HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Denon 3930
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/11/04 :  17:59:43  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Hej pojkar och flickor.

Här tänker jag redogöra för mina intryck av min Denon 3930.

Så här ser en Denon 3930 ut för er som inte har sett den.

Specifikationer:
DVD/CD-spelare
Frontplatta i aluminium
HDMI 1.1-anslutning (video/5.1-ljud)
Videoformat*: DVD, DVD±R, DVD±RW, DivX (<v.6), VCD, JPEG
Ljudformat*: DVD-A, SACD, CD, CD-R/RW, MP3, WMA
D/A-omvandlare för ljud: 24 bit/192 kHz (5 x PCM-1796)
Separata D/A-omvandlare för flerkanalsljud och stereo
D/A-omvandlare för bild: 14 bit/216 MHz (2 x ADV-7320)
Dual Discrete Video Circuit (D.D.V.C.)
Silicon Optix HQV Realta T2-400-chip (linjedubblare/scaler)
HQV de-interlacing/scaling/störningsreduktion
Denon Pixel Image Correction (10 bit)
Keystone-korrigering (HQV/widescreen)
Advanced AL24 Processing (stereo), AL24 Processing Plus (multikanal)
Videoutgångar: HDMI, komponentvideo med Progressive Scan,
cart med RGB, S-video, kompositvideo
Uppskalning till 1080i/1080p via HDMI
HDMI-format: 480/576i, 480/576p, 720p, 1080i/p
Separat output för alla videosignaler
PAL/NTSC-kompatibel
Digitalutgång: HDMI (multikanal), optisk, koaxial, 3:e
enerationens DenonLink
Analoga ljudutgångar: 5.1 (RCA), stereo (RCA)
Bass Management för DVD-Video/Audio + SACD
Dynamikomfång: 114 dB
Stöder PC-upplösningar (VGA, XGA, WXGA, SXGA)
Delay-justering för DVD-Video/Audio + SACD
Programmerbar Pure Direct-funktion
IR-in/out
RS232C-port
Fjärrkontroll
Mått: 43,5 x 13,7 x 40,3 cm (BxHxD)
Vikt: 11,5 kg

Så här säger Hifiklubben själva om sin spelare:
quote:
Denons högteknologiska mästerverk är nästan så nära en helt perfekt DVD-spelare man kan komma. Bilden och ljudet är av referensklass, och vikten på hela 11 kg säger det mesta om mekanikens kvalitet. En dröm för dig – en mardröm för konkurrenterna!

DVD-3930 är efterföljaren till DVD-3910, som länge varit många skandinaviska Hi-Fi-tidningars referensspelare. Det är ett ingen lätt uppgift att ta över efter en sådan succé, men Denons senaste stjärnskott lyckas över all förväntan. Denna nya högteknologiska landvinning är nämligen så fullspäckad med läckerheter att man nästan baxnar. Teranex-videoprocessorn är till exempel av samma typ som den som sitter i Denons kostsamma lyxspelare DVD-A1XVA – fast i en ännu snabbare version! – och det ultrastabila drivverket har anor från den tidigare toppmodellen DVD-A11.

DVD-3930 är en av de allra mest utsökta universalspelarna som finns, och både bild- och ljudkvaliteten uppfyller de alla stränga krav en seriös entusiast kan ha på kvalitet. Den finns därför i Premium Silver-utförande, som matchar Denons allra bästa förstärkare.

Bildbehandling av Hollywood-kvalitet
Företaget Teranex utvecklade 1998 världens hittills bästa dator för video-postprocessing, som gjorde det möjligt för alla filmstudios att nå en högre kvalitetsnivå. Det var en våldsamt dyr konstruktion som bara de största filmbolagen hade råd med – att hyra! Ett par år senare lyckades Silicon Optix med bedriften att få plats med hela Teranex-processorn på ett enda chip, som fick kvalitetsbeteckningen Hollywood Quality Video (HQV). Detta mycket exklusiva chip sitter i dag i hjärtat av Denons dyraste DVD-spelare, DVD-A1XVA.

Bildbehandlingen i DVD-3930 bygger på en ännu snabbare version av HQV-chipet, där Denon har utnyttjat den extra processorkraften för att integrera uppskalningen. På så sätt slipper du betala för den kostsamma DVDO-scalern som sitter i DVD-A1XVA. Men du får ändå 10-bitars bildbehandling, 1080 linjers progressiv upplösning och en avancerad pixel-för-pixel-störningsreduktion som till och med kan upptäcka bildstörningar och rörelser i bilden och sedan optimera bildbehandlingen därefter. Resultatet är en bildkvalitet som med dagens standard närmast kan betraktas som helt perfekt.

Förutom de traditionella videoutgångarna (komponent, S-video, etc) så får du naturligtvis också HDMI-anslutning som ger dig en optimal digital överföring av både bild och flerkanalsljud. Uppskalningen till 1080p innebär att DVD-3930 är helt förberedd för framtidens högupplösta flatskärmar och projektorer. Som en extra finess kan du även överföra 576i-signaler via HDMI-ansultningen. På så sätt kan du plocka ut signalen innan den når den interna bildbehandlingen och sedan överföra den till en extern High End-processor/linjedubblare från exempelvis DVDO.

Eftersom DVD-3930 stöder PC-upplösningar (VGA, XGA, etc) kan du hämta ut 768-linjers videosignaler, vilket är den standard som används av de flesta flatskärmar och projektorer. Detta kan du även utnyttja för att helt undvika uppskalning inuti TV:n om denna har en sämre formatomvandling. 768-linjers överföring också ett bra alternativ om TV:n eller projektorn inte har tillräckligt många HDMI-ingångar. Även om det handlar om en analog signalöverföring så kan du ändå få en särdeles hög bildkvalitet tack vare DVD-3930:s fantastiska HQV-processor.

Ljud i särklass
Även ljudet har fått ett ordentligt lyft, både jämfört med föregångaren DVD-3930 och lillebror DVD-2930. DVD-3930 är utrustad med hela 5 förnämliga D/A-omvandlare från Burr-Brown (PCM1796), varav två – som sitter differentialkopplade – uteslutande används för att återge stereomusik. Stereoljudet behandlas av Denons state-of-the-art-processor Advanced AL24 Processing och strömförsörjningen är tack vare en separat transformator till ljuddelen också ordentligt uppgraderad. Allt detta bidrar till ett suveränt ljud, oavsett om du tittar på film eller lyssnar på musik.

Du kan använda HDMI 1.1-anslutningen för att överföra flerkanalsljudet förstärkaren men det finns även andra möjligheter. DVD-3930 är nämligen utrustad med DenonLink-gränssnittet, som möjliggör ren och okomprimerad överföring av digitalt flerkanalsljud till en hemmabioförstärkare med motsvarande ingång, till exempel AVR-4306. Du kan naturligtvis även överföra de högupplösta ljudformaten SACD och DVD-Audio på detta sätt – och om bara det bästa är bra nog så kan du koppla in Pure Direct-funktionen som stänger av alla kretsar som inte används när du spelar musik.

Orubbligt stabil
Jämfört med föregångaren DVD-3910 har vikten ökat med över två kilo, bland annat tack vare en ny bottenplatta i fyra lager, en dubbel topplatta och en förbättrad avskärmning mellan kretsarna – som nu är placerade i tre separata kammare, precis som i toppmodellen DVD-A1XVA. Det säger en hel del om hur mycket Denon har satsat på konstruktionen av denna fantastiska DVD-spelare. Är du inte övertygad så kan du jämföra konstruktionen och vikten på konkurrenternas ”High End-modeller”!

Spelar det mesta
DVD-3930 spelar de allra flesta format och skivor som finns på marknaden idag, inklusive videoformatet DivX som är utbrett på Internet. Den klarar DVD-R/RW-skivor både med plus- och minusformat, samt SACD, DVD-Audio, MP3/WMA-filer och JPEG-bilder från digitalkameran. Du kan med andra ord spela alla skivor som du och dina bekanta använder.


Vad tycker jag då?
Jag kommer att referera mycket till min tidigare 3910:a som är föregångaren till denna 3930.

Menyerna är lite rappare med 3930 trots aktiverat Denonlink v.3.
Inte snabba nog för mig men det är ett steg i rätt riktning iallafall.
Filmer startar fortare och tiden tills skivans första DVD-meny är riktigt mycket snabbare än min "gamla" 3910:a.
- Skönt!

Likadan fjärrkontroll som med 3910. På gott och ont!
Det är en riktigt bra fjärr som ligger fint i handen men den är ju så ful och passar inte alls ihop med den "snyggare" fjärren som medföljer 3806 bl.a.
- Suck, fy och blä!

Spelaren är märkbart tyngre än föregångaren.
Den upplevs som lite mindre djup än 3910 men detta är troligen en synvilla p.g.a. kylhålen på spelaren top. Dessa har blivit fler till antalet och är symetriskt placerade på locket..
"Ratten" har en skön stum highendkänsla i sig och den kräver en del kraft att trycka in den.
Distinkt känsla även i knapparna.
- Mycket trevlig känsla i reglage och knappar alltså!

Displayen tycker jag lyser med en lite (lite mer) "blåaktig" ton än på min 3806:a.
3930:ans display lyser dessutom lite grann starkare. Men genom att dimma den ett steg matchar 3930:ian 3806:an nästa perfekt.
- Inget jag stör mig på iallafall!

Kontakterna på spelarens baksida är av en högre upplevd kvalitet numera!
Flerkanalsutgångarna har dessutom fått en mer, utbredd placering som underlättar vid inkoppling.
Inte så viktigt för oss som kör med Denonlink till Denonreceivrar i.o.f.s. men för ala andra innebär detta en förenkling vid inkopplingen.
- Inte helt fel alls kan jag intyga!

Lite störande är att släden "ser ut" att sitta snett när den är i sitt stängda läge.
Vid kontroll visar det sig ATT den sitter snett någon mm! Illa illa, sånt här gillar jag inte!!
- Morr!!
Det blir till att korrigera detta via serviceverkstaden pronto m.a.o.

Hur den låter vill jag inte / kan jag inte uttala mig om förens den är inspelad.
Detsamma gäller bilden men den verkar hålla mycket hög klass.
Mina 2 rassliga barn sitter bänkade framför Nemo just nu och bilden är riktigt bra faktiskt.
Samma harmoniska och i mitt tycke naturliga färger som 3910:an också uppvisade direkt ur kartongen!
- Detta bådar mycket gott trots den icke-perfekt-raka-släden!


Jag kommer under de kommande dagarna (veckorna) att fylla på med fler intryck allt efter de kommer.


Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2006/11/05 13:24:59

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/11/04 :  19:36:07  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
He he he he...

Det är alltid lika roligt att spela musik på en ny (oinspelad) elektronik!
Min hörselskada som detekterar distortion (och genererar smärta) har redan gett sig tillkänna!

Ja hugaligen!



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/11/04 :  19:49:08  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Intressant detta! speciellt om du har kikat lite på videohantering. Uppskalning låter intressant, och om inte annat så är det väldigt smidigt att slippa ställa om bildvisaren.

Vad har du för kringutrustning på bildsidan?

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/11/04 :  22:08:58  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
- I'm in love!!!
Kikar just på King Kong och jisses vad bra bild Denon 3930 levererar!
Detta på helt vanlig 576i och tjock-tv!!!

På Sagan Om De Två Tornen blir det nästan en halleluja upplevelse. Panoreringarna över bergmassiven flyter som aldrig förr. Bilden är knivskarp över hela bilden under hela förflyttningen. Lugnet, i bilden, i alla scener är påfallande! Stor skillnad från 3910.
- Makalöst!


Calle_jr:
På bildsidan kommer jag inte att kika på uppskalning.
Jag har en kompetent 32" tjock-tv vid namn Sony FQ70.
Platt-TV dröjer för oss då vi fortfarande inte sett någon leverera en bild värd namnet på alla parametrar!
Det är framförallt rörelser som tenderar att förstöra allt ev. intresse för plattaskärmar.
Vi har inte hittat någon tv (Plasma eller LCD) som hanterar detta på ett tillfredsställande vis.

Första scenen på Sagan om Konungens Återkomst, när Golum svingar sig ned till "grottan", brukar avslöja alla "platt-TVs".


Detta kommer att bli en lång och trevlig "smaka-på" upplevelse för mig!



Mvh Magnus Eriksson




Edited by - Manga X on 2006/11/05 06:57:30
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/11/05 :  07:29:23  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Jag tänkte skriva några fler rader om just menyhanteringsproblemet som fanns/Finns på Denon 3910.
När man har Denonlink aktiverat blir menyerna såååå sega. Det är nu löst känns det som.
Jag tänker knappt på det och DÅ ÄR DET BRA! Detta var en av de grejor jag störde mig mest på med 3910:an.

Hur är lagerbytena då?
Jag är pedandiskt lagd då det gäller bilden och jag H A T A R synliga lagerbyten.
Denon 3910 drogs med, i mitt tycke, dråpligt dåliga lagerbyten.
De var omöjliga att missa!
Hur är då 3930:ian?
Jag har i.o.f.s. bara sett 1 (ett) lagerbyte men det kan nog vara det S Ä M S T A jag någonsin sett!
Hur kan, ett företag som, Denon missa något sånt här???
"Lagerbytet", som jag tänker på, var det som kommer på första skivan av Sagan Om De Två Tornen när det är dags att byta skiva till den andra. Bedrövligt dåligt!

Inga andra lagerbyten har uppmärksammats än så länge.
Så är det bara detta lagerbyte så är allt frid och fröjd. Då tillskriver jag det till DVD-utgåvan eller just mitt exemplar av filmen.


Jag vill även passa på att skriva lite mer om B I L D E N.
Den är det bästa jag har sett!
Den är så bra att jag nu ser varenda trickfilming, bluescreen, animering plågsamt tydligt.
Om det är bra eller dåligt vet jag inte men chocken har inte lagt sig ännu kan jag meddela...
Jag är som sagt var pedant när det gäller bilden och jag har alltid gillat att "spana" in filmer rent tekniskt. Så jag gillar nog detta när väl chocken lagt sig.
Skärpan i återgivningen är så groteskt bra att Golum avslöjades direkt. Han har inte samma skärpa som t.ex. Sam & Frodo i scenen när de ser Oliphanterna i Sagan Om De Två Tornen. B U S T E D vill jag säga!

Min TV hör till de bättre rimligt prissatta,i mitt tycke. Sony FQ70 var en mellanprisklass TV när den kom. Priset på runt 12kkr var enligt mig ett kap med tanke på bilden och dess prestanda överlag. 100Hz implementationen är bland de bättre jag har upplevt. Sony överlag var väldigt dåliga på detta när det begav sig Panasonic var t.ex. mycket bättre på detta! Färger och geometrin är inget annat än lysande. Konvergensen är dessutom riktigt fin över TV'ns hela bild yta. Inga blå eller rödförskjutningar på lnjer någonstans. Just konvergens är ganska lättjusterad på TV-apparater om man vågar sig in innanför höljet på dem. På många apparater kan man dessutom justera den via "servicemenyn" om man har tillgång till den.

Djupet i bilden är riktigt bra och ger en underbar upplevelse. Skärpan fortsätter dessutom in djupt i bilden. Det känns som om filmerna är nyinspelade med väsentligt bättre kameror denna gång.


Stay tuned for more...
Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2006/11/05 13:26:16
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/11/05 :  07:46:50  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

quote:
Om det är bra eller dåöigt vet jag inte
Det är nog bra. Filmmakarna får se till att göra tricken ännu noggrannare nu när de vet att Manga m.fl är dem på spåren och synar deras hantverk.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/11/05 :  07:49:33  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
God morgon Calle-jr!

ja kanske det är så att de numera måste bli bättre. Nu är det iallafall F Ö R tydligt med dagens välbyggda maskiner.



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/11/06 :  09:57:10  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Inga lagerbyten har upptäcks!!!

Det jag trodde var världens S Ä M S T A lagerbyte visade sig vara ett "hoppa-till-Title-track", och de är inte alltid bra. Allt beroende på hur "välgjord" filmen/DVD'n är.
Ingen tillstymmelse till lagerbyte ens på t.ex. Star Wars Episode II, kapitel 28.
Detta lagerbyte minns jag mycket tydligt från min 3910!
Nu flyter filmen helt utan störning och det är U N D E R B A R T !!!

Jag kan redan nu avslöja att Denon 3930 vida överträffat mina höga förväntningar!
Den är helt underbar!!!

S T A R K köprekommendation från min sida!!!
Priset till trots klassar jag den som riktigt prisvärd!!!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/11/06 :  10:25:41  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Nu börjar den ljuda som jag vill också avseende musikförmedlingen!
Ett antal skivor på dagtid samt skivor på repeat hela nätterna.
Så nu ett par dygn senare börjar den blir riktigt fin!

Jäklar, jag undrar om jag behöver min Benchmark DAC1 när den kommer?


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/11/06 :  12:37:04  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
Kan du inte skruva upp den och fota lite ?

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2006/11/06 :  12:52:21  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Finns några foton på Denons engelska hemsida:
http://www.denon.co.uk/site/popup/index.php?p=ansicht&Pid=292
(Glöm inte att klicka på "enlarge image" så att blir bilderna lite större.)

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/11/06 12:53:26
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/11/06 :  13:31:34  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Ser mumsig ut Werner!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/11/06 :  13:46:56  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Mycket intressant, alla denon spelare jag testat har varit väldigt känsliga på vilka skivor som sitter i läsaren, både brända och original hade jag lite problem med på min Denon 2200.

Annars en riktigt fin spelare, detta är dock en betydligt bättre spelare så ja de ska bli kul att se och lyssna på den.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/11/06 :  14:24:36  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Denna tar iallafall originalskivor.
Jag har inga andra!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2006/11/06 :  15:52:51  Show Profile Send EmilH a Private Message  Reply
Har du några reflektioner på ljudåtergivningen ännu?
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/11/06 :  16:23:02  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Läs igen EmilH.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2006/11/06 :  16:35:41  Show Profile Send EmilH a Private Message  Reply
He he, ojdå... där ser man... sorry :-)

Vore riktigt kul att höra kring eventuella jämförelser med DAC1:an... !
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/11/06 :  17:29:35  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Det kommer.

Med 3910 var det ibland mycket svårt att höra skillnad.
Speciellt på singer/songwriter material eller annan "gles" musik.
Då hinner DACen i DVD-spelaren med den lilla information som finns på skivan.
Vid annan musik eller väldigt välinspelada källor är skillnaden stor eller mycket stor.

Så det skall bli intressant att testa DAC1:an mot min nya "transport".
DAC1:an är snart på ingång...



Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2006/11/06 18:09:46
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/11/06 :  20:52:08  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
quote:
Speciellt på singer/songwriter material eller annan "gles" musik.
Då hinner DACen i DVD-spelaren med den lilla information som finns på skivan.



Vaa? skojar du? Varje "ord" ska väl avkodas oavsett "innehåll", det är ju Linear PCM ? Eller har jag míssat nåt centralt?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/11/06 :  22:10:14  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
På 3910 upplevde jag "kompression" när jag bankade på med "jobbig/komplex" musik.
Nej Magils en DVD & vanlig cd-spelare kan få problem med att hantera mycket komplex musik. Om det är DAC'en eller strömförsörjningen som kroknar vet jag inte.
Då (vid kompression) kan röster förändras och bli lite mer nasala o.s.v. På andra spelare kan återgivningen bli hårdare. Det försvann helt med Benchmark DAC1. Detta kollade vi även "blint" med ett enkelt test som repeterades många gånger.
Blint hade vi svårt att skilja Denon 3910 från Benchmark DAC1 just på gles musik. Laddades med mycket mer komplex musik var skillnaderna svåra att missa!

Många spelare som jag har testat visar dessa fenomen mer eller mindre tydligt. Alla som var på min musikträff för snart 2 år sedan minns kanske vad som hände med musiken mellan Densen Beat 400 PLUS och den mycket bättre E-sound CD-E5!

Lustigt att du aldrig har upplevt detta!
Kanske någon anna har upplevt detta och kan förklara detta fenomen bättre än jag?
Micke Y ?


Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2006/11/06 22:12:51
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/11/07 :  07:55:00  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Nog har jag upplevt att ljudet kan bli mer "jobbigt" vid komplex musik, men att det skulle ligga i DA:n. Det var nytt för mig.
Jag har utgått ifrån att det är senare i kedjan, klen förstärkare, dålig fasgång eller frekvensgång i högtalare etc...

Alltid är det något nytt, kanske ska starta en ny tråd för att få detta förklarat.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/11/07 :  08:50:26  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
I mitt fall var det uppenbarligen DAC'en eller dess strömförsörjning.
Ingen tonal skillnad förutom kompressionen mellan Denon 3910 och Benchmark DAC1.
Med DAC1 inget problem alls oavsett volymstyrka!
Utan DAC1 problem på mycket komplex musik (kompression).



Mvh Magnus Eriksson


Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/11/07 :  09:37:00  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
quote:
I mitt fall var det uppenbarligen DAC'en eller dess strömförsörjning.
Ingen tonal skillnad förutom kompressionen mellan Denon 3910 och Benchmark DAC1.


Den där teorin tror jag inte det minsta på..
Har själv gjort jämförelser hemma mellan just DAC-1, Denon 3910 (och även Pioneer 585). Alla 3 spelare kunde spela på "utan att dacarna inte hinner läsa", eller att strömförsörjningen gav upp.

Jag upplevde dock en skillnad främst i diskanten mellan dessa spelare. Denon uppfattades som klart mjukare/dovare i toppen, än båda DAC-1 och Pioneer. Även basen kändes mer artikulerade med DAC-1. Men alla dessa skillnader upplevdes oavsett ljudtryck.

T o m Pioneer 585, som lär ha en klenare strömförsörjning än Denon 3910, klarar av att spela starkt utan att "den klipper" vare sig det är på dacarna eller strömförsörjningen.

Det är inte så att du har lång efterklang i ditt lyssningrum? Spelar du starkt då, så upplever du säkerligen en försämring.

Btw, Denon 3910 var en mycket fin bildförmedlare

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/11/07 :  17:17:44  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Ja tänk vad man kan uppleva olika.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/11/07 :  18:03:59  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Hmm dessa grabbar (?) verkar tycke denna spelare är bra!

130 poäng av 130 möjliga!!!
http://www.audioholics.com/productreviews/avhardware/denon-DVD-3930CI-DVD-playerp1.php



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/11/07 :  22:17:59  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
quote:
Ja tänk vad man kan uppleva olika.


Tänka sig vad fantasin kan rusa iväg ibland

kabelskitsnackare

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000