HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 LÅS TRÅD TACK. Låna musik av varandra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/03/03 :  11:02:07  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jag har inte fått grepp om detta. Jag tor detta är lagligt när jag läser i: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70953

Om jag har en cd skiva som jag lagt in på min hårddisk. Får jag då dela den med mina hifivänner?

Om nej så avbryter jag här.

Om ja så vore det kul att dela sina cd skivor med sina hifivänner

Jag bor i Stockholm och skulle vilja dela musik med någon om det är lagligt alltså, INTE annars.

Så släng iväg ett pm om du är intresserad av att dela med dig av dina album på din hårddisk.

Som sagt om detta inte är lagligt lägger ja ner direkt.


Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2010/03/03 15:16:55

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/03/03 :  11:27:33  Show Profile Send bibl a Private Message
Enligt svensk lag får man göra privata kopior dvs du får spela av din platta till ett kassettband eller en cd och låna ut till en kompis (det är därför vi har en kassettavgift på inspelningsbara medier). Så länge du inte sprider musiken till allmänheten utan bara delar med dig till en eller några få i din familj och dina närmaste vänner bryter du inte mot några lagar. Frågan som dock inställer sig kan du kalla alla reggade medlemmar på hififorum för dina nära vänner? Svaret på den frågan torde bli ett definitivt nej. Varför du inte bör gå vidare med den här tråden!

Edit: Du får givetvis även göra privata mp3:or och lägga på din hårddisk, dessa kan du sedan lägga på en sticka och låna ut till lillebror. Skulle däremot lillebror lägga ut dom på sin blogg eller en skolserver som alla elever på hans skola har tillgång till är det ett solklart fall av spridning till allmänheten och olagligt.

Edit2: Bredbandsbolaget har en rätt bra sammanfattning av det hela på "enkel" svenska

Edit3: ...och regeringens dito sida.

Edited by - bibl on 2010/03/03 11:35:07
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/03/03 :  15:16:24  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Då lägger jag ner och håller mig till mina egna skivor.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2011/10/22 :  11:39:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Frågan kom upp via PM igen.

Då fler kanske funderar så gör jag den här till sticky så att fler kan ta del av Bibls uttömmande svar.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000