HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Ny lägenhet, nya basproblem
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2014/01/28 :  08:06:38  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Jag och flickvännen har precis köpt vår första lägenhet!
Vi har fått upp det mesta av möblerna och mattor och dylikt, och jag mätte igår upp vardagsrummet med XTZ room analyzer pro.
Vardagsrummet är på ca 20 m2. Avlångt med en liten utbyggnad så det är lite oregelbundet (ska se om jag inte kan ladda upp en ritning).

Jag har en duktig puckel vid 40 hz som behöver tas ner och eftersom vi nu har en lägenhet där vi planerar att bo i många år vill jag göra detta med akustiken rätt!
Som tur är har jag en snäll och förstående flickvän som står ut med akustikreglering så länge det är diskret.
I vänstra hörnet bakom soffan verkar det vara mest energi vid problemfrekvensen och innan jag mätte upp rummet tänkte jag att jag kan få plats med en Svanå v4 som hade passat in storleksmässigt, och då döljts av soffan. So far so good tänkte jag. Flickvännen glad hon med =)

Men vad jag förstår så tar inte en v4:a ner till 40 hz? Alternativet blir då en v6:a, men den är för stor och får inte plats bakom soffan.

Så vad göra? Jag har dock möjlighet att bygga själv då jag inte har tummen mitt i handen. Basfällor kan man väl bygga av en låda som man sedan stämmmer av till rätt frekvens? Då kommer problemet att jag inte är särskilt bra på att räkna ut sådana saker som storlek på lådan, hur stor porten skall vara osv.

Jag har dessutom möjlighet att bygga "bort" hörnet typ som visas på bilderna i denna länken en bit ner http://www.soundonsound.com/forum/showflat.php?Cat=&Number=689212&page=0&view=expanded&sb=11&o=365&fpart=
Tanken då är att jag kan ställa ett helmholtz-rör bakom träramen som jag då klär med tyg. Hade det fungerat?

Som sagt: jag behöver hjälp! Ös på med tips och har jag varit otydlig med något så fråga gärna på så ska jag svara.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2014/01/28 :  08:54:28  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
En V4a når inte ner till 40 Hz med någon vidare effektivitet.
Men om man minskar port-bredden så kan man få den till att funka bättre även vid 40 Hz.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/01/28 :  09:41:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Här är ett program med beräkningsfunktioner, bland annat för Helmholzlådor men även diffusorer och annat.
http://www.mh-audio.nl/user/acoustic%20calculator.asp

Jag håller själv på och gör om här hemma, vi har bankat ut en vägg så nu närmar sig baslösningen för det (långa) rummet.

För inspiration: http://www.component.se/forum/index.php?s=d856a70e33c44792815d6673ab358a1c&showtopic=6176
Efter att ha hälsat på där så tycker jag det är den bästa akustikbehandling jag stött på hittills.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2014/01/28 :  10:14:20  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Engelholmaudio: Tack för tipset, men jag börjar fundera när du skriver "funka bättre"... jag köper/bygger hellre något som kommer att fungera som det ska och som är anpassat för just det. Eller är jag ute och cyklar?

Bernt: Bra program där. Jag gick in på Helmholt rezonator och jag antar att det är f res som jag ska utgå ifrån? Room analyzern säger dessutom att Q värdet ska vara 18, men hur jag än trixar får jag inte högre värde än 4-5? Jag vill ju ha ett smalt område som den tar och det betyder väl ett högt Q-värde tror jag?

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/01/28 :  11:03:16  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Skaffa dig en Anti-Mode 2.0 så löser den dina problem.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2014/01/28 :  11:05:03  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Lite mätningar jag gjorde nyss:

http://fotografpernilsson.se/ovrigt/roomanalyzer1.jpg

http://fotografpernilsson.se/ovrigt/roomanalyzer2.jpg

http://fotografpernilsson.se/ovrigt/roomanalyzer3.jpg

Dippen vid ca 80 hz beror väl rimligtvis på förhöjningen vid 40 hz som släcker ut?

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2014/01/28 :  15:08:21  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
"funkar bättre" är (för?) nyanserat!

Det funkar BRA, men basmumsares effetivitet beror till stor del på luftvolymen.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2014/01/28 :  18:42:59  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Skaffa dig en Anti-Mode 2.0 så löser den dina problem.


Men det stämmer väl ändån inte? Den gör ju inget åt efterklangen.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/01/28 :  19:18:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nej, det gör den inte. Däremot kan den lindra symptomen om man inte kan/vill göra något åt akustiken.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2014/01/28 :  19:36:32  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
En bra början med andra ord!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2014/01/28 :  19:51:09  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Jag kör med lite eq i J River, men jag föredrar helt klart att gå till botten med problemet genom att fixa själva rumsakustiken.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/01/28 :  20:50:42  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Men det stämmer väl ändån inte? Den gör ju inget åt efterklangen.

Indirekt gör den väl det. Utan någon puckel blir det väl ingen längre efterklang, eller?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2014/02/07 :  10:25:03  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Nu har jag hunnit lyssna och pilla här hemma ett tag. puckeln vid 40 hz måste ner!

Jag har tittat på helmholtz-basfälla i programmet Bernt länkade till och har några frågor:
Måste den vara "fyrkantig"? Om jag gör den trekantig och ställer den in mot ett hörn så måste väl det fungera också? Är det inte så att så länge volymen på lådan stämmer så fungerar det?

Vilket material ska jag bygga i? Spånskiva? Hur tjockt skall det vara?

En sista fråga. I programmet å är Q-värdet värdigt lågt och jag verkar inte kunna få upp det särskilt mycket. Room analyzern angav ca 15-17 i Q-värde? Hur gör jag där?

Mvh/Per

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/02/07 :  10:34:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Varför inte prova kvartsvågsrör?
Kostar inte många kronor o du snor ihop dom på nån timme.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2014/03/02 :  17:56:25  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Jag snodde faktiskt ihop en kvartsvåagsrör igår. Åkte till K-Rauta och köpte två stycken 30 cm (diameter) rör och åkte hem och fixade en träskiva till botten. Trimmade in den med XTZ room analyzern och kollade var i rummet den tog bäst. När jag hittade den platsen (bredvid ena sidoväggen nära högtalaren) så satte jag mig och lyssnade... fy tusan vilken skillnad! Att ETT rör kunde göra så mycket?!?!? Basen var mycket fastare och mellanregistret blommade ut helt och hållet. Jag laddar upp skärmdumpar från roomanalyzern så ni kan se före och efter (kolla första inlägget i tråden för att se före).

Om man tittar på kurvan så ser man att den dämpar ca 3 db vid 40 hz puckeln, men efterklangtiden är det som märks mest, och som jag tror spelar mest in för lyssningsintrycket igår.

http://fotografpernilsson.se/ovrigt/roomanalyzerHHvidhogtalare3.jpg

http://fotografpernilsson.se/ovrigt/roomanalyzerHHvidhogtalare2.jpg

Hur som helst, jag är väldigt glad nu över att jag lyckades få så bra resultat med så enkla medel, men jag har fortfarande ett problem. Jag kan inte ha röret ståendes där den gjorde som mest nytta. Det ser helt enkelt för fult ut och tjejen kommer ALDRIG att acceptera det.

MEN jag tror jag har en lösning som jag måste bolla med er.
Jag har faktiskt ett ganska stort utrymme bakom tv:n där jag hade fått plats med en stor låda på ca 250-300 liter som jag kan bygga in i tv-bänken utan att den inte ens syns. För visst spelar det ingen roll om man har ett rör eller en vanliga låda? Så länge lådan är avstämd till rätt frekvens, men det gör man väl genom att ändra basporten på lådan? Om jag har rätt i detta så har jag följdfrågor... =)

Mvh/Per

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/03/02 :  20:39:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Skoj när saker förbättras så mycket för småpengar!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/03/03 :  22:13:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det viktiga är att lådan/rör står vid rätt ställe o oftast är det i närheten av lyssningspositionen men inte alltid.
Jag har aldrig snott ihop en helmholtz utan bara sysslat med rören.
Du kan justera verkningsgraden ganska mycket med hur mycket flufffluff du har i o hur hårt du spänner fronttyget.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2014/03/11 :  21:17:44  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Ok, jag byggde en stor låda på ca 270 liter, men jag har lite problem med avstämningen av porten. Vad är effektivast? Att ha en smal, avlång slits (som typ svanås v4-6) eller en kortare, bredare öppning?
Röret jag gjorde i början var ju enkel då det bara var att anpassa längden på röret, men nu med lådan har jag ju en fixerad storlek och endast porten jag kan reglera. Problemet är bara att även om jag försöker förstora eller förminska porten/hålet på olika sätt så märker (och mäter) jag ingen skillnad alls?
Tips mottages gärna =)

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/03/12 :  12:14:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Har du mätt inuti lådan för att verifiera? Stick in micken genom porten annars och mät.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2014/03/12 :  22:32:32  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Skall göra det imorgon!

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2014/04/14 :  11:23:15  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Du kan räkna ut storleken på porten här: http://www.mh-audio.nl/ACalculators.asp#showcalc

Välj fliken "Helmholz resonator"

Edited by - plind on 2014/04/14 11:24:01
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2014/04/15 :  21:48:48  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Tack Plind. Och Classé-försteget jag köpte av dig låter gudomligt! =)

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000