HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 TABAQ och annat kul med små element
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/07/13 :  00:39:43  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
För att inte kapa StefanWs byggtråd kanske vi kan diskutera TABAQ och annat kul här?

Jag har nog lite funderingar men timmen är för sen för att sätta dem på pränt just nu.

/mvhff


Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2012/07/13 :  01:22:56  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag är intresserad av hur man skulle kunna snickra ihop ett suroundsystem av tangbands 4" element... Har 5 st som ligger och sammlar damm.

Klurade lite på att bygga 5 st TABAQ med dem, men funderar på om det finns bättre lösningar till just suround?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2012/07/13 :  11:38:31  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Kommer som sagt att bygga en TABAQ LARGE enligt Björns recept.
En 5" Tang Band, kommer att spela djupt.
http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?partnumber=264-918
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/07/13 :  12:48:20  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Bra initiativ Fforsman, det är så lät att "kapa tråden"
till ett så spännande bygge.

Jag har aldrig lagt något större engagemang på att
jämföra olika högtalare. Men min sons kompisar har
varit mycket nyfikna och vill absolut jämföra TABAQ:n
och deras "studiomonitorer".

Och vist fick man "haksläpp", som "MM" uttrycket det,
vid första prov-spelningen.

Det är vid ovan jämförande lysning man fatta hur mycket
"väl-ljud" som finns i ett par TABAQ. Kompisarnas
"monitorer" är inte gratis. Men Kalles "beggade" HK 650
och TABAQ går på under 2000 riksidaler.

Vist, vist inget disco dunk a 100 dB. Ingen "megabas" som
kan förarga grannarna.
Men likväl; rent, snyggt, mycket väl-ljudande koncept.

Personligen tror jag att förbättrings potentialen är
ganska liten. Om vi inte talar om att förbättra "högvolyms
egenskaperna" och djupare bas. Men då får man säkert
"betala" eller kompromissa med redan goda egenskaper.
Men det är bara var jag tror utan att veta vad Era kompetenser
landar.

Men vist de, lås se om någon vill ta upp utmaningen!
Det skulle bli spännande värre.









Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2012/07/13 17:10:58
Go to Top of Page

BjornJ
Member

101 Posts

Posted - 2012/07/13 :  20:05:44  Show Profile  Visit BjornJ's Homepage Send BjornJ a Private Message  Reply
Hej, jag har en vikt TABAQ med 3 tummaren. En bokhylla variant. Jag får ladda up bilder efter min semester.

Öpningen sitter i toppen, men du kan vända den om och montera en fot på f.eks. 5 cm. Jag har testat detta och hör ingen skilnad.

Jag har designat en TABAQ SMALL med 2 tummare från TB. Det blir inte Hi Fi, men Fun Fi. Bygger dem efter min semester. Högtalarenheterna har jag redan.

Mina originella TABAQ i hvardagsrummet har nu TB 4 tummare. Vid låg nivå tycker jag faktisk 3 tummaren har bätre ljud. Med 4 tummaren kan du spela högre och med en mycket ren och kontrollerat bas. Du kan ta bort 1/3 af dämpningen (losna dämpningen med forttfarane fördelat i översta 2/3). Jag föredrar dock den originella "hårda" dämpningen. Ingen buller, bara musik. Spelar bra utan subben tilkoplat (mit eget design, kvartvåg, Hide Away Sub).

Som sagt får jag återkomma.

Hilsen
Bjørn
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/07/14 :  10:34:09  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Hej Björn!
Går det att använda mina 4" TB till en vikt Tabaq? Tänkte ha den som center i TV-systemet.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

BjornJ
Member

101 Posts

Posted - 2012/08/06 :  14:09:20  Show Profile  Visit BjornJ's Homepage Send BjornJ a Private Message  Reply
Hej Lars, ja det går bra at använda 4" TB både i den "klassiska" och vikta modellen. Jag använder numera 4" i dom originella kabinetten. Basen är mycket kontrollerat med 4 tummarna. Du kan ta bort ca. 30% av materialet (men fortfarande dämpat i översta 2/3 av kabinettet. Jag tycker dock det låter bäst med den originale dämpningen. Använder inte min sub ved musik - bara film.

Kabinettet i den vikta TABAQ kan vändas hur som helt bara du inte blokerar öpningen. Jag har testat den med öpningen nedåt, stående på en 5 cm plastkopp. Det fungerar perfekt.

Jag laddar up lite beskrivning om några dagar, nu när min semester er slut.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/08/06 :  22:47:38  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Tappat horn med 3,5" måste väl platsa i tråden:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=79916
Go to Top of Page

BjornJ
Member

101 Posts

Posted - 2012/08/09 :  08:45:03  Show Profile  Visit BjornJ's Homepage Send BjornJ a Private Message  Reply
Hej Lars, bifogat lite info om vikt model - TABAQ BOX
http://www.coolcat.dk/bjoern/TABAQ%20BOX%20Cabinet%20Plan.pdf
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/08/09 :  09:16:20  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
TABAQ BOX har hög WAF och är mycket
snygga.

Dom vågar jag inte visa min dotter och
hennes man.

Dom är annars helnöjda med dom långsmala.

Men blir det fler TABAQ:n, så blir det "BOX".






Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/08/09 :  09:52:44  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Hej Bjorn!
Tack för den. Den går in liggande i ett fack i bokhylleväggen som omger TVn. Det får bli som det blir med öppningen längst in. Helst skulle öppningen kanske ligga framåt. Lägger nog till 10,3cm "fake"-front för att få symmetri kring elementet. Bakom denna får ett litet TA2020 switchat slutsteg plats. Räknar med att den spelar bra ihop med mina gamla ML Script.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

BjornJ
Member

101 Posts

Posted - 2012/08/09 :  11:40:29  Show Profile  Visit BjornJ's Homepage Send BjornJ a Private Message  Reply
Hej Lars, öpningen inn mot väggen blir bra, det ger lite extra i bassen.

Låt mig simulera lite i kväll för at se hur resultat blir med en snyggare placering av enheten när den skal ligga ned.

Du får inte plats med slutsteget i "rummet" där jag har placerat filtret ?
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/08/09 :  13:37:19  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Lite för trångt om man öppnar där. Dessutom vill jag ha ett, kring elementet, symmetriskt utseende.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

BjornJ
Member

101 Posts

Posted - 2012/08/09 :  21:53:39  Show Profile  Visit BjornJ's Homepage Send BjornJ a Private Message  Reply
Hej jag har (åter) simmat TABAQ BOX.

Det går utmärkt at placera enheten midt på fronten, så den får et symetrisk utseende när den ligger ned.

Hilsen
Bjørn
Go to Top of Page

BjornJ
Member

101 Posts

Posted - 2014/04/21 :  13:31:52  Show Profile  Visit BjornJ's Homepage Send BjornJ a Private Message  Reply
TABAQ MICRO

Hei nu är min lilla TABAQ med TB 2 tummare klar. Ge den lite mera bass med EQ och spela med moderat volum, och du har en mycket användbar högtalare. OK detta är mera Kul Fi enn Hi F - men ändå :-)

Beskrivning med bilder.

http://www.coolcat.dk/bjoern/TABAQ_MICRO_2_inch.pdf

Hilsen
Bjørn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000