HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 TA2022 24V 4ohm?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

skropp
Starting Member

30 Posts

Posted - 2012/08/15 :  13:58:29  Show Profile Send skropp a Private Message  Reply
Jag ska bygga en förstärkare baserad på en färdig modul med en TA2022. Förstärkaren ska driva ett par 4ohmshögtalare, och enligt databladet för TA2022 så är en spänning på 31VAC optimalt.
Detta innebär att jag hade behövt en trafo med sekundär på 22V, i storleksordning 300VA. Jag har dock problem med att hitta en trafo som är så pass stor. Går jag upp till 24V så finns det mer att välja på, men kan jag göra det när jag ska driva 4ohmshögtalare?

Följande står som not i databladet:
"The supply voltage limitation for 4 ohm single ended (+/-31V), or 8 ohm bridged (+/-30V), is based on the current limit protection circuitry. The current limit circuitry may be activated during large output excursions if the recommended supply voltage ranges are exceeded. This will result in the amplifier being muted."

Men vad innebär detta? Kommer jag inte kunna plocka ut lika stor effekt om jag har för hög spänning, eller innebär det att jag teoretiskt skulle kunna plocka ut mer effekt än modulen är designad för, men begränsas av överströmsskyddet?

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/08/15 :  16:00:19  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Lintron tillverkar trafos enligt specifikation. Det var inte särskilt dyrt när jag handlade där för ett par år sedan.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2012/08/15 :  16:08:40  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Dottern kör med en TA2022 med +-33V, fungerar bra fortfarande efter två år.
Byggde om en trasig förstärkare och använde trafon i den.
Men ska man köra högt och länge tror jag den inte håller.
Här finns SMPS som rekomenderas till Tripath.
http://connexelectronic.com/index.php/cPath/25_46?osCsid=0mf63gtrdk40l7bmr1ltl0e1c7
Go to Top of Page

skropp
Starting Member

30 Posts

Posted - 2012/08/15 :  17:27:36  Show Profile Send skropp a Private Message  Reply
Tanken är att bygga en ganska billig förstärkare, så jag tänkte inte specialbeställa, men tack för tipset more10!

Jag spelar inte speciellt högt, så då kanske det funkar med +-33V då. Vill bara inte att skyddet ska gå in på normala lyssningsvolymer, och så borde inte vara fallet heller tycker jag. Jag kommer också att bygga om en gammal förstärkare, men utnyttjar bara chassi och kylflänsar, +-52V som den gamla trafon ger är liiite för mycket :)
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/08/15 :  17:38:36  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Skyddet borde väl gå på vid samma volym oavsett inspänning då det är strömbegränsning på utgången som slår på?
Har läst på många ställen angående tripath att dom låter bäst om utsignal inte överstiger 60-80% av rail. Och då borde det inte skada att ha lite högre spänning, förutsatt att steget klarar detta och förblir stabilt.
Borde finnas en uppsjö av trådar på DIYAudio.com om detta.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2012/08/15 :  17:53:02  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Du kunde ju köpa TA3020 som låter bättre och klarar -+52V
http://connexelectronic.com/product_info.php/cPath/39_42/products_id/130?osCsid=0mf63gtrdk40l7bmr1ltl0e1c7
Go to Top of Page

skropp
Starting Member

30 Posts

Posted - 2012/08/16 :  00:13:02  Show Profile Send skropp a Private Message  Reply
Wheels: Det är ett alternativ som jag övervägde, men jag är ganska imponerad av vad TA2021 kan prestera med ett par mindre högtalare, så jag ville testa vad TA2022 klarar av. Är det att kasta pengar i sjön, borde jag satsa på TA3020 istället? I vilket fall som helst så rör det ju inte sig om några stora summor för förstärkarmodulerna.
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2012/08/16 :  08:45:24  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Om du kan använda trafon i din gammla förstärkare så blir väl det billigare?
TA2022 låter mycket bra också, men TA3020 är strået vassare tycker jag.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/08/16 :  08:55:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Vill du enkelt ta ner spänningen lite så sätt en diod eller flera i serie med varje matning. Räkna 0,7 volt minskning per diod.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2012/08/16 :  09:29:06  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Det är inte speciellt svårt att linda av ett par varv från sekundären på en 24V trafo och plocka ner den till de 22V du är ute efter! (förutsätter att det är ringkärnetrafo)

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/08/16 :  14:09:27  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Tanken är att bygga en ganska billig förstärkare, så jag tänkte inte specialbeställa, men tack för tipset more10!


Jag tror jag betalade ungefär 500 kr plus moms för 300VA med två sekundärlindningar från Lintron. Tror det är ungefär samma pris på ELFA.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

skropp
Starting Member

30 Posts

Posted - 2012/08/20 :  19:31:50  Show Profile Send skropp a Private Message  Reply
Hittade felet på min gamla förstärkare när jag kollade vilka delar jag skulle plocka från den, så nu har jag musik hemma igen :)
Tack för alla tips, ska bygga ihop en förstärkare med TA2022 nån dag, men nu är det inte lika akut längre.
Go to Top of Page

skropp
Starting Member

30 Posts

Posted - 2015/03/02 :  20:33:20  Show Profile Send skropp a Private Message  Reply
"Nån dag" infann sig i julas! När jag röjde bland lite lådor i en bokhylla hittade jag förstärkarmodulen och bestämde mig för att det var dags!

Jag fick tag på en 22V trafo i en lokal elektronikbutik och byggde ihop förstärkaren provisoriskt. Tyckte att den lät ganska bra, så jag bestämde mig för att bygga ihop något ordentligt. Resultatet blev en förstärkare med inbyggd Raspberry Pi enkortsdator och IQaudio DAC. Kör PiMusicBox (www.pimusicbox.com) för streaming via Spotify mm.



Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.32 sekunder. Snitz Forums 2000