HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Tannoy
 Tannoy Canterbury
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2013/09/10 :  19:50:43  Show Profile Send adi6606 a Private Message  Reply
Har haft några par Tannoy högtalare genom åren och tyckte bra om samtliga. Berkely och Arden var favoriter men dessa ersattes av ett par Altec Lansing Big Red Monitors. Numera spelar jag mest på ett par JBL L300 men saknaden efter Tannoy högtalarna är stor. Jag är en vintage freak och går alltmer tillbaka i tiden. Så nu är det dax igen. För några veckor sedan nämnde en bekant till mig Tannoy Canterbury, inte den nya varianten som kostar obscent mycket, låter säkert mycket bra men saknar vintage charmen... Nej, nu börjar bli små besatt att skaffa ett par riktig gamla Canterbury som står på tre ben och ska placeras i horn. Finns några par till salu, ett par utan element på ebay för 5500 dollar . Hur som helst nu är jag på jakt igen...

Ta dig samman och gör något onyttigt!

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2013/09/10 :  21:01:32  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Spännande

Själv ska jag bygga mig ett par GRF hörn horn

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2013/09/11 :  10:03:51  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Vad är det för element som körs i riktigt gamla Canterbury? 5500 dollar utan element verkar galet. jag trodde det var elementen som var dyra. iof tannoylådor ser mer eller mindre ut som exklusiva möbler.
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2013/09/11 :  12:19:49  Show Profile Send adi6606 a Private Message  Reply
Det ska vara 12" element, i riktigt gamla användes Silver 12" LSU/HF/12/L eller Gold 12" LSU/HF/12/8. Det skulle säkert funka med HPD 315, 12" element det också. Finns säkert folk här på forumet som kan det här mycket bättre än jag. Själv är jag mer road än kunnig . 5500 är på tok för mycket, håller med om.

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2013/09/11 :  12:27:44  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Har några gamla 15 inkommande i höst nångång, ska bli kul att testa. Har hört mkt gott om dom. Undrar vad man ska köra för låda med dom bara. Antar att det blir en vanlig portad, men skulle nog tro att de funkar bra i kvartsvågspipor också. Intressant att du kör med L300. Kommer över ett par sånna också i samma veva. Ska också bli intressant att utvärdera.
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2013/09/11 :  16:18:56  Show Profile Send adi6606 a Private Message  Reply
Ja... JBL L300 försvarar sin plats i rummet, med lätthet oxå . Så klart låter det horn om dem, de är mer "poppiga" i ljudet osv... Altec Lansing var skrämmande fula, man kunde inte titta på dem. Och jag är inte ens estetiskt känslig så att säga. Mina hade en stor låda på baksidan med Mastering Lab filter och 604 8G element. Låter som Arden, lite tightare och snabbare, men samma ljudkaraktär.

Det här är återkommande problem för mig: Ibland känner jag för att lyssna på SonabCarlsson OA-6 Typ I, ibland är det stora coxiala element i ännu större låda som gäller, andra gånger tycker jag att det är roligt med ngt helt annat.... Jag har inte varken plats eller råd med allt som jag tycker är roligt. Och uppriktigt sagt allt kånkande börjar bli jobbigt. Högtalarna är såklart värst men en skivspelare kan väga rätt så mycket och svår att byta också.

JBL L300 har visat sig kunna trivas/tåla det mesta . Rör, hybrid, solidstate, monoblocks...allt går bra med JBL L300. Tannoy var mer kinkiga, tyckte jag. Trivdes bäst med vissa rörkombinationer och klass A transistor slutsteg!?

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2013/09/13 :  07:55:57  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Vet vad du menar. Det är så mkt man vill prova och beroende på vilket humör man är på vill man lyssna på olika musik olika högt och på olika prylar. Jag har fördelen att kunna ha ett stort hornsystem på jobbet så man kan lyssna av sig på pa volymer ibland. hifi får man lyssna på hemma :)
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2013/12/21 :  10:30:02  Show Profile Send adi6606 a Private Message  Reply
Det verkar som att jag har fått en affär i hamn

Ett par Tannoy Canterbury från slutet av 50-talet, hörnkonstruktion, ståendes på tre "kompassben", 10" red monitor element, OK ytskick.

För dessa pjäser var jag tvungen att offra mycket ur min samling av vintage hifi prylar. Men, men....

Återkommer när högtalarna är hemma hos mig.

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2013/12/21 :  10:47:36  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Grattis, fick själv dagarna hen ett par Tannoy Monitorer lanserades -85 min är från -88.
Dessa sprider nu stor glädje här hemma, hoppas din kommer göra så och.
Visst finns det något säreget med Tannoyljudet.
Christian CAB
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2013/12/21 :  11:05:36  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Mina Tannoy Puma är ifrån -89
När det gäller ljudet så skulle jag säga avslappnat och naturlig återgivning ifrån de Tannoy som jag har hört, men jag har inte lyssnat på så många modeller.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2014/04/09 :  13:50:59  Show Profile Send adi6606 a Private Message  Reply




Mina Tannoy Canterbury

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000