HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Prisutvecklingen på diesel i framtiden.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2013/10/16 :  22:40:53  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Vad tror ni om prisutvecklingen på diesel? Ska byta bil är det tänkt och jag har verkligen knasat kring denna fråga då en bilmodell som jag har bland några tänkbara nästan bara finns med diesel på beg marknaden.
Idag kostar diesel 30öre mer och fortsätter den stiga så vinner man snart inget utan det kan bli dyrare då det finns bensinare som är hyfsat snåla numera.

Ps. Var väll inte så länge sedan som diesel kostade 1-2kr mindre, eller minns jag fel.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/10/16 :  23:39:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Du minns inte fel, diesel är MYCKET billigare att tillverka. (Bensin ska blandas av olika komponenter som processas på olika sätt för att klara miljökrav i slutprodukten) Prisbilden beror som alltid i oljebranchen stenhårt på tillgång o efterfrågan och det globalt. Svårt att sia om vart pendeln svänger härnäst för det är ju politiker inne och styr saker och ting åt olika håll från tid till annan.

Onödigt vetande: De riktigt stora oljebolagen (Exxon, Shell etc.) lägger blixtsnabbt om verksamheten dit det lönar sig bäst så de är alltid vinnarna i ekvationen och tjänar pengar så det är rent sjukt. (Shells omsättning är nästan som Sveriges BNP) När jag jobbade för Shell så var man på väg bort från Europa, det var strid på kniven i en vikande marknad och man lade ner raffinaderier på löpande band i ett utnötningskrig mellan bolagen i Europa. Så Shell etablerade allt nytt i Asien, de europeiska anläggningarna fick förfalla med minimalt underhåll. Tur att man kom bort från det jobbet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2013/10/17 :  07:12:10  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
och plötsligt inser man åter igen vad liten man är i denna giganternas värld...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2013/10/17 :  07:42:23  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
http://www.bensinpriser.se/prisstatistik
Verkar följa varandra.
Diesel billigare tidigare och har gått om bensinen nu.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/10/17 :  08:49:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Sedan ska man ju ha detta klart för sig:
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Energi/Styrmedel/Konsumtionsskatter-pa-bensin/
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Energi/Styrmedel/Konsumtionsskatter-pa-diesel/

Vart vill politikerna lägga tonvikten härnäst? Snart är det val också...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Freddy
Member

70 Posts

Posted - 2013/10/17 :  10:20:19  Show Profile Send Freddy a Private Message  Reply
Att bara titta bensin eller diesel är att suboptimera. Köper du en bil för ex 250 000kr kommer du ha en total milkostnad på 35-40kr. Den skillnaden bränslet ger i milkostnad är bara som en liten krusning på ytan av den totalakostnaden. Köp en bil du vill ha med den utrustningen osv som du vill ha. Jag tycker det är viktigare eftersom man faktiskt tillbringar endel tid i bilen.

Läget blir ju naturligtvis annorlunda om du tittar på en billig bil(50 000kr) eftersom bränslet blir en större andel av den totala kostnaden.
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2013/10/17 :  14:36:31  Show Profile Send Andrén a Private Message  Reply
Värt att tänka på är ju att energiinnehållet i diesel per liter är högre än motsv bensin. Detta ger en lägre förbrukning, brukar vara kring ca 30%. Å andra sidan så straffas man lite mer skattemässigt ber på modell/miljöbil etc

Lycka till med letandet!

P.S
Jag och sambon bytte nyss bil till en Suzuki Swift -12, så är det en liten bil du letar efter så kan jag varmt rekommendera den =)

D.S

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2013/10/23 :  21:21:11  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Tack för svaren, inte lätt detta. Har fortsatt att titta på bilar, men velar lite ännu även om min sambo säger diesel då hon verkar ha bestämt sig för att det ska bli en nästan ny Renault Megane Mina gamla fördomar mot Franskt är kanske läge att lägga på hyllan då det är mycket bil för pengen på beg marknaden med bra garantier,snål och säker.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2013/10/23 :  22:02:22  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Fransmännen bygger bra dieslar. Hyrde en 307 cab I Tyskland förra året. Drog ingenting, gick som en raket med endast 110 hk. Vid 210 tog det stopp på autobahn. Renault ligger nog ett steg fore I dagsläget med tanke på Peugeots usla ekonomi.

-
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2013/10/23 :  22:41:20  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Fick ett gott intryck vid en provkörning av Megane så vi får se var det landar, annars så blir troligtvis en Octavia eller Golf med 122TSI motorn.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2013/10/27 :  17:10:38  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Kolla på servicekostnaderna också, en del märken/modeller är väldigt dyrservade, kolla vad tex ett kamremsbyte kostar, ibland är konstruktionerna så sanslösa att man måste bort med halva motorrummet innan man kommer åt en sådan slitagedel.

Kort sagt, bilar förr var byggda för att enkelt lagas, bilar idag är som allt annat har blivit, kör tills det pajar, byt in, köp nytt..
Jag menar idag kostar väl en timmes verkstadsbesök ca 1000kr/h, om du har en bil under 20 000kr och inte kan skruva själv har du på ett ögonblick servat och lagat för bilens värde,, det är ganska sjukt för det kan finnas mycket kvar i en sån bil, men allt är uppbyggt på att folk skall köpa nytt..

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Freddy
Member

70 Posts

Posted - 2013/10/27 :  17:55:42  Show Profile Send Freddy a Private Message  Reply
Något att tänka på vid köp av diesel är när/om partikelfiltret ska bytas. Som exempel har Volvo (eller haft) ett fast intervall på 12000mil för vissa motorer. Tycker man kamremsbyte är dyrt är det inget mot att byta partikelfilter man får nog räkna med kanske dubbla kostnaden för ett partikelfilter dvs från 8000kr och upp till 20000kr.

Många tillverkare har ett flexibelt intervall där man mäter tryckskillnaden över filtret. Så beroende på hur man kör kan man åka på ett byte ganska snabbt. Som alltid är det korta körningar och många kallstarter som ger problem.
Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2013/10/27 :  18:23:59  Show Profile Send LJN a Private Message  Reply
Källmaterial på att diesel är "MYCKET" billigare att tillverka? Det jag vet om raffinaderiverksamhet är att rå- eller gasolja raffineras och det som faller är tekniskt sätt förutbestämt. Tjockolja, lättolja, diesel och sist bensin, och utfallet styrs av "kemilagarna" Att styra bort bensinutfallet till förmån för diesel tex. går inte vad jag vet.

Har jag fel så får ni gärna bemöta min text....

Att dieselpriset har ökat beror på att det nästan är underskott på diesel i europa. Och det beror på dieselbommen i Europa, "alla ska köpa en "snål" dieselbil. Och i gengäld så är det överskott på bensin i Europa som skeppas till USA :)

För oss som kör 1500-3000 mil per år så är nog dieselbilen dyrare att äga. Men det finns en sak att att ta i beaktande, en liten dieselmotor upplevs som starkare och kraftfullare vid vardagskörning än motsvarande bensinmotor.

/Lennart
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2013/10/27 :  22:27:44  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
quote:
För oss som kör 1500-3000 mil per år så är nog dieselbilen dyrare att äga.


Jag tror tvärtom, ifall man köper rätt dieselobjekt vill säga.
På 3000 mil definitivt iaf, räknat på likvärdiga bilar.


Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2013/10/28 :  06:02:03  Show Profile Send LJN a Private Message  Reply
Glöm inte och hänsyn till helhetsbilden för inköpspris, förbrukning, skatt, service och 2:a handsvärde.
/Lennart

/Lennart
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2013/11/04 :  23:35:08  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Kan meddela att det blev en Megane diesel(110hk), en -12 som bara körts några hundra mil av en bilfirma och jag fick den för vettigt peng också så jag är nöjd.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2015/06/27 :  23:38:56  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
För några veckor sedan så fick jag beskedet att mina arbetsgivare ska flytta lagret till Enköping 2017 dvs. det blir ca:7.5 mil istället för 4 mil, enkelresa varje dag.Så det får bli en liten resa fram och tillbaka i juli för att mäta körtid och vilken dryckesvanor Megane:n verkligen har, mätaren säger 0.57 milen. Gissar på mer ?
Och det kan bli bilbyte också när väl dagen närmar sig för den nya 15-milsresan varje dag.
quote:
Glöm inte och hänsyn till helhetsbilden för inköpspris, förbrukning, skatt, service och 2:a handsvärde.
/Lennart

Och lånebil vid service ? och vilka försäkringar har fri ersättningsbil bil vid olycka/reparation ?

Dvs En del att tänka på när jobbet ligger långt borta....

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2015/06/28 :  16:53:26  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Det är inte bara fler dieselbilar som ska slåss om bränslet:



Nyheter Nya regler för sjöfarten kan göra att dieselpriset på land höjs med 80 öre litern. Det menar Svenskt Näringsliv som varnar för orimliga effekter för svenska företag och bilister.

Det är Europaparlamentets beslut om sänkta svavelutsläpp från sjöfarten i Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen som riskerar att ställa till det för trafikanter.

Från och med 2015 sänks gränsvärdet för svavel till 0,1 procent vilket gör att fartygen måste använda diesel istället för bunkerolja.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2015/06/28 :  22:58:45  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Ops, jadå är priserna på liknande nivåer och då får man väga in det också.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/06/29 :  07:21:02  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Skaffa dig en el-bil istället!

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2015/06/30 :  17:49:12  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Vad skall du byta bil för om du kör den på ca 0,6 L/mil?

Enda alternativet är väl i så fall en hypermodern liten dieselbil som kanske kommer ned på 0,4-0,45 och samtidigt är lågskattad, men du gör ju samtidigt sannolikt en kännbar förlust på försäljningen av den nuvarande.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2015/06/30 :  22:33:09  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Ja det är inte lätt det här med bilar och totalekonomi.... Och undertecknad är inte rätt person att ge råd....

Jag kör inte många mil med min skruttbil per år, ca 600 mil. Det är en diesel av franskt ursprung (Citroen) dvs praktiskt taget värdelös för ingen vågar köpa dem pga dåligt rykte....och den är av årsmodell 1985 dvs skattefri. Den saknar alla finesser, radion blev stulen. Men fantastisk komfort har den!
Självklart skruvar jag själv i den det lilla som behövs.

Den går inte så fantastiskt billigt, sommartid ca 0,6, vintertid säkert upp mot 0,85, korta körsträckor och halvkall motor för jämnan...men avsaknaden av skatt, besiktning varannat år och en låg försäkringspremie gör att det blir bra ekonomi ändå.

Men trådskaparens bilbehov är ett helt annat än mitt. Skulle jag köra så mycket så skulle jag känna mig betydligt säkrare i en nyare bil. Jag rekommenderar inte att köra 30 år gamla bilar, de har generellt sett väldigt dålig säkerhet. Jag kör sällan över 70...

Alternativet för mig är att köpa en lite nyare diesel än den jag redan har, typ nåt från VAG. Deras 90hk 1,9tdi som i alla fall satt i deras bilar under 90-talets senare hälft har jag själv kört på under halvlitern, 0,42 på långkörning med full last.

Du får kolla verklig förbrukning när du ska provköra. Tanka före och efter på samma mack, toppfyll inte. Då ser du den verkliga förbrukningen. Är Ac:N på tar den lite mer än utan.
Jag blir inte förvånad om den går billigare än vad du tror..

Rör...
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2015/07/02 :  18:37:40  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Givet den sträcka som trådskaparen kör per dag förstår jag inte alls att slutsatsen blir byte av bil.
Årskostnaden per 0,1 liter/mil är ca 5000
Den typen av pengar kan man lätt dribbla bort i andra högre kostnader för skatt, värdeminskning, service osv.
Eller bara helt enkelt otur med det bilexemplar man slutligen väljer.

Rådet är att köra bilen till det helt enkelt är för störande med pålitligheten, eller bristen av det snarast.
/Micke
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2015/07/02 :  19:07:36  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Det är INTE så att jag måste byta bil direkt när jag byter arbetsort, utan det beror på hur pålitligheten fortsätter att vara.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2015/07/02 :  19:20:33  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
OK. Missuppfattade dig //Micke
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000