HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Linn
 Redusert interesse for Linn i Sverige?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

K.H.
Starting Member

26 Posts

Posted - 2011/08/03 :  16:37:09  Show Profile Send K.H. a Private Message  Reply
Ved å følge med på dette forum det seneste året, har jeg fått et bestemt inntrykk av at interessen for Linn er nedadgående i Sverige, kanskje særlig når det gjelder Linn Sondek LP12, tross alle oppgraderinger som er kommet de senere årene. Er f.eks LP12 i ferd med å prise seg ut, slik at andre vinylspillere gir mye mer for pengene.Eller er LP12 kort og godt akterutseilt pga. gammel grunnkonstruksjon? Hva mener broderfolket?

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2011/08/03 :  19:05:01  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Nej, jag känner nog inte att Linn är på väg ut och speciellt inte LP12.

Jovisst, de tar rejält betalt och konkurrensen är knivskarp, men oavsett vem man snackar med om olika skivspelare så brukar LP12 förr eller senare dyka upp i diskussionen.

Hur ser det ut i Norge, börjar LP12 bli överspelad av andra vinylspelare där eller är den fortfarande en av de givna referenserna?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

K.H.
Starting Member

26 Posts

Posted - 2011/08/03 :  19:41:04  Show Profile Send K.H. a Private Message  Reply
Vanskelig å si, men har inntrykk av at vi er en forholdsvis liten, men trofast tilhengerskare. Så spørs det bare om Linn klarer å beholde interessen og kanskje også kapre nye venner. Selv er jeg i en situasjon der jeg kunne hatt interesse å teste ut nyvinningene, i form av Keel, Radikal/Urika og Ekos SE, men jeg synes ærlig talt prisene er i overkant. Selv gull kan betales for dyrt, mener jeg. Litt kjedelig, siden oppgraderingene sies å gi så mye bedre lyd enn det min mer standard LP12 er i stand til. Personlig tror jeg Linn hadde tjent på å nedjustere prisene. Flere solgt enheter og dermed samme inntjening, samt flere fornøyde kunder. En vinn/vinn-situasjon med andre ord.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2011/08/03 :  20:20:06  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Nu har jag lite koll på Linns elektronik eller specifikt LP12, men jag tycker iaf att somliga av deras högtalare är rimligt prissatta. Majikserien har byggkvalitet och ljud som(tycker jag)står sig väl i förhållande till sina konkurrenter.
Men det är ju ovanligt att man upplever prissättningen motiverad rakt igenom ett helt produktsortiment, oavsett märke.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2011/08/03 :  20:51:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja det har du nog rätt i Goldfinger. Men det kan lika gärna ha att göra med de personliga preferenser som med verkligheten, jag menar att om man älskar vinyl är det ju enklare att öppna plånboken där än för annat...

De senaste uppgraderingarna på LP12 lär vara riktigt bra, men som du säger K.H. så är priserna klart nord om det mesta. Men det kanske är så att "smakar det så kostar det"?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2011/08/04 :  08:08:18  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Ett av problemen är väl att Linn inte finns representerad på så många ställen i Sverige. Vad jag vet finns det ingen handlare i Skåne, Blekinge, Halland, kanske i Småland, men inte vad jag vet, rätta mig om jag har fel...
Finns det i GBG eller måste man ännu längre norrut?

Och efter vad jag läst ås är LP12 en spelare som behöver service då och då, så utan handlare i närheten så är det nog färre som köper den...

Och ja den har blivit för dyr, en fullutrustad LP12:a idag stoppar väl inte vid 150k...
60k för en motor och motorstyrning och 30k för ett innerchassi är ju inte direkt billigt...
Men visst är det kul att de släpper nya uppgraderingar till den gamla 12:an än, men de kunde ju vara lite mer rimligt prissatta...

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/08/04 :  08:39:29  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Det jag har hört av Linn är på Hifimässan i Stockholm ett par gånger, då har jag upplevt diskanten som väldigt påträngande, jag har inte hört dem i hemmamiljö.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2011/10/09 :  14:50:41  Show Profile Send ahultin a Private Message  Reply
Jag kan tipsa om att provlyssna på Linns Majik DSI (kombinerad streamer & förstärkare). Visst, den är inte billig, men jag bytte ut ett antal prylar mot den och upplevde att det pris jag betalade emellan är värt den skillnad det ger i ljudkvalite och möbleringsvänlighet.

Jag lyssnade på ett system för c:a 650k häromveckan i Göteborg.... tillhör det häftigaste jag lyssnat på (det är iofs det dyraste jag lyssnat på också)

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2011/11/25 :  20:34:08  Show Profile Send Hepcat a Private Message  Reply
Jag skulle nog säga att jag tycker det verkar som att intresset för Linn och LP12an är större än tidigare. Men det finns några andra forum som är mer direkt inriktade på Linn i Sverige.

Göteborg har ju numer två Linn-handlare och det verkar ju fungera.

www.selleri.de
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000