HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ersättnings-Mosfet J115 / K405 ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2014/03/02 :  22:22:56  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Har ett PA-slutsteg som någon lyckats elda upp ena kanalen på
Då MosFet J115 och K405 utgått så undrar jag om någon har bra tips på vad som kan fungera istället?

Har sökt och kommit fram till att det inte verkar finnas någon exakt match då dessa typer verkar ha en lite ovanlig karakteristik.
2SK1529/2SJ200 samt 2SK1530/2SJ201 skall tydligen funka rakt av, men de har också utgått
Det sitter 5 av var sort per kanal och det känns som att ett byte av samtliga är att föredra för symmetrins skull.
Då dessa inte verkar helt ovanliga i diverse förstärkarbyggen så kanske någon vet
Tips mottages tacksamt !

Mvh:

Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2014/03/04 :  00:38:07  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message  Reply
Har du provat på ebay? Jag köpte 2 uppsättningar 2SK1530/2SJ201 till min Marshall stärkare där från England. Var inte så dyrt...
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2014/03/04 :  08:37:02  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Har kikat på det men det är mycket diskussioner kring om det är billiga plagiat med dåliga värden som florerar.
Hur vet man att de är äkta vara ?

//Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2014/03/07 :  03:06:18  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message  Reply
Kan vara svårt att veta men dom jag fick var utmärkta. Jag handlade från England och priset var inte "det billigaste". Dom funkar toppen än iaf =) Men man kan ju aldrig vara helt säker ... Det här var dock en stor firma så jag har svårt att se att dom säljer "kopior".
Kan försöka leta rätt på vart jag handlade om du vill ha länken. Skicka ett PM isf ska jag leta rätt på kvittot.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2014/03/07 :  23:01:41  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
JEC.SE har både typerna i sortimentet.
sök med orden 2SJ 115 och 2SK 405 (mellanrummet viktigt!)

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2014/03/08 :  21:11:17  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Tack för tipset Mr T :)
Då det är ett gammalt Phonic PWA 2400-steg med säkert 20 år på nacken och ett behov av 10 par trissor så undrar jag om 255 kr/st är värt att lägga på detta steg...? Har för mig att de inte är speciellt högt rankade, men mtp på innanmätet så kanske de är rätt ok ändå ?
Kanske finns ekvivalenter som funkar fint ?

//Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2014/03/08 :  21:57:11  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message  Reply
Yoyo components har jag handlat av många gånger i England.
Kanske inte är så mycket billigare men seriösa och bra om du vill ha ett tips till.
Slå ett öga här
http://www.ebay.co.uk/itm/2SJ201-2SK1530-Complementary-Pair-Toshiba-150W-Audio-Power-MOSFETs-/111161360016?pt=UK_BOI_Electrical_Components_Supplies_ET&hash=item19e1bbbe90
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/03/09 :  09:09:40  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har ett par ställen att köpa utgångna komponenter från:
http://www.unicornelectronics.com/
http://www.vintageplanet.nl/

Från AliExpress har jag faktiskt beställt 2SJ50/2SK135, gamla Nationals klockkretsar och SIDar. Dock har jag inte kommet så långt att jag testat om några av dessa fungar som de ska.
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2014/03/20 :  10:09:42  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Tack för tips och råd allihop.

Efter ett liten session med letande av ett nytt ersättningspar har jag beställt via ebay och BG Electronics.
De hade gott om dem, skall ju ha 10 par, de flesta sålde ett eller två par, typ...

Tyvärr har alla de där Toshiba lite udda värden, och det verkar inte tillverkas något liknande alls numera.
Främst hakar det på Vgss på +/- 20V, men Saturation voltage verkar ligga högre än normalt det med.
Kanske funkar med något annat och trimma in men den kunskapen har jag inte, tyvärr.

Med vänlig hälsning:

Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2014/03/20 :  12:41:24  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message  Reply
Gött att du fick tag i grejerna. Hoppas det går bra...
Tror inte värdena kommer påverka så mycket faktiskt.
Lycka till!
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/03/21 :  18:27:43  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Har du ett kopplingsschema kan säkert nån säga nåt om det är viktiga värden som avviker.
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2014/04/10 :  23:23:49  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Ja då var de bytta och ett par motstånd därtill vilka också gett upp.
Nu återstår bara att justera in bias. Av vad jag fått fram, bl.a. från en PDF från Texas, så skall bias justeras till 150mA för bästa resultat.
Det är inga stora skillnader på värdena för de gamla och de nya. Von skiljer lite, 2 till 5 ist för 3 till 7.
Är dock ingen fena på detta och schema har jag inget heller.

I serie mellan varje drain och högtalarutgången ligger ett motstånd på 0,33 ohm och 3w.
Från respektive drain ligger även ett motstånd på 200 ohm vilket går till en trissa, en för varje "sida".
Dessa kopplar in på drivtrissorna via en drös komponenter. Antar att detta är någon typ an biasutjämning.

Matningsspänningen är +/- 80 volt.
Som jag fattat det skall jag mäta spänningen mellan "0" och efter 0,33-motståndet.
Men vilket av dem styr bias ?
0,33-motståndet ger ju ingen krets förrän högtalaren ansluts och då blir det ju t.ex. 8,33 ohm i kretsen...

Tacksam för tips...

Mvh

Figge

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2014/04/12 :  00:17:39  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Utan att ha sett schemat vill jag nog påstå att tomgångsströmmen ska mätas över ett av 0,33-ohmsmotstånden utan att blanda in någon nollpunkt. Tomgångsströmmen "försvinner" inte ut genom förstärkarens utgång.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2014/04/12 :  07:56:31  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Tittade lite, men hittade inga datablad på dina transistorer att ladda ner, med mindre än att man köpte databladen. Kanske kan du skicka dem till mig så kan jag hjälpa till att läsa dem i vart fall.

Detta med Ugs +/- 20V låter som den maxspänning där transistorn går sönder om man överskrider det, men de flesta börjar leda kring Ugs ungefär 2 till 4 volt, varefter den spänningen inte kommer att bli större om den är kopplad i utgångsteget som jag gissar.

Sedan kan dessa audioFETar ha en lite annan uppbyggnad i kislet, än switchFETar som de flesta vanliga typer är. Beror lite på hur temeperaturkompenseringen/biaseringen för utgångsteget är gjord, om man skulle våga prova med vanliga billiga "switch"-FETar.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2014/04/12 :  20:44:01  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Tack för snabb respons. Hade vart skönt att få ordning på steget :)

Har kontaktat Phonic för att försöka få tag i en servicemanual. Får hoppas de svarar.
Kollade värdena idag och i serie med Gate ligger ett 27-ohms motstånd. Frågan är om det inte skall ökas iom att Von är lägre på de nya trissorna.
De små motstånden på Drain är på 10K (inte 200 som uppmätt) och ligger parallellt till en liten transistor per halva, och via ytterligare komponenter kopplar de till drivtrissorna.
Drivtrissorna är D1148 och B863, men det spelar nog mindre roll i sammanhanget.
Det sitter 2 justerpottar och jag tror den ena justerar "balansen" mellan P och N-sida, och den andra biasen.

¤ Jo Fuling, det är nog så, men för att mäta strömmen där över måste man ju löda loss det...?
Då R och I är kända så kan man ju mäta spänningen istället. Frågan är då hur för att vara exakt.

¤ manw:
Ja Ugs är nog maxspänningen. VDS On är 2,5 - 5 V, ca 2 volt lägre på de nya, vilket jag tror innebär att de ger fullt ut tidigare.
VDS Off skiljer inte.
Dessa Toschiba-FET är lite udda i karaktären, och som jag utläst av div inlägg, lite hybrid mellan rör och transistorer.
Värdena följer inte "praxis" verkar det, men det är visst till fördel sägs det.
Här är länkar till databladen. Jag hoppas de funkar för dig med, lite japanska på de gamla bara :)

http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/2/S/J/2/2SJ201.shtml
http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/2/S/K/1/2SK1530.shtml

http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/2/S/J/1/2SJ115.shtml
http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/2/S/K/4/2SK405.shtml


Med vänlig hälsning:

Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2014/04/19 :  19:59:16  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Efter att ha läst på en massa och dubbelkollat än mer, justerade jag idag in steget.
Testade med tongenerator sedan och kontrollmätte alla spänningar.

Lade mig på 100 mA trots rekommenderade 150mA. Tempen är 46-47 grader mellan fetarna och kylflänsen, känns som om det räcker...?
Kopplade sedan upp högtalare och körde direkt från datorn.
Måste säga att jag är positivt överaskad ! Ljudet är mycket bra rent av, kristallklart och öppet.

Undrar dock lite om uteffekten verkligen är så hög som den borde vara.
Med i princip full kräm in går diodstaplarna en bit upp på gult, fortfarande lika klart och rent ljud, men jag tycker det borde klämma ur sig mer db. Beyma-åttorna jobbar på relativt oansträngt trots rejäl EQ i botten.
Kunde ju mätt utspänningen men det tänkte jag inte på såklart.

Får kolla mer senare. Har lagt bud på ett oscilloskop. Det lär väl underlätta en del vid injusteringen.
Skönt iaf att ljudet är så trevligt. Men komponenterna i steget är ju såna som brukar sitta i betydligt mer välrenommerade grejor.

Med vänlig hälsning:
Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000