den står på läge 0 som också är det lägsta rent mekaniskt.

Edited by - Bipen on 2024/05/29 15:20:31
Go to Top of Page

MatsE
Member

626 Posts

Posted - 2024/05/29 :  17:35:35  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply

Ja det var ett konstigt problem. På sid 16 står det att det skall vara
läge 0 för den pickup som du har. Om det inte går att sänka ytterligare
än på det sätt so beskrivs i manualen kanske du kan testa och lägga
på en extra skivspelarmatta på 3 mm. Då skall det bli i våg.
Är det orginalmatta på skivspelaren nu?

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

Bipen
Starting Member

8 Posts

Posted - 2024/05/30 :  11:22:13  Show Profile Send Bipen a Private Message  Reply
Det är originalmattan som är på. Visst kan jag köpa en annan/extra matta men dels påverkar mattan ljudet, det blir ett lotteri, dels varför skall jag lägga ut mera pengar när Technics klantar sig.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2024/05/31 :  21:41:41  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Jag har en Mk2 och har inte haft det här problemet, men jag har å andra sidan inte försökt montera just en sådan pickup. Den är helt original, så den har gummimatta och originalskal. Det är väl slipmat som standard på Mk7, men jag vet inte om det är någon skillnad i höjd på dem.

Huruvida Technics "har klantat sig" tror jag undandrar sig det flestas bedömning i nuläget. Jag antar att du har köpt en begagnad spelare med tanke på att Technics inte har tillverkat de klassiska versionerna av 1200:orna på ganska länge nu och de som säljs idag är en nyutvecklad version, som kom efter flera års frånvaro. Att sura på Technics i det läget, om vi antar att allt verkligen är som när spelaren kom ut från fabriken, lär inte hjälpa. Feltänkt av mig, det är ju "DJ-versionen" som kom efter att serien återlanserats 2016. Mk6 var den sista Mk-varianten i den gamla serien (förutom specialvarianter o dyl). Det finns dock rätt stora mängder pickuper, så att det inte skulle bli problem med en enda är kanske lite optimistiskt. Det Technics skriver i manualen i ditt läge är att lägga ett mellanlägg mellan pickupen och tonarmsskalen. Om jag inte missminner mig hade en annan Technics, utan höj/sänkbar tonarm, det när jag köpte den på spekulation för många år sedan att det var kortslutning i tonarmskablaget från plinten och ut som var problemet. Något som visade sig vara korrekt.

Det låter i mitt tycke dock spontant konstigt att det skulle saknas så mycket som 3 mm om allt är original, men jag har som sagt inte testat den kombinationen.

quote:
Tror man sänker ner hela stolpen som tonarmen sitter i.
Har samma på min Inertia BDT2, fast då lossar man en skruv.


Det lär vara likadant på Mk7 som Mk2 och hela tonarmen hissas då upp och ned när man vrider på kragen runt basen.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Bipen
Starting Member

8 Posts

Posted - 2024/06/17 :  20:31:28  Show Profile Send Bipen a Private Message  Reply
Uppdatering

Har haft ett antal turer med Panasonic/Technics support. Fick de mest märkliga och ologiska svar från dem på en engelska som verkade tumlat runt ett antal varv i Google Translate. De tyckte inte alls det var något fel att tonarmen inte gick att justera i enlighet med manualen. Jag lämnade in och reklamerade skivspelaren hos handlaren som kommer att skicka mig en ny när de får in den i lager juli/augusti.

Edited by - Bipen on 2024/06/17 20:33:14
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000